Vattenkraftverk

Kanske gränsfall för den här gruppen, men:

Har lite funderingar angående att tota ihop ett fristående
mini-vattenkraftverk. (Ej ihopkopplat med allmänna elnätet.) Frågan är
hur mycket kräm man kan få ut ur ett dylikt.

Eller omvänt:
För att klara att försörja ett normalt hushåll med el (bara
"hushållsel", ej uppvärmning), hur stor generator/turbin behöver man?
Vattenåtgång? Säg att man har tre meters fallhöjd från bassängen, hur
stor vattenledning skulle behövas för att mata en liten turbin? Hur
sköter man regleringen? Olika vattenflöde efter behov? (Nej, jag vet
inte hur kraftverk brukar funka...)

Har försökt kolla runt på nätet men fick mest snedträffar på Google.

Länktips eller kluriga svar direkt i gruppen emottages tacksamt.

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: Vattenkraftverk

En uppfattning på hur många KWH/år skulle inte sitta ivägen, samt hur
mycket som behövs när man kör max (glöm inte vinkelslipen, elsvetsen
osv. som du ev. tänker använda) - hur stor diesel/bensingenerator skulle
du klara dig med  - som tankeövning

du måste nämligen dimensionera efter tänkt maxuttag med
startströmmar för kylskåp mm. då egen liten generator
ger mycket vekt nät.

hur mycket vatten har du, är det genomströmningavatten som ändå måste
igenom eller är det fördämningsvatten som du tänkte tappa
av efter behov?? - det är helt olika lösningar på både turbin och reglering.

teoretiskt är det ungefär 9.81 Ws per liter och meter, dvs 1 liter i
sekunden och 3 meter fallhöjd ger approx 25 watt -
1 KW motsvarar 33.97 l/s vilket ger att 1 KWh motsvarar
ca 123 kubikmeter vatten vid 3 meters fallhöjd
och 100% verkningsgrad.

Du skall använda så grova och korta rör som det
bara är möjligt, smala och långa rör ger tryckfall
och lägre verkningsgrad.

Beror på vad för typ av vatten du har, men ja, man reglerar
vattenflödet - turbinleverantören bör har lösningar för detta.

/TE

Re: Vattenkraftverk

Jag får det till att du behöver 120 m3 till en kWh vid den fallhöjden vid
100 % verkningsgrad, eller 150 kubik vid 80 %.
I övrigt vet jag inte mycket om vattenkraft och generatorer...

Mvh
Fredrik Östman

Re: Vattenkraftverk

I Norge så är det här med minikraftverk en mer vanlig syn.
Via den här "Kraftkalkylatorn" kan du räkna.

http://kraftverk.net/kalkulator.php

Sedan finns det en massa andra länkar på denna sida om
fundamentala
prylar för detta. Observera att det  tämligen stora kostsamma
investeringar som behövs även för en mindre energimängd.

Största kruxet är att det då oftast krävs en vattendom från
en Miljödomstol och det
är inte det lättaste..........

mvh plun

Re: Vattenkraftverk
On Wed, 11 Aug 2004 22:00:09 +0200, Peter Emanuelsson

Det vanliga är att man använder elproduktion av denna typ för
uppvärmning. Då är det betydligt mindre problem med
spänningsstabilisering och enklare att nyttja ditt kraftverk i mån av
vattentillgång. Får att få installation/underhåll att löna sej bör du
förbruka väldigt mycket hushållsel. Allt beror iofs på egen händighet
och om du kan köpa beg eller nytt. Räkna med minst 5000 kWh/år för
rimlig möjlighet till lönsamhet och det 10-dubbla om du vill ansluta
dej till allmänna nätet. Generator bör hellre överdimensioneras och
turbinen bör anpassas för det vattenflöde du har tillgång till under
större delen av året för god verkningsgrad. Om du ska ansluta dej till
allmänna nätet så dimensionerar man oftast turbinen för den
vattentillgång du har när kraftbolagen betalar som bäst för strömmen,
dvs på vinterhalvåret.

