Digital TV - sänds inte alla kanaler?

Hej
Bor i Norra Uppland och tittar på Östhammarssändaren. Jag har en
mottagare för digital mottagning, en som endast kan ta emot
gratiskanaler. Fick en suveränt bra bild på TV4 men var finns alla
andra kanaler? Fick veta att den hittar TV4, CNN, Tv4 Plus, Mediteve
och TV4 Film samt att endast TV4 är gratis. Var finns TV1, och TV2?.
Enligt bruksanvisningen så sänder Östhammar på kanalerna 40, 21, 43
och 58 men signaler finns endast på 21. Sänder den enbart TV4? Kan jag
hitta fler kanaler om jag vänder antennen mot Gävle i stället?
Mottagaren heter Smartbox och lär ta emot sändningsstandard DVB, MPEG2
och CDFDM.
Stig

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?

Ring terracom och fråga!

/Micke

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?

SVT:s kanaler bör ligga på kanal 40. Har du egen antenn? Hur gammal är den?
Sitter det något filter eller någon antennförstärkare efter antennen?

Nejdå, den sänder garanterat alla kanaler.

Troligtvis inte.

Mvh
Fredrik Östman

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
Du ska även ha tv3 och ztv gratis.

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
On 5 Jul 2004 22:42:47 -0700, snipped-for-privacy@hotmail.com (Stig Hansson)

Toligen har du för svag antennsignal och då kan du inte
få in alla kanaler.
Här finns mer info om marksänd Digital-TV.
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/teve11se.html

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
Du byter väl kanal på boxen och inte TV:n? ;-)

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
Tack för alla god råd. Antennen är gammal och troligen tar den inte in
alla kanaler. Jag har köpt en ny så vi får se hur det går.
Stig

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
On 9 Jul 2004 22:41:18 -0700, snipped-for-privacy@hotmail.com (Stig Hansson)

Många äldre antenner är sämre på höga frekvenser och
lämpar sig enbart för den nedre delen av UHF-bandet.
Välj en bredbandig UHF-antenn.
Det är bara UHF-bandet som används för marksänd digital-TV
och man kommer att använda hela området 21-69 (470-862 MHz).
Om man inte bor nära sändaren är oftast en bra UHF-antennförstärkare
nödvändigt eftersom de har snålat på digitalsändarnas effekt
och att vissa digitalboxar har dålig ingångskänslighet i tunern.
Det skiljer minst 15 dB mellan bästa och sämsta boxfabrikat.
Vill man ha bra bild och ljud hela tiden skall man välja en box
med bra känslighet, effektiv antenn och eventuellt en
antennförstärkare placerad vid antennen (ingen annanstans).

Digital TV - vad i hel...

OK, Jag föll också för frestelsen och inhandlade en BOXER
och allt fungerade och så och sa till Ichimusai att jag förstår
varför man vill gå över till digital - allmänintrycket är bättre,
- tills jag tittade i detalj...

nu är jag inte alls lika säker längre...

Boxerbild:
http://www.algonet.se/~toek/st_boxer_small.png

och det som är taget via antenn på gammal hederligt analogt sätt:
http://www.algonet.se/~toek/st_antenna_small.png

Om nu kommer jag till det jag blir mest upprörd över:

Boxerbild:
http://www.algonet.se/~toek/st_boxer_small_2.png

och den gamla analoga:
http://www.algonet.se/~toek/st_antenna_small_2.png

Helt klart ihopmixade linjer i boxeralternativet eller
redan i SVT:s utsändning mot boxer-distrubitionen...

Vafaaaan!!!  det är inte 288 linjes bilder jag vill ha!!! jag vill
givetvis ha sedvanliga fulla 576 linjes upplösning som det
analoga nätet erbjuder sedan 60-talet.

Jag förstår att man gärna vill göra  över^h^h^h^htillgreppet
på bilden då sådan minskar bandbreddsbehovet en hel del - men ändå!!!!
Varför - måste man verkligen!!!  Jag förväntar mig att ny teknik ger
minst lika bra och bättre kvalitet än det gamla nätet - dvs. minst
DVD-kvalitet i upplösning - inte sämre som det nu verkar som...

En sak som jag också reagerade skarpt på och som jag inte alls
tänkte på innan inköp, är den hemskt fula textremsor ala
text-tv som läggs in i bilden om man önskar valbar textat
- är utseendet individuellt mellan olika dekodrar eller
är inte standarden bättre än så??? - och varför kan man
inte flytta på skiten till oskadlig område (dvs. ned i
undre sorgranden som är allt vanligare i utsändningarna)
då kan man ju maska bort det senare när man tuggar
xvid av det...

