Vattenkraftverk - Page 5

Re: Vattenkraftverk

Och konkurrensen inte minst. I så fall är det ju onödigt med olika
operatörer också. Ja varför inte helt enkelt göra ett verk av det och
kalla det för telev... vänta...

Re: Vattenkraftverk
On Sat, 06 Nov 2004 09:42:32 +0100, in swnet.teknik.elektronik,

Well.. Det ÄR lite onödigt att bygga flera parallella nät bara för
_konkurrensens_ skull. Det kan ju såklart finnas andra anledningar,
typ redundans och kapacitetskrav, men den enda samverkan som finns
över näten är väl 112. (?) Mobiltelefoni tycker jag numera är en del
av infrastrukturen, och som sådan borde själva distributionsnätet,
liksom telenätet och vägnätet etc, vara nära knutet till staten (som
ju är vi).

Privatägt funkar väl bra så länge de privata intressena i praktiken
sammanfaller någorlunda med statens... ("I praktiken" såtillvida att
även om privatsnubbarna har som huvudmål att tjäna pengar, så sker det
genom att tillhandahålla en tjänst, och _det_ vill staten (vi...)
också.)

Hm.. luktar politiksnack om det här... Säg så här istället då: Vad
finns det för _tekniska_ hinder för att slå ihop näten? :)

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Det finns egentligen inga tekniska hinder för det. Även olika
tillverkares basar, switchar och transmission kan ofta samarbeta
direkt ur låddan utan allt för stora skamgrepp.

Re: Vattenkraftverk
snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid writes:

[...]

Försökte hitta en referens själv men jag är inte längre prenumerant på
Scientific American och Nature. Det var inte den konventionella
tokara-reaktorn det handlade om utan en boll av plasma som man tände
och hade goda resultat med. Minns jag rätt var det ett projekt i
USA/Canada och inte vid CERN.

[...]

Re: Vattenkraftverk
On Sun, 07 Nov 2004 06:38:01 +0100, in swnet.teknik.elektronik,

"Fusion reactor breaks duration record":
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992637

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...
Re: Vattenkraftverk

Den metoden fungerar inte.
Det blir aldrig ekonomiskt motiverat med alternativen.
Elen kommer att förbli fruktansvärt dyr i så fall.
Det är just därför vi sitter där vi sitter och inget händer.

Re: Vattenkraftverk

Problemet finns här : http://www.svk.se/upload/3756/SVKK030121.pdf

Dvs förlåg överföringskapacitet till södra Sverige, det var ytterst nära
blackout för ett par år sedan.
2 st 400 Kv linjer på västkusten nere för isolatortvätt (Salt) 3 linjen nära
tripp....

En blackout är vad vi behöver !!

Re: Vattenkraftverk
On Sun, 07 Nov 2004 07:53:44 GMT, "Leif Jenemyr"

Men det blir ju inte billigare för det.

Re: Vattenkraftverk
tag

Säg inte det, det är "bra" för oppinionen.....

Re: Vattenkraftverk
On Mon, 08 Nov 2004 00:06:52 GMT, "Leif Jenemyr"

Jo.

Re: Vattenkraftverk

Endast i experimentell skala och inte i Sverige. I vårat land är det
förbjudet att ens tänka på kärnkraft.

Tekniken är ganska ny men skulle snabbt kunna bli en höjdare.

Re: Vattenkraftverk

Är Sverige ett fritt land?

Re: Vattenkraftverk

Inte i absolut alla avseenden. Men i tillräckligt många för att jag
skall trivas ganska bra. Jag vet nog inget land jag så mycket helre
skulle bo i att jag överväger att flytta dit just nu.

Re: Vattenkraftverk

Det finns noga inga "fria" länder längre, men när man
som i Sverige tar ut ockerpris för elen blir jag sur!
Förutom att företagen tar ut höga priser tar staten ut
enorma summor i skatt på elen!

Re: Vattenkraftverk

Så vitt jag förstår r dock elpriset i Sverige på internationell nivå
fortfarande relativt lågt.

Re: Vattenkraftverk

För mig är det ointressant vad det kostar i de flesta andra länder.
Vi betalar ändå ockerpriser för vår el.
Vi har ju ett helt annat behov än de flesta andra varmare länder.
Skall vi jämföra så är det med Finland i första hand och Norge
i andra hand (med liknande klimat).   Vad kostar elen där?

Re: Vattenkraftverk

Inte för mig, elen är ändå en internationell marknad mer eller mindre
numera och kommer bli mer så framöver.

Dyrare åtminstone i Norge. De andra länderna har jag ingen koll på.

Re: Vattenkraftverk

Det är det som är så sjukt.  Vi har en extremt billigt produktion här,
varför skall då priset vara internationellt?   Det är rent ocker!
Den el vi exporterar kan de däremot ta rejält betalt för.

Skall det vara på det viset du säger så vill jag ha samma låga pris
på allt annat såsom mat, bensin, bilar m.m. i Sverige som de andra
länderna på jorden. Ser du att resonemanget haltar?

[...]

Varför skall elpriset vara internationellt när inget annat är det?

Re: Vattenkraftverk

Priserna är marknadsmässiga varesig det gäller jordgubbar eller
elkraft. Kan man betala får man i regel göra det också. Allt för att
maximera vinsten för företagen.

That's life.