Regleringen beror på typ av turbin och generator. De flesta turbiner
har reglering i form av ställbara skovlar med vilka man reglerar max
möjlig vattenförbrukning alternativt har man flöjningsbara skovlar
och/eller dammluckor. Om du har generatorn fristående från nätet
regleras den vanligen via magnetiseringslindningen. Hög magnetisering
ökar uteffekten vid konstant varvtal men generatorn kommer också bli
tyngre för turbinen vilken leder till vartalsminskning och sänkt
effekt om du inte kan kompensera med ökat vattenflöde.
Om du är inkopplad till fasta nätet är regleringen betydligt enklare.
Här används normalt assynkrongenerator vilken i stort sett bara
behöver något som stänger vattenflöde och bryter generatorn elektriskt
om vattnet sinar.
Det tillkommer iofs en hel del nödvändiga kontroll-reläer. I fallet
almänna nätet tillkommer ytterligare reläer, kontaktor arbetsbrytare
och kanske reglerbart kondensatorbatteri, elmätare som separerar
reaktiv effekt, någon form av funktionsövervakning med larm och
ytterligare 50 prylar.
Jag har gjort ett enkelt dataprogram som tar hand om övervakning,
loggning och larmuppringning. Inte särskilt avancerat och i DOS.
Troligen kan du fixa bättre själv. Finnessen är att med en gammal
dator och ett kontrollerkort kan ersätta många dyra
övervakningskretsar. En skärmdump kan hittas på
www.husebybruk.com/kraftverk eller har du möjlighet så besök Huseby
kraftverk för du bor väl en bit nedströms?

Det finns en förening för mindre kraftverksägare, SERO, de har usel
hemsida men många eldsjälar som kan hjälpa med tips och råd.
Besök deras utställning på Mörbylånga, Öland så får du kontakter.
Alfredsson i Ränte är värd ett besök om du funderar på begagnad
turbin. Mycket intressant och skrot och skrotägare. Har själv handlat
av honom.

www.sero.se Sveriges energiföreningars riksorg.
www.svensk-vattenkraft.com kan ge dej en hel del tips.
www.alfredssonsmaskin.com/ har många saker och kolla hans länksida.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980812.HTM Du får inte sätta upp
ett vattenkraftverk utan tillstånd.

/Alf

Re: Vattenkraftverk
On Thu, 12 Aug 2004 02:44:43 +0200, in swnet.teknik.elektronik, Alf

Tack till er som svarade. Jag inser att det nog blir ett större
projekt än jag ursrpungligen hade tänkt mig...

För närvarande bor jag till och med "utanförströms", på en av de öar
som ingår i det vi kallar Karlskrona. (Fast egentligen är det inte
mycket till ö längre, det har fyllts ut en massa genom åren, så sundet
som gjorde ön till en ö har nog varit borta sen innan jag föddes...)

Förutom bredbandet (och närheten till folkliv och affärer) så skulle
jag nog trivas bättre i ett kråkslott på landet. Därav funderingarna
på vilka hyss man kan hitta på för att bli lite mer oberoende...

Får väl försöka hitta en kåk längs en å nåstans. :)

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: Vattenkraftverk
Har själv haft lite funderingar ang det hållet, ang litet kraftverk då..
Mest då jag håller på att bygga en liten smedja vid en sommarstuga där
fasta avgifter på el är hutlöst dyrt.
Min tanke är att göra en eller några mindre vindkraftverk som skall
alstra 12V nog för att kunna ladda ett bilbatteri som jag sedan tänkte
få att driva en liten fläkt..
Jag har inte räknat på detta än men tanken finns och växer.
Roligast vore ju självklart om man kunde bygga själv av halvfabrikat mm.

// Heppen.

Re: Vattenkraftverk
On 23 Sep 2004 01:39:12 +0200, in swnet.teknik.elektronik, Ernest

Jag funderar på något liknande.  12V (eller 24V), gasol och ved klarar
man sig nog ganska bra på ute i bushen om man tänker sig för lite.

