Driva 12st 12v fläktar?

Hej!

Jag vill s=E4tta fl=E4ktar vid mina vattenradiatorer f=F6r att f=E5 "loss" = mer v=E4rme fr=E5n dom. Det finns kommersiella apparaturer att k=F6pa, men dom kostar dryga tusenlappen per radiator...

Jag t=E4nkte k=F6pa 10-12 st 12volts 90mm fl=E4ktar av samma typ som man s=E4tter i ett datorchassi.

Fr=E5gan =E4r vad jag skall driva dessa med?

Standard verkar vara 12V, 01Amp p=E5 den typen av fl=E4ktar.

Antar att om jag v=E4ljer godtycklig 12V-batterieliminator s=E5 kommer den att brinna.

Vad skall det st=E5 p=E5 den f=F6r att jag skall slippa g=E5 och oroa mig?

MVH/ Benny

Reply to
Benny Bengtsson

Du måste först ta reda på hur mycket fläktarna kommer att förbruka. Det finns fläktar med olika styrka som är lika stora och tar därmed olika mycket ström. Därefter väljer du en nätadapter som ger ut 12V och som orkar ge mer ström (Ampere) än vad fläktarna tar.

ss" mer

dom

den

ig?

uka.

Prova ett agg fr=E5n en dator. G=E4rna gammal at n=E4tdel. De startar upp l=E4ttare. Har ett som startar med bara en cd inkopplad.

Reply to
buss100

> [...]

BB> Jag vill sätta fläktar vid mina vattenradiatorer för att få BB> "loss" mer värme från dom. Det finns kommersiella apparaturer BB> att köpa, men dom kostar dryga tusenlappen per radiator... BB> Jag tänkte köpa 10-12 st 12volts 90mm fläktar av samma typ som BB> man sätter i ett datorchassi. BB> Frågan är vad jag skall driva dessa med? BB> Standard verkar vara 12V, 01Amp på den typen av fläktar. BB> Antar att om jag väljer godtycklig 12V-batterieliminator så BB> kommer den att brinna. BB> Vad skall det stå på den för att jag skall slippa gå och oroa BB> mig?

- I princip skall det nog stå 12V DC (antar det är likspänningsfläktar) 2A.

Men tio fläktar x 0,1A som paralellkopplas drar teoretiskt 1,0A. Dubbla den siffran och välj ett nätaggregat på minst 2A. Koppla ihop dem, mata sedan från ett bilbatteri med en amperemätare i serie, så får du veta.

- Men blir det inte en massa oljud? Det finns radiatorer som har en massa vertikala plåtkanaler för termisk rörelse som lyfter av värmen effektivare än den släta ytan (=konvektorer).

- Är radiatorns returledning fortfarande så varm att det finns värme att lyfta av?

/ CG

Reply to
Curt Gustavsson

Ett pc agg kan ge 7V, om man vill ha lite mindre ljud(blir mindre luftfl=F6de med). Man jordar via 5V, och f=E5r skillnaden. Tror det =E4r str=F6msn=E5lare =E4n gamla transformator adaptrar.

Reply to
buss100

- Bra idé.

Man behöver sannolikt inte fullt "påblås", bara förbättrad luftcirkulation.

Annars kan jag tänka mig en spänningsregulator typ LM320 eller vad den nu heter.

/ CG

Reply to
Curt Gustavsson

Ett nätaggregat till PC är väl lite overkill om man behöver 12 Volt/1 A. = 12 Watt Antag normalt PC Nätagg är på ca 300W med 10% värmeförlust obelastat + en inbyggd fläkt som väsnas.

Det går bra att ta spänning mellan +5Volt och +12 Volt på ett sådant aggregat, för att få 7 Volt, så länge man har en motsvarande last mellan jord och +5 Volt. En helt obelastad 5Voltsutgång riskerarr att spränga nätaggregatet om man kopplar in ett gäng fläktar på detta sätt utan motsvarande last till jord. => BIG BOOOOM!!! med risk för omkringflygande metallsplitte och brinnande kablarr. Absolut ingen överdrift från min sida. Varje eltekniker med lite experimentlystnad har nog medvetet sprängt kondensatorer och kan intyga att effekten kan bli överraskande häftig.