(samma irritation när det gäller DVD-upspelare)

  - skit vad sådant är irriterande när man väl springer
på sådant...

---

Så, Leifline, Ken mfl. ni som också har fingrarna i TV-teknik mm.

Vad säger ni - är det Thomson DTI200 som är så jäkla kackig
Re: Digital TV - vad i hel...

AJAJAJ!

Jag köpte en sån men bytte dagen efter till en Sagem IDT64 då jag fick ont i
huvudet på grund av oskärpan i DTI2000 när jag såg på fotboll!

Lånade farsans gamla Thomson boxer och den hade betydligt bättre bild än den
nya!
Detta såg jag sen på någon "boxer" chatsida att oskärpan var känt problem
med DTI2000.

Byt ut den!

/Björn Lilja

Re: Digital TV - vad i hel...

Jag kör med en gammal Sagem ITD4410 och upplever inte alls de där
dumheterna.  SAGEM ITD64 är den jag absolut skulle köpa idag.
http://www.sagem.com/en/produits-en/terminaux-num-en/tv-itd64-spec_sweden-en.htm
Den jag har nu köpte jag ut så billigt, annars hade det blivit en
SAGEM ITD64, som dessutom går att köra på 12V DC  700mA.
Detta (RF input level: -90 to –20 dBm) gör också att jag skulle
välja Sagem, vissa andra boxar är 15dB sämre i ingångskänslighet.
T.ex. Nokia 212T är 15dB sämre och ger därför ingen bild alls
där min Sagembox fungerar perfekt.

Re: Digital TV - vad i hel...

  hmm, när jag tittar på andra kanaler så har jag inte den
sammanblandningen och suddighet som jag upplever med
TV1 och TV2:s kodning,  så det ser nästan ut som att det
är SVT som kodar illa... skulle var kul om någon kunde captura
in en frame av testbilden som SVT sänder när det inte är
program igång från annan fabrikat och typer av decoder
- gärna då 9x16 testbilden...

Tennisen igår hade heller inte några störande artefakter så
vitt jag kunde se...

jag börja misstänka att SVT leker med 9x16 format, i allafall är
testbilden utformad med denna format och verkar inte fått linjetalen
att stämma med det som leveras till abonenterna...
ungefär samma fel som när man linjerar om NTCS till PAL där färre
linjer skall expanderas till fler eller tvärtom  med glidande
övergångar

på testbilden (ny testbild för 9x16 med dom gamla runda
cirklarna i hörnen ala testbild  före 1970  ungefär
- jag kommer faktiskt ihåg dom där...)  där ser man också
att sampelteoremet gör sin verkan sas...

I övrigt så har den skött sig bra och det var den galvaniskt
kopplade sp/dif på digitalljudet som fällde avgörandet vid
köptillfället då alternativen hade bara TOS-link...

men,men man kan visst inte alltid välja rätt...

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

Att boxarna numera går att köra direkt på 12V DC (batteridrift
vid strömavbrott) och inte drar mer än 10 watt tycker jag om.
Utgång för digitalljud har inte min nuvarande,
men om jag köper en ny är det ett måste.
SVT skall börja med HDTV och då behövs nog nya boxar igen.
Ingen av de nuvarande klarar väl HDTV?

Re: Digital TV - vad i hel...
Jag pratade med en tv-tekniker i går och han sa att dom som
gjorde stabiaste boxarna var Sagem, men dom som hade bäst
bild & ljud var Force, men nackdelen med Force är att det
kan ta upp till två timmar innan den startar upp efter
uppdatering av programvaran.

Re: Digital TV - vad i hel...
On Wed, 14 Jul 2004 09:19:50 +0200, demmpa

Nokia har jag totalt tappat förtroendet för
efter mina praktiska erfarenheter av två modeller.
Fonterna på textningen i Nokia 212T är däremot
det bästa jag sett än så länge.

Det kan man väl stå ut med eftersom man inte uppdaterar så ofta.

Re: Digital TV - vad i hel...

720x576 pixels är vad det egentligen är i digital-TVn.
Har du sämre så byt box.

Jag har inte så dåligt.
Försök läsa texten i nederkanten av MTVs logo.

Det har helt med boxen att göra.
Nokia 212T har faktiskt en mycket fin text vid textning, det
är det enda som är bra med den boxen enligt mitt förmenande.
Hur fonterna ser ut är alltså upp till boxtillverkaren.
Boxen får bara teckenkodningen via data och sedan är det
grafikdelen i boxen som gör hur det ser ut.
Man kan ju skippa texten eller välja andra språk.