Tänkte fixa ihop något litet hemmabygge till vindsnurra som drar runt
en bilgenerator. Finns det något vattendrag i närheten bygger jag en
likartad snurra för vattendrift. Sen kanske man kan komplettera
efterhand med lite solpaneler. (Dom är ju tyvärr rätt dyra.) Sen har
man en batteribank man laddar med dessa olika mackapärer, och så kan
man plocka ut ström till lampor, vattenpump, eventuell
cirkulationspump, kanske en liten TV... Sen får kylskåpet gå på gasol,
tror jag. Värmen fixar man med ved, och kanske en liten gasolkamin som
backup i sovrummet. Detta borde bli ganska billigt i drift, inbillar
jag mig. Möjligen med frågetecken för batteri- och gasolåtgången.

Nu behöver jag bara hitta en stuga med "rätt" läge att applicera mina
idéer på... ;)

Sen får man väl ha en traktordriven generator för "storjobben", när
man ska köra svets, vinkelkap och sånt... (För en traktor lär man ju
behöva ändå om man ska bo där året runt.. det läget jag är ute efter
lär inte ha nån snöröjning att tala om.)

Sen kan man bli asocial skogstomte på heltid om man känner för det...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Man kan också göra gengas av veden och köra ett elverk på den. Och värma kåken
med kylvattnet..

Re: Vattenkraftverk
On 31 Oct 2004 01:02:46 GMT, in swnet.teknik.elektronik,

Eller varför inte bygga sig en ångmaskin att driva generator med? :)

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...
Re: Vattenkraftverk

Effektivitetsgrad.. fast iofs. Bensinmotorer är inte inte speciellt effektiva.

Re: Vattenkraftverk

bättre än ångmaskin i allafall

det var ju sådant som James Watt mfl. gubbar konstaterade när
man funderade på något som senare kallades termodynamik...

det var ju den höga kolåtgången för ångmaskinerna till
textilindustrin som föraneledde James Watt att titta på problemet.

dock - gengas hör också till en process där man går över ån för att
hämta vatten och är inte så effektiv heller. - motorerna blir svaga (ca
1/2 - 1/3 av ursprunglig effekt) iomed stor andel inert gas (kväve)
i bräslet (huvuddel kolmonoxid) som tar plats i konkurrans
med oxidationsmedlet (luft) i cylindern.

man får helt klart in mer bränsle och luft i cylindern
om den tas in i droppform (bensin) elle injeceras i
eftehand (Diesel) och därmed högre effekt...

/TE

Re: Vattenkraftverk
On Sun, 31 Oct 2004 11:56:04 GMT, in swnet.teknik.elektronik, Torbjörn

kåken

Coolhetsfaktorn! Coolhetsfaktorn för böfvelen! ;) Ångmaskin är TUFFT!

Det tekniska detaljerna är jag som vanligt inte detaljinsatt i, men
det "kändes" som en omväg att göra gas av ved.. det var lite därför
jag kom att tänka på ångmaskin istället.

Vad körde man gengasaggregaten på förr btw? Var det inte kol eller
koks? Känns nästan som en fråga för s.f.bilar... å andra sidan har ju
denna gruppen så länge jag kan minnas varit "för allmänt tekniksnack
med _övervikt_ åt elektronik". :)

Jo, för seriöst bruk får det nog bli en dieselsnurra av något slag
(traktor som jag sagt innan, eller något litet kompakt dieselelverk).
Inte minst eftersom diesel är både snålare i åtgång och billigare i
inköp... En dieselmotor kanske även är mer "rätt" i
generatorsammanhang, där man väl vill ha konstant varv även vid ökad
belastning? Bensinare brukar vara lite mer "flexibla" i varvtalet, har
jag fått för mig. Kanske bara är en regleringsfråga...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...
Re: Vattenkraftverk

träkol eller vanlig ved i småbitar, beroende på gengasagregat
det fanns en del stationära motorer (stenkrossar , sågverk) som man körde länge
med gengas, funkade mycket bra, det är mycket enklare att få ett gengasaggregat
att fungera vid någurlunda konstant last, och det är lättare att bygga den
bättre när man inte behöver passa in den i ett fordon