Det som händer är att rätt präktiga 5Volts kondensatorer plötsligt får

12 Volt över sej och de börjar koka tills det inre trycket blåser kondensatorburken. I bästa fall finns ett fungerande övertrycksskydd och då läcker det bara ut lite elektrolyt utan smäll, vilket iofs kan vara illa nog. Ev metall-splitter kan även orsaka överledning mellan 220 Volt och lågspänningssidan, vilket kan vara obehagligt. Säkert kan det nog även ta eld om oturen är framme med tanke på att vissa delar av ett PC nätagg kan lämna ström nog för att duga till en liten pinnasvets.

Det finns bättre sätt att få alternativa spänningar från ett PC nätaggregat men endast de som redan vet hur bör ge sej på detta.

Mitt råd är att köpa ett lite mindre switchat aggregat med tillräcklig strömkapacitet för att klara startströmmen från dina fläktar. Finns troligen med variabel utspänning från Clas eller Kjell.

Jag har själv aldrig kollat hur 10 parallella borstlösa fläktar uppträder som startlast men gissar att man nog gärna hade velat ha någon form av kapacitiv kompensation eller ett offermotstånd för att få lång livslängd på nätaggregatet och stabil fart på fläktarna utan att fläktmotorerna går onödigt varma pga av ev strömrippel. Tror inte backemk'n ska var något problem på denna fläkttypen men jag hade själv kollat upp detta om jag gjort något liknande projekt. Om inte annat så vill du kankse så småningom komplettera med individuell temperaturstyrning och varvtalsövervakning och då är det ju bra att veta hur regleringen ska se ut.

Alla kan ju inte vara elektriskt bevandrade när det gäller olika elprylar, men var då även försiktiga med att både ta och ge obeprövade råd eftersom risken för någon form av skada kan finnas.

/Alf

Reply to
Alf.F

lt/1

astat +

ant

om

st

igt f=E5r

an

tt

l en

cklig

arna utan

ag

ll

=F6vade

Har man som jag 1m h=F6g trave med gamla at agg, s=E5 f=E5r de jobba med div. I verkstan sitter ett och driver en cd, som spelar musik. Och div labborationer. =C4r du s=E4ker p=E5 att ett pc agg =E4r helt oskyddat? Tyck= er det stannar r=E4tt s=E5 fort(utan probbs) n=E4r man felkopplar. Och startar sn=E4llt efter lite vila.

Reply to
buss100

Volt/1

elastat +

=E5dant

st

t om

last

in

nde

sligt f=E5r

kan

att

ill en

PC

=E4cklig

att

ktarna utan

jag

uell

tt

pr=F6vade

cker

ar

Har =E4ven k=F6rt utan inbbygda fl=E4kten. Bara att klippa kablen om det st=F6r. Drev en prosessdator i flera =E5r utan probbs. Sitter det inte =F6verhettningsskydd?

Reply to
buss100

Det finns överspänningsskydd, överströmsskydd, transientskydd och övertempskydd i de flesta pc nätaggregat. Det mesta återfinns på primärsidan som alltid i dessa sammanhang. Det är liksom grundprincipen med primärswitchade nätaggregat.

Det finns inget skydd för överspänning in på 5 volten via

12-voltsutgången och det finns ingen reglerkrets på 5volten som motarbetar backström på denna typ av nätagg liksom på alla konventionella nätagg som jag känner till, oavsett användningsområde. Det hade krävt åtminstone ett klass B steg vilket man knappast designar för i dessa sammanhang. De flesta konventionella nätaggregat för PC har ingen egentlig reglering på 5-Volten öht. Reglering och återkoppling ligger enbart på 12-Volten.

Om du kan avstå ett nätaggregat och vill ha erfarenhet den experimentella vägen, testa att lasta mellan 5 och 12 volt utan andra laster. Med 10 Ohm last tar det nog mindre än 1 minut innan något spännande händer. Åtminstone skyddsglas rekommenderas trots att nätaggregat oftast har bra inkapslade metallhöljen.

Grattis om det gick ok att klippa fläkten men med insikt om fläktens betydelse för drift&el-säkerhet och konsekvenser av överhettad elektroniks funktion och livslängd hade en tekniker nog aldrig gjort det utan hellre byggt något termostatreglerat om fläkten varit störande. Tror inte fläkten var en överflödig ursprungsdesign.

