Vattenkraftverk - Page 4

Re: Vattenkraftverk

Tekniken att producera alternativ energi och minska förbrukningen finns
redan idag, men har trögt ut på marknaden. Problemet är osäkerheten om
den långsiktiga energipolitiken, teknikutvecklingen och att
investeringarna som krävs kan göra att huset inte går att finansiera.
Eller konkurrerar med andra investeringar i företaget eller i kommunen.
Dessutom är det alltid svårt att introducera ny teknik.

Det bästa vore att skrota skatteväxlingen, sänka energiskatterna, och
istället använda pengarna till direktstöd för användning av bättre
energiteknik. Det är så man gör i övriga Europa.

--
Roland

It's hip to be square.

Re: Vattenkraftverk
On Wed, 03 Nov 2004 12:05:56 +0100, Peter Emanuelsson

Jo det är det.  Alla inser dock inte det.

Problemet är att vi redan vet att det är svårt med alternativ.
Det blir därmed på tok för dyrt.  Vi klarar inte det.
Staten har nu halverat summan till forskningen.

Re: Vattenkraftverk

Underbar argumentation du använder dig av Ken... Det är _inte_
känslomässiga skäl för de allra flesta kärnkraftskeptiska människor i
det här landet.

Det finns betydligt mer seriös kritik av kärnkraft än känslomässiga
skäl, men du måste nog ta till dig lite av vad dessa människor
egentligen har att säga för att du ska inse att det inte handlar om
känslor. Till de väldigt konkret praktiska skälen hör t ex den helt
vanliga frågan om var vi ska göra av kärnavfallet. Det är ett praktiskt
problem, Ken, det handlar inte om känslor...

Åter till de praktiska problemen, vad kommer kärnkraften i framtiden
egentligen att kosta med alla kostnader för att underhålla verken och ta
hand om avfallet? Att bedöma vad det kostar jämfört med annat är väldigt
svårt och det finns helt enkelt inget säkert svar, tyvärr.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Orkar inte argumentera mer än så.  Är sjuk och trött.

Jo jag VET numera att det är känslomässiga skäl.
Eftersom jag vet är det ingen idé att försöka argumentera emot mig.
Om du försöker slår jag bara på filtret.

Re: Vattenkraftverk

Ok.

Jag hade bara synpunkter på din argumentation men jag är inte helt säker
på att vi egentligen står särskilt långt ifrån varandra åsiktsmässigt i
den här frågan. Jag kan försöka förklara så här istället hur jag själv
tänker och hoppas på att det inte känns för "känslomässigt" eller
alltför kategoriskt.

Jag tror inte själv att det är särskilt enkelt att lägga ner kärnkraften
och jag tror inte att vi rent praktiskt kan göra det helt och hållet
inom väldigt många år. Men jag brukar inte avfärda många människors
argumentation som "känslomässig" utan har lyssnat och tagit till mig och
insett uppenbara problem, både med tillgång till uran och problem med
kärnavfall. Dessa problem måste då ställas mot problem med alternativa
energikällor och jag skulle vilja påstå att ingen med säkerhet kan göra
en sådan jämförelse eftersom vi inte kan bedöma problemen med t ex
tillgång till uran i framtiden.

Det verkar alltså som att vi står inför problem med energiförsörjning
hur vi än gör och jag tycker inte att det är helt lätt att ta ställning
i frågan om kärnkraft. I detta inser jag naturligtvis att inte all
kärnkraft kan ersättas med t ex vindkraft eller något annat heller för
den delen men om en del kärnkraft kan läggas ner utan att ersättas av
olja så innebär mindre beroende av uran att priset på vår
energiproduktion inte påverkas lika mycket av världspolitiken. Detta kan
göra elpriset högre med förhoppningsvis åtminstone lite mer stabilt och
pålitligt. Enligt samma idé tycker jag att åtminstone så stor del som är
praktiskt möjligt av bensin och diesel bör ersättas med bränslen vi kan
producera själva i Sverige.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Konstigt att du aöötid blir sjuk å trött när du får mothugg? Hamnar han
i filtret nu åxå?

Är du verkligen så dum, eller driver du med oss? Du är duktig inom många
områden, men iblande verkar du bara totalt korkad.

