555, timer, hälp mig att tänka ;)

Då var man i farten med sina rostiga kunskaper i elektronik då...

Ska göra en monostabil vippa av en 555 ungefär 10 min ska tillslaget
vara har valt 220uF och 2,49Kohm motstånd till timerdelen, korrekt?

Enl NE555P spec så ska man kunna lasta utgången på 555 med 200mA, jag
har ett relä där spolen är på 280ohm och spänningen kommer att vara
12v vilket blir ca 45-50mA?
Det borde inte vara några problem att driva relät direkt på utgången
med dessa förutsättningar?

tack på förhand! :)

Re: 555, timer, hälp mig att tänka ;)
snipped-for-privacy@hotmail.com says...

Glöm inte dioden parallellt med reläspolen. kopplad så att den inte leder när
reläet drar. (Anoden mot minussidan.)

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

och jag skulle nog låta 555 eller smith-triggen gå i högre takt och
genom en räknare  då det hela blir mycket mer lättrimmat med en
frekvensräknare - 10 minuter ä väldigt jobbigt att få till med en enkel
RC-krets då läckströmmar i kondensator och matarkretsar (555) gör att
det kan bli helt annat än det man har tänkt...

har för mig att det fins en 74HC någonting med 8 och 14 'bit' uttag som
man sedan kan hänga en på basen av BC548 via 22-47 Kohm som open
collektorkoppling för att driva relät - och som sagt ovan, glöm inte
frihjuledioden över reläspolen....

  /TE

Re: 555, timer, hälp mig att tänka ; )
Vad kan jag använda för diod då? har några N4001 liggandes hemma...

Tiden är inte jättenogrann, om det blir 8min eller 12 spelar inte så
jätte stor roll, ambitionen är att komma upp med ett billigt sätt att
få denna funktion.

Följdfråga, hur kan man på bästa sätt driva detta? har kollat i
färdiga timers och de varkar ju få sin "lågspänning" från 230v nätet
med endast ett fåtal komponenter! är det möjligt att få till nått sånt
till detta?

tack för hjälpen!

när

Re: 555, timer, hälp mig att tänka ; )
snipped-for-privacy@hotmail.com says...
Det är inte mycket ström som går i dioden, den ska bara ta bort den inducerade
spänning som bildas när reläspolen kopplas ifrån.
Tyvärr kan inte jag dioder, men är den inte för långsam så borde det funka.

Som alltid när det gäller drivning så handlar det inte bara om ström och
spänning utan även om isolation och kapsling.
Om du dimensionerar dina kondensatorer rätt och har ett lågt strömuttag så
räcker det i princip med ett par dioder, en resistor, en zenerdiod och lämpligt
antal kondensatorer (minst en). Det går säkert att lösa någon eller ett par
komponenter mindre om man klurar lite. Denna lösning _kräver_ en beröringssäker
kapsling för _hela_ konstruktionen, då allt kan hamna 230V över jord. Dessutom
måste saker och ting dimensioneras för att inte brinna allt för spektakulärt om
något går fel. Glöm inte säkringen.
Nu är det ett tag sedan jag räknade på någon strömförsörjning, men det går att
räkna på. (Framförallt kondensatorn som ska försörja kretsen under en
halvperiod). Och som man altid säger "Det beror på" ... en hel del saker vad
som är bäst.
Att driva prylarna med en liten batterieliminator har också sina fördelar. En
godkänd och förhoppningsvis säker energikälla som inte kräver allt för mycket
tankemöda. (Fast det kostar i en del fall mer)

mvh
/Björn Lindgren

<KLIPP tidigare rättpostad, därefter toppostad text >

--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"
Re: 555, timer, hälp mig att tänka ; )

Nej. Verkar fattas några nollor på motståndet. Läckströmmarna från
kondensatorn kommer att ge dej problem att få tillförlitlig funktion
då det, enkelt uttryckt, inte blir ström över för att styra en vanlig
555. Det finns cmos-varianter som drar mindre ström men det är ändå en
dålig lösning för så lång tid.
Titta istället på något i stil med den modernare varianten 4541 eller
en 4020/4040 som triggas av en oscillator uppbyggd kring en
smithtrigger typ 4093. Ska du driva det på 220-nätet finns ju 50 Hz
tillgängligt att sicka till någon räknare.

En BC237 kostar ingen förmögenhet och löser drivproblemet. Dessutom
lättare att byta om olyckan är framme.

när

Ursäkta, såg inte att du redan svarat ungefär lika. Kommit så här
långt så får det väl gå ändå.

/Alf

Re: 555, timer, hälp mig att tänka ; )
när

Kul det här :)

Kollade på 4541, det verkar ju inte så jätte omständigt att gå på
denna linje även om det är lite utanför mitt område...

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4541b.pdf

Bilden visar en funktion här som ju skulle passa som handen i hansken,
men..

"A positive pulse on MASTER RESET resets the counters
and latch. The output goes high and remains high until the
number of pulses, selected by A and B, are counted. This
circuit is retriggerable and is as accurate as the input frequency.
If additional accuracy is desired, an external clock
can be used on pin 3. A setup time equal to the width of the
one-shot output is required immediately following initial
power up, during which time the output will be high."

A och B i figuren har 4 olika konfigurationsmöjligheter, är det så att
de 4 möjligheter dvs 256,1024,8192 och 65536 är de olika gånger som
räknaren kan räkna och sen får jag justera tidsmässigt med klockans
frekvens för att få önskad tid?

det finns en intern användbar klocka för ändamålet eller ska man
använda en extern klocka till? om ovanstående stämmer så har jag ju
bara 4 förvalda tider att välja på om man använder nätfrekvensen...
men jag är inte med på hur man "ställer" den interna oscillatorn..

Ser ju "enkelt" ut och jag tycker det är förbaskat kul att bygga sånt
här men risken är att jag behöver hjälp med det mesta runt sånna här
kretsar om någon känner att denne har tid att förklara lite!

Men jag lägger ner 555 och tittar på de här alternativen nu iallafall!
:)

Tack igen!

Re: 555, timer, hälp mig att tänka ; )

Ja, precis som en 555 fast lite mer finesser.

100Hz (helvågslikriktad 50 Hz)*6553611% minuter.

Se formeln i databladet. Samma princip som en 555:a.

Bygg och testa är bästa lärometoden. Några motstånd en kondensator och
en lysdiod på ett labkort är allt du behöver för att kolla funktionen.
Är i mitt tycke enklare än 555 att få att fungera. Avstå nätspänningen
som klockgenerator om du inte är säker på vad du gör.

/Alf

Site Timeline