Poängen är att man bör ha hela bilden klar för sej själv innan man rekommenderar någon annan att rensa gräsklipparknivar eller använda nätaggregat på sätt de inte är designade för. Åtminstone är DU som förmodat sakkunnig moraliskt ansvarig för att inget livsfarligt händer den osakkunnige.

Själv har jag designat en del elektonik för kommersiella kunder och har byggt lite även för mitt eget nöje. Trots det köper jag gärna mina nätaggregat färdigbyggda, i synnerhet om prylarna ska kunna beröras/hanteras av någon annan än mej. De nätaggregat jag trots allt hembygger har ofta både hängslen och livrem vad gäller personsäkerhet.

/Alf

Reply to
Alf.F

rt

Med tanke p=E5 alla skydd som finns. Vad kan g=E5 fel?

Reply to
buss100

[Lite bortklippt för att undvika en s.k. TL;DR]

Se det från den här sidan istället - vad är konsekvenserna om ett eller flera av skydden fallerar? En annan aspekt är att skyddskretsarna är designade för tillfälliga tillstånd, inte konstanta sådana, t.ex. överspänning då och då, inte konstant på gränsen, etc...

Min grundregel för kraftaggregat är att alltid köpa färdigt om det är för en icke-elektroniker, annars så designar jag alltid grundligt, d.v.s. skyddsjordat, dubbelsäkrat, ska kunna leverera märkström konstant utan överhettning, och viktigast av allt, väl dokumenterat.

Vad gäller dimensionering för ett projekt så brukar jag försöka att lägga mig någonstans mellan 1:1.33333 och 1:1.5 avseende utström. En bra resurs är SEMKO 900 - "Råd för självbyggare, sammanfattning av elsäkerhetskraven på elektronikapparater".

I detta specifika fall är mitt råd ett lämpligt dimensionerat switchat kraftaggregat från Kjell eller Clas Ohlsson.

/Teo.

--
Teodor Väänänen                | Don't meddle in the affairs of wizards,
   | for you are good and crunchy with
http://www.algonet.se/~teodor/ | ketchup.
Remove stupidity to reply.     |
Reply to
Teodor Väänänen

eller

t =E4r

stant

att

g av

hat

e affairs of wizards,

Tror nog att st=F6rsta risken =E4r fl=E4ktarna.... Kollade effekten p=E5 pc agget, l=E4tt dubbelt av vad 12st fl=E4ktar tar. Att de kostar gratis =E4r inte fel heller.

Reply to
buss100

Kommentaren får mej att tänka på Titanic, det säkraste båt som någonsin byggts, men också som elektronik-designer så är det en av de sista frågorna jag någonsin skulle ställa:

"Med så mycket skydd indesignat skydd, redundanta funktioner i alla led, till och med dubbla backupkretsar, nu kan väl inget gå fel"

Jag vet i svaret i förväg, baserat på alldeles för många erfarenheter av den viktagaste designfaktorn som man alltid måste ta hänsyn till. Det är "den okända faktorn".

Tillbaka till BUSS100's fråga,

Jag skrev ungefär: \ Felskydden finns i huvudsak på primärsidan, vilket borde vara lättförståligt. 5-volten har inte ens spänningsreglering på sekundärsidan. \ Är det kunskap om elektriska kretsar i allmänet eller är det mest om nätaggregat du har svårt för?

Felskyddens design utgår från korrekt användning av nätaggregaten och rimliga felscenarion. By design väntar man sej inte att någon dumfan ska mata ström baklänges in på sekundären.

Jag har utförlig förklarat riskscenariot så en relativ dumskalle med minimum av elkunskap ska fatta att det kan gå jäkligt fel.

Ska jag uppfatta din kommentar som att du inte fixar denna nivån?

Har du svårt med teori, visa då lite jävla stake och prova ditt egna råd på dej själv.

Du hade ju en trave nätaggregat och som last duger en glödlampa. Det kan ju vara bra för dej att veta om dina råd verkligen fungerar eller om dom utsätter andra för fara. Om det är det senare kanske du skulle tänka en gång extra nästa gång du rekommenderar inkoppling av fläktar eller elprylar i allmänhet.