en briggs&stratton är ett lämpligt objekt till ett gengasbygge, det finns en
norrman som kört med detta ett bra tag

hm,en länk finns i samlingarna
kolla in
http://www.gengas.nu /

Re: Vattenkraftverk

länge
gengasaggregat

Med andra ord borde 8mm träpellets som man köper i säck var
utmärkt för jobbet - det fins ju numera på vissa bensinmackar
så även ditrubitionen är till en del löst :-)

problemet är bara att sådant passar bäst för gamla förgasar-
bensinmotorer typ B18 och liknande medans dagen högteknologiska motorer
nästan är omöjliga/dyra att bygga om utan byte av mycket delar då
bränsle och tändsystem mer eller mindre är beroende av varandra
och måste ersättas med helt nya grejor som passar gengasdriften
och dess förutsättningar...

/TE

Re: Vattenkraftverk
kåken

ved och kol - i större sammanhang som stadsgas så gjorde man 'vattengas'
av kol och vattenånga,  då het kol är så hungrig på syre att den snor
syret av vattenångan och bildar vätgas och koloxid.

'gengas' står för övrigt för generatorgas om jag minns rätt.

Dieselgenerator brukar iofs kosta lite mer i inköp för en viss
effektklass, men håller också för betydligt flera tusen timmars
drift än motsvarande bensinare.

B&S sägs (enligt Internet) inte hålla förr mer än 2-3 tusen timmar
innan motorn är helt slutkörd, hondas bensinamotorer håller minst
det dubbla och dieseln minst lika mycket till.

2000 timmar låter mycket - men motsvarar bara ca 2 månader och 20 dagar
kontinuerlig drift inklusive oljebyte var 100-200 timme...

Säger sig själv att användningstidsrymden ökas betydligt om man
bara kör några timmar per dag ganska hårt lastat
(tex. laddning av batteribank) och resten av tiden löses med
batteibank och växleriktare/DC-lösningar - kombinerat med
vindsnurra, solpaneler och ev vattengenerator om man har sådant.
Kort sagt om man vill göra det enkelt för sig så  är det elstart
på generatorn och att den automatiskt går igång  vid lägre än
halva batteiladdningen räknat över ett par dagar och slår av sig
när det är över 90% laddning osv.

(ett utmärkt liten microcontroller-projekt - om man skall hålla till
mötets tema - då kan man lägga i regler som att tåla djupare urladdning
på ett par dagar (tex. över en helgbesök) men om det inte har återhämtat
sig inom 2-3 dagar mha solpaneler och vindgenerator, så går generatorn
igång och fyller upp batterierna.)

Dieselmotorer har alltid haft god varvtalsreglering iom
insprutningspumpen nästan alltid har ganska avancerad
varvtalsregulator - billigare bensinare som B&S har en
enkel vinge på kylluften som styr gasspjället och blir
därmed 'mjukare' i regleringen.

Dessutom blir det väldigt dyra kWh om generatorn går mest
på tomgång hela tiden och driver en liten glödlampa, så när
den väl snurrar och bullrar så bör den gå ganska tungt
lastad...

/TE

Re: Vattenkraftverk
On Sun, 31 Oct 2004 15:25:40 +0100, Peter Emanuelsson

Diesel är nog bra, den har lång livslängd också.

Re: Vattenkraftverk

Isåfall är det ju bättre med en tändkulemotor, dom är ju mer eller
mindre oförstörbara, och kan ju drivas på i princip vad som helst
som är flytande och brännbart.

En annan kul grej är ju att tändkulemotorn kan köras på det lägsta
tomgångsvarvtalet av alla förbränningsmotorer :)

Re: Vattenkraftverk

svårgissat varvtal om man inte vet om det :-)

Re: Vattenkraftverk

Det är coolt att hugga ved också hoppas jag? ;>

Under 1940 talet när det vart svårt att få bensin så hadde bilarna gengas
aggregat baktill som drevs med ved. Bränsleskatt.. *poff* :>

Inköp + samhälls kollaps = Inget bra :)

Speciellt inte som merparten av oljan kommer från mellanöstern.

Site Timeline