Det där kan tillverkarna av boxen fixa till om de vill.
Tydligen vill de inte just nu.

Vi borde kräva boxar med mycket högre kvalitet på alla sätt.

Re: Digital TV - vad i hel...

Den är läsbar även om det inte är allt för tydligt, förstorade upp
och ser ut som varje scanline finns där den ska och utan
att vara för tjock..

tvivlar på att detta skulle vara läsbart vid 288 linjer

- provade att virtualdub reducera mtv-capture frame till
288 linjer med olika filtreringar och ingen av
dessa hade tolkningsbar text under loggan efter
processen

Bilden från dekodern har helt klart runt 576 scanlinjer,
så på den punkten  är jag lugnad nu. :-)

Ok, jag kunde altså ha valt ännu sämre alterntiv,
verkar det som ;-)

tja, jag stängde av textningen helt vid sista inpelningen,
den är ju så attans ful - fins det ingen estetik alls när man
bygger sådana apparater???

Då föredrar jag SVT orginaltextning på analognätet 10 ggr om.
- synd att den inte fins som alternativ i digitalnätet på vissa
kanaler som SVT1 och SVT2 tex. TV4 kör ju på sedvanligt sätt
ibland även på digitalnätet...

Ingen som har börjat hacka dessa maskiner ännu
- för textningen bör fanimig göras något åt...

Det kanske finns en underförstådd intresse att
det skall vara 'nedsmutsat'...

Ja, till och börja med sådana med S-videouttag - nu använder jag
en S-VHS spelare som 'tvätt' för att snygga upp compositen
så att jag bli av med regnbågsfladdret på alla täta mönster typ
fiskbensmönstrade kavajer eller nätmönstrade bakgrunder...

skillnaden är anmärknigsvärd...

se själv:

http://www.algonet.se/~toek/S-video_vs_CVBS_9x16.PNG

För SVT:s 9x16 utsändning  (TV2, och man ser dom ihopblandade
scanlinjerna horisontellt här vid kontrastövergångarna)

och

http://www.algonet.se/~toek/S-video_vs_CVBS_3x4.PNG

för 3x4-format från TV1 samt att man ser att scanlinjerna inte
är blandade här, utan är skarpa och fina - dvs. man ställer till
'blandningen' redan vid utsändningen av 9x16-format och inte
vid uppackningen i decodern så vitt jag kan se...

alla bilder givetvis från digitaldekodern, där vänsterbilden
har gått igenom S-VHS-spelare och 'tvättats' och vidare till
capturekortet via s-video kabel och den högra bildhalvan
är composite direkt till capturekortet - en bildsnitt
med färgfladder som man också är ganska van vid äldre
TV-apparaters bild...

Den tätaste linjefältet skall motsvara 5.5 MHz om jag inte minns fel,
dvs. taket på bandbredden i TV-systemet om de inte har ändrat allt
för mycket i testbilderna - den brukar i alla fall vara helgrå, kanske
smula färgskiftande grå i många TV-apparater...

(fråga mig inte vad videospelar gör med compositen där alla
vanliga chip i TV och videocapturekort misslyckas och med
färgfladder i täta mönster som resultat - måste hur som helst
ha en exellent färg-kamfilter (digital?) i S-VHS videospelaren för att
lyckas med detta...)

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

ja,ja - man lär sig - hittade en visningsmode 'video 9x16' under en av
menyerna hos digitalboxen och helt plötsligt fick jag alla scanlinjer
som jag saknade tidigare i SVT TV2.

Givetvis så ser bilden hoptryckt på och eländig när man captura
bilden i sedvanlig 3x4 format och 720x576 och ser först OK ut när man
spelar upp den i 9x16 - men det är ett kärt bekymmer speciellt då man
kan sätta aspect ratio i mpeg4-strömmen från Xvid-codecen samt att
  'vlc-uppspelaren' _begriper_ detta och anpassar sig automatiskt
till skillnad från de flesta andra uppspelarna inklusive
MS-mediaplayern...

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

Jamen så bra  :-)

Re: Digital TV - vad i hel...

Ja, VLC och XviD har snabbt blivit min absoluta favorit också,
suveränt faktiskt! Har nu gjort backupkopia på ett par av mina
köpfilmer så kan man arkivera de DVDerna på säker plats igen och jag
är toknöjd med resultatet!