En komponent för att man ska kunna ge fungerande råd är att det baseras på någon form av kunskap, logik eller erfarenhet och du har nu ett lysande tillfälle att skaffa åtminstone den ena delen.

I bästa fall resulterar fläktinkopplingen bara i lite lutläckage från en blåst konding och det värsta är väl jämförbart med att ta startkablar från bilen och ladda mobiltelefonen med. Det övernstämmer rätt väl i både elektriska och kemiska processens resulterande krafter.

Återkom och rapportera om din nyvunna erfarenhet överenstämmer med vad jag beskrivit.

När du provar kopplingen, lägg näsan mycket nära nätaggregatet så du noga ser vad som händer.

De risker detta råd kan medföra behöver jag inte ta ansvar för, då jag hänvisar till att BUSS100 sakkunnigt rekommenderat, utan förbehåll, att koppla in fläktar på PC nätaggregat via denna 7-volts-metod och han tvivlar att det skulle kunna gå fel.

/Alf

Reply to
Alf.F

buss100 tillhör inte begåvningsreserven.

=C4r det inte b=E4st att du st=E4nger av datorn? Du uts=E4tter dig f=F6r explotions risk.

Menar du p=E5 fullt alvar att du inte k=E4nner till 7V knepet? Har k=F6rt s= =E5 i flera =E5r. En fl=E4kt i min dator.

L=E4s och l=E4r

to-a-Lab-Power-Supply

Reply to
buss100

tet

s=E5

-to-a-Lab-P...

buss100

gatet

rt s=E5

ly-to-a-Lab-P...

Blev lite nyfiken p=E5 konseptet. Hittade

N=E5n som hittat mer? B=E5de proffs och hempul av intresse.

Reply to
buss100

Mina datorer brukar inte "explotiera" :-)

Jo det känner jag mycket väl till.

Jo det fungerar utmärkt under rätt förutsättningaar och det har Alf redan redogjort för. Alltså att 5-volten måste belastas tillräckligt också, annars kan nätdelen explodera.

Om du inte är totalt i avsaknad av minne, så var ditt råd att att koppla in 10 st fläktar mellan +5 Volt och +12 Volt på en ATX PSU. Var inte ett sånt jävla kräk att du inte kan stå för vad du skrivit.

Det är fullständigt off topic med länkar som visar att man kan plocka ut 12 och 5 volts-spänningar för hobbyändamål. Ungefär som att modda bilen med en blank växelspaksknopp, dvs man behöver inte begripa något om hur växellådan fungerar. Får anta att det är BUSS100's nivå av "lek och lär-länk".

Korrekt information om följderna av BUSS100´s koppling: Om annan last sakns kommer det flyta en ström från +12 Volt in på +5 Volt via fläktarna som kommer aggera motstånd och dessa fläkter kommer endast rycka till ett ögonblick för att sedan upphöra rotera över huvud taget. De kommer däremot att ladda upp kondensatorerna på

5Voltsingången till 12 Volt. Det uppstår då risk för överspänning av saftiga kraftiga kondensatorer på 5Volts-sidan. Om kondensatorena är av god säkerhetstyp och har goda överspänningmarginaler är det inte så allvarligt mer än att kondensatorerna kan förstöras, men det kan även bli betydligt alvarligare följder Schema på ATX PSU som på ett enkelt sätt visar att denna av BUSS100 beskrivna kopplingen inte kommer fungera:
Denna PSU uppfyller ATX ver 2.9 och är av relativt god kvalitet. Lågpris nätaggregat dimensioneras ofta med sämre marginaler med avseende på kondensatorer.

BUSS100 förefaller ljuga eftersom han avstår från att utföra kopplingen själv och inte heller begriper varför det inte fungerar i det aktuella fallet. Hans 7-voltstrick har han troligen endast läst om på något annat forum för häftiga PC-moddare och önskar han var lika häftig själv.

Att BUSS100 inte tillhör översta begåvningeliten vad gäller grundläggande elektronik är ok, alla har varit nybörjare.

Det är som däremot för ner BUSS100 på pissmyrenivå är hans försök att vara OT istället för att ta ansvar för vad han skrivit, i synnerhet eftersom hans råd kan vara skadligt.

Det måtte inträffat en "explotion" närmare än vad BUSS100 anar.

/Alf

Reply to
Alf.F