--

Mysko

Re: Vattenkraftverk
On Wed, 03 Nov 2004 13:09:25 +0100, in swnet.teknik.elektronik, Ken

Det beror på hur man resonerar.

Förvaringsproblemet är till stor del en fråga om moral och tilltro
till vår egen tekniska förmåga. Om man är övertygad om att vi är så
duktiga på att förvara avfallet, att det inte kommer att kunna ske
några tråkigheter ens när våra efterkommande om flera tiotusentals år
lever, då är det givetvis inga problem. Ej heller om man helt enkelt
skiter i dom som kommer sen... Eller om man tror att hela skiten
kommer att gå åt helsike i vilket fall som helst.

Om du sen tycker att moral också handlar om känslor, _då_ har du rätt
i att det handlar om känslor... För förvaringsproblemet är ju i första
hand ett _moraliskt_ problem. Känner man inget moraliskt ansvar så har
man heller inget större förvaringsproblem att tala om.

Staten tjänar ju iofs också på att vi köper en massa dyr el... Den är
partisk helt enkelt. ;(

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

dock fins det vissa teoretiska metoder att destruera kärnavfall fortare
med neutron och protonstrålning - och till på köpet avge väldiga mängder
energi på i nästan samma kvantiteter som den ursprungliga fissionen som
bildade avfallet en gång i tiden - avfall blir bränsle igen sas.

tror inte att det ens på 60-talet fanns några alternativ då vi förbrukar
så groteskt mycket med energi. Kärnkraft mm. har faktiskt ersatt
betydande andel energi i industri och uppvärmning som annars hade
kommit från olja - med ungefär startpunkten från oljekrisen på
början av 70-talet.

Innan dess så var vi _väldigt_ beroende av olja som energikälla.

Det har aldrig slagit tanken att alternativen faktiskt är så väldigt
mycket jobbigare, ineffektivare, knepigare och mer riskablare
(ekonomiskt) än just olja och kärnenergi???

Kanske en av orsakerna till att det inte fins några riktigt
attraktiva alternativ...

Tex. veden från 'energiskogarna' måste blandas ut med mer energirika
saker som träpellets från riktiga mer långsamväxande träd
och sopor för att övh. fungera i ugnarna och tom. vägrades
att ta emot av vissa värmeverk...

'mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen'
- vilket tyvärr gäller för väldigt många alternativa energikällor

Energidensiteten per m2 är väldigt låg och måste samlas från
väldigt stora ytor - oavsett om vi pratar vindkraft, solpaneler,
eller energiskog och energigrödor - även vattenkraft samlas på
stora ytor - även om gravitationen faktiskt gör huvuddelen av
insamlingsjobbet och koncentrationen - den turen har vi inte
på dom andra energislagen...

Mycket energi produceras redan idag från biprodukter
av process och skogsindustrin - och den sammanlagda
bio-energiproducerade elströmmen motsvarar knappt barsebäck
reaktor 1 - och den andelen är redan uppbokad av alla
UMTS-basstationern som PTS  tvingar operatörerna att bygga
enlig avtal och principsak...

(så enkelt super man bort energi motsvarande en reaktor bara för
politiska 'principer'...)

tja, nu när  matte 'E' inte ens behövs för rena tekniska
grenar i högskolan längre, så hjälper det inte med påsar
av pengar när det inte fins några hjärnor som kan/vill
tänka längre. - det enda man får är dom som försöker lura till sig
pengar genom att utge sig som kunniga - samt att beställaren
numera inte har kunskapen att ens avgöra om erbjudandena och
resultaten är värt något och avslöja inkompetenta skojare ´
som ser chans till  lönsam näringskrok...

och dom kreaktiva centran som fins/har funnits
på instutitioner och företag, är förmodligen på väg ut i
outsorcningen och kvartalekonomins stora kvast - och tänker
inte lite mer långsiktigt....

Kort sagt, samhället håller fan i mig på att stjuta sig
i fötterna - och sedan blir förvånad över att det är så
svårt att gå efteråt...

/TE

Re: Vattenkraftverk

Ja de tär därför jag funderar på att flytta ut i skogen
och klara mig helt själv istället.  Kollapsen närmar sig.

Re: Vattenkraftverk

Ja det är därför jag funderar på att flytta ut i skogen
och klara mig helt själv istället.  Kollapsen närmar sig.

Re: Vattenkraftverk

Den kollapsen sker nog långsamt. Värre är nog farsoter från labb eller mutagena
områden, stora börskollapser, kärnkrig eller liknande aktiviter som ger
överraskningseffekt..

Re: Vattenkraftverk

                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Jag vill härmed utnämna detta till dagens underdrift i svensa usenet :)

Re: Vattenkraftverk

tja - pratade med brorsan (verksam inom virusforkning) att dom flesta
virologer är ganska överens om att det inom närmaste åren så kommer
det en fågelinfluensa som glesar ur leden i samhället en del,
det som skedde i asien nyligen är bara en försmak - värre kommer det att
bli... och konsekvenserna förväntas bli hårdast där det rör sig mycket
folk eller har arbeten med mycket kontakt med folk och då pratar man
inte om sjuklingar utan de som är mest aktiva som resande (säljare mm.),
poliser och väktare, kolliktivtrafik, service-industrin, skolor osv.

Den sista riktiga omgången var 1904 - men som inte förknippas med
med just influensa utan krig (WW1) då väldigt många dog i skyttegravarna
av helt andra orsaker än av kriget umbärande.

Tidigare har man sett att detta går med ca 50 års cykel, men den
här omgången har blivit ordentligt fördröjd, och fruktar att
epedemin kommer att bli allvarligare när den väl sätter igång,
för det handlar inte 'om' bara om 'när'...

---

när ett virus eller bakterie hoppar över en art-bariär så är det
väldigt förödande i början för den nya arten då det inte fins
Re: Vattenkraftverk

Det är inte alls självklart att det alltid kommer att vara så jämfört
med att lita på god tillgång till olja och uran till bra pris.

Att värma upp städer med rejäla bergvärmeanläggningar och att bygga hus
med rejäl isolering är helt klart seriösa alternativ. Vi är lite dåliga
på det här i Sverige dock, kanske vårt låga elpris är skulden till en
del av den låga utvecklingstakten. De täta expermienthus som har byggts
utanför Göteborg har visat att man kan sänka energibehovet för
uppvärming av radhus till en femtedel av normalt. Det finns ett liknande
projekt med ett fåtal radhus på någon annan plats i Sverige, medan det
finns tusentals lägenheter och radhus i Tyskland byggda med den här
tekniken.

Ja, men det som är intressant är att det lär bli en del skrik kring
kostnaderna för olja och uran samt underhåll av kärnkraftverk och förvar
av avfall framöver också. Det är också så att det inte bara är vår
tillgång till uran och olja som beror på världspolitiken, även
energiutvinning ur kärnavfall är väldigt världspolitiskt kontroversiellt
och knappast något som någon kan räkna med att kunna utföra i praktiken,
tyvärr.

Absolut och det finns många andra sådana politiska problem också som
orsakar stor energiförbrukning utan praktisk nytta.

Men det finns också mycket spillenergi kvar att använda från olika
industrier. Man blir t ex faktiskt förvånad över hur stora industrier är
dåliga på att använda spillvärme till t ex uppvärmning av hus i
närområdet. Jag själv besökte för ett tag sedan glasbruket i Limmared
och fick reda på att det bruket förbrukar 1,4 m³ olja per timma för
glasugnarna och inget alls av värmen när glaset kyls sedan tas till vara
till något vettigt. En annan gång fick jag veta att Volvos fabrik i
Torslanda förbrukar dubbelt så mycket el per producerad bil (exkl
uppvärmning av lokaler) än  deras fabrik i Gent. Ja, det finns en del
kvar att göra inom industrin också även om det har blivit mycket bättre
sista åren.

Jag hörde för några dagar sedan några professorer som uttalade sig om
att man inte behöver satsa så mycket som regeringen tänker göra på att
bredda matematikkunskaperna för högskolestudenter och satsningar på
matematikkurserna på gymnasieutbildningar och högskolor eftersom datorer
numera löser problem så att bara ett fåtal personer behöver djupare
kompetens inom matematik.

Jag kan inte riktigt förstå resonemanget själv, men helt klart är att
professorerna ansåg att man bör satsa mer på djupa matematikkurser åt
ett fåtal personer med genuint intresse och med talang att lära sig.
Personligen känner jag att man åtminstone delvis förbiser problemet du
är inne på i resonemanget här, alltså att det behövs bredare kunskaper
hos många fler, t ex även hos beställare för att kunna veta vad man ska
beställa och vilka krav som ska ställas m m.

Det verkar ofta förbises ett ganska givet problem här, nämligen att
organisationen som outsource:ar en del av sin verksamhet faktiskt tappar
kompetens inom det oursource:ade området, vilket gör upphandlingarna
svårare med tiden och det är lätt att bli lurade med dyrare tjänster och
med sämre kvalitet.

Så har vår civilisation här på jorden alltid levt men vi har ändå
lyckats ganska bra och det lär vi nog göra framöver också. Det finns
mycket få exempel på samhällen där djupare eftertänksamhet har fått
råda, åtminstone inte under någon längre tid.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Det jag har hört är att allt för många som satsade på berg/luftvärme
har/haft problem med kvaliten med installerad utrustning med
korrision och haverier samt firmor som försvinner/KK.

det var ju lite klondyke-stämmning ang värmepumpar
runt 80-talet med en hel del designfel och materialvalsfel
i kondensorer och kokare mm. från många leverantörer.

det kan vara sådana faktorer som har gjort att folk inte ropar på
värmepumpar och bergborrar det första de gör...

Det är förhoppningsvis bättre nu

Intressant att denna del helt plötslig börja kosta så mycket
pengar när det inte gjorde det förut.

Är det för att arbetsgivaravgiften har gjort mantimmarna så dyra
istället för själva utrustningen - som på 60-70 var utrustningen
den dyra delen  ï anläggningarna och mantimmarna billiga, och
oftast av mycket högre kvalitet än det som byggs idag.

tror jag läste att det fans ca 20 TWh ytterigare att hämta från
industriprocesser - frågan är vad dom sista 5-10 TWh kostar att
få ihop - det som är uppenbart lönsamt idag är ju redan tillvaratagen -
nu hamnar man i ett läge att det som är kvar kostar allt mera att
ta hand om och ger mindre självklara vinster, och i allt mindre
mängder vilket minska motivationen att ta hand om spillenergin...

---

återigen, värmen är på fel ställe och få vill betala för rören mellan
villorna och glasbruket.

Re: Vattenkraftverk

[...]

Inte alls omöjligt att kunna ordna det på något vis. Vi har båda
tillgång till en hel uppsättning fina instrument av alla de slag via
arbetet och det möter inga direkta hinder att smyga in och labba lite
en kväll eller lördag när det är lungt. Vi håller hus i Sthlmstrakten
så är du i närheten eller har vägarna förbi så kanske det går att
hitta på något vid tillfälle.

Både jag och Torbjörn kör med fungerande epostadress. Min
amatörradiosignal är f.ö. SM0UEI - även om min aktivitetsgrad sjunkit
en hel del de senaste åren, precis som i amatörradiomötet här i
svenska usenet tycker jag tjabbet på "närradion" dvs. VHF/UHF har nått
oanade höjder av fånerier.

Re: Vattenkraftverk

[...]

Är det sant? Hur i hela friden skall det då gå till om man inte ens
kan formulera sitt matematiska uttryck som man vill lösa?

Kan man inte matematisken språk är tom tankenötterna i Illustrerad
Vetenskap svåra...

Re: Vattenkraftverk

Nu förkortade jag kanske lite väl mycket, men du kan läsa hela
ekoredaktionens intervju här:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel49%6061

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Används det då? Eller är det svindyrt?

Rätt fånigt med separata GSM-nät också. Borde gå att samsas om själva
nätet och både få ner totala antalet stationer OCH få bättre täckning
på en massa ställen där det faktiskt är tämligen mediokert
fortfarande. Eller missar jag något?

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...
Re: Vattenkraftverk

Olika sätt att organisera och betala underhållet?

Site Timeline