Laptop som rese-TV

Är det en vettig lösning, och vad kostar i så fall mottagare?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Det kan det nog vara. Om du menar rese-tv s=E5 att du kan titta p=E5 tv, n=E4r du =E4r i n=E4rheten av ett v=E4gg-uttag?

Mottagare finns det ju gott om f=F6r under tusenlappen, men det kanske blir antennen som =E4r sv=E5r att f=E5 till p=E5 ett vettigt s=E4tt, om du vill ha en bra tv-mottagning i alla l=E4gen?

Inomhusantenner som jag har provat fungerar inte s=E5 bra i alla l=E4gen. Undrar om det finns en vettig mobil tv-antenn f=F6r digital och analog tv idag?

emo

Reply to
Mattias O:stlund

"Morgan Ohlson" skrev i meddelandet news:h26i4qzunahd$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Precis vad jag tänkte i julas när det var dags att köpa en present till mig själv :-). Måste ju kunna se fotbolllsVM i sommar på semestern. Sist bilade vi i Holland med en svartvit 5"-are och det misstaget vill jag inte göra igen.

På Dustin köpte jag en kombinerad digital/analog mottagare (ja faktiskt). Lifeview är varumärket, en cardbus insticksgrej, priset låg runt 750+moms. Sedan dess har jag sett fler alternativ till detta, även på USB finns det nu lösningar med en mycket liten mottagare. USB kan ju vara käckt om man även vill kunna koppla till en stationär dator. Titta hos Dustin eller Inet Data t.ex. Tidigare erfarenheter av Haupphaugge (som aldrig går att stava till i huvudet) produkter har varit positiva.

Funktionsmässigt är den OK. Kommer med en liten smal pinne till antenn som ger OK bild på Analog, men kass på digital mottagning (vi har problemfri mottagning av digitaltv annars med "riktiga" antennen). Med den vanliga antennsladden inkopplad blir det perfekt bild, men då tappar man ju lite av iden. Med en lös antenn från Biltema (en liten hopvikbar leksak för under

200:-) blir det även bra bild digitalt, men i vanlig ordning så krävs det nog att man är hyfsat nära sändaren. Klarar så klart bara dom okodade kanalerna. Som resetv kan man ju tänka sig att ta med den större antennen, annars får man sikta på att titta analogt.

En finess är att man kan spara olika uppsättningar av kanallistor både analogt och digitalt, så om man är på flera ställen ofta så slipper man scanna om (som tar ett par minuter). Vi som skall till England i sommar kunde notera att för England fanns samtliga (?) sändarområden förinställda så att man slipper att scanna digitalt, bara att välja område.

Den klarar även med "hyfsad" kvalite att spela in och tidsförskjuta tittning, men jag skulle mog inte rekommendera den för att ha som normalt videoinspelare i vardagsrummet. Det skall även finnas en lite dyrare variant (som inte fanns hos Dustin) som klarar av att använda både analogt och digitalt samtidigt så att man kan se två kanaler samtidigt, eller spela in en/titta på en, eller spela upp inspelat/spela in/titta på annan kanal samtidigt. men allt det under Windows kräver nog gott tålamod och tur.

Slutligen så skulle jag tro att detta drar rätt hårt på batteriet i datorn, den blir hyfsat varm (inte het), så räkna med att ha tillgång till strömförsörjning (själv letar jag efter en biladapter till min HP NX6125, som HP vill sälja för 800 kr, vilket känns tufft).

/Martin

Reply to
Martin

Jo, det är ju just definitionen av "rese-TV" som är problemet. Menar man en tv som man tar med sig och tittar på när man kommer fram, så fungerar det alldeles utmärkt, bara man har en bra antenn. Jag har själv ett TV-kort för dryga femhundringen inmonterad i min stationära dator, och det finns USB-anslutna TV-kort för under tusenlappen som passar bra ihop med en laptop. Om man däremot menar en TV att titta på medan man reser, i bilen eller på tåget så är det tyvärr bara att glömma. Med tanke på hur besvärligt det kan vara att få bra mottagning med en vanlig FM-radio, så inser man snabbt hur svårt det måste bli med en TV-signal, som är mycket svårare att ta in eftersom den är mera komplex och antennerna är riktningskänsliga. Det kanske fungerar på en busslinje (ifall det finns en som cirkulerar runt Nackamasten typ. Av samma anledning tror jag inte att TV i mobilen kommer att bli någon stor hit. Streaming över 3G-nätet möjligen i så fall. Det får nog i stället bli medhavda DVD-skivor eller en stor hårddisk att titta på film med.

--
/Danne
d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:du16j0$9nr$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

Nej, inte vanlig tv iaf. Möjligen DVB-H i så fall. Nån som vet mer om detta system?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Analog TV i mobilen fungerar ofta förvånansvärt bra då dålig bildupplösning bidrar till att dölja brus och störningar. Nackdelen är att det ännu så länge är ett strömslukande alternativ i mobilen. Det företag jag jobbar åt har utvecklat sådana mobiltefonprodukter och vi har haft detta i sortimentet sedan ett år. T-DMB och ISDB-T är fungerarande alternativ men finns inte i Europa. DVB-T (boxersystemet) är mer känsligt för fasfel och slår knut på sej själv med nuvarande mottagarteknik i mobiltelefon. Däremot kan det fungera ypperligt i laptop med diversitetsmottagare. Tyvärr finns dessa mottagare ännu bara på prototypstadiet. Däremot finns mottagarna för bilmontering och dessa fungerar bra. Finns sedan något år som tillbehör till de flesta större bilmärken för ca 4000:- (mottagaren, ej skärm). På busssidan har det funnit i ytterligare något års tid. Första stadsbussarna med ständigt uppkopplad DVB-T var i Singapore. DVB-H är ett system anpassat för mobil utrustning. Fullgod funktion även i miljöer med mycket reflexer. Fungerar bättre än DVB-T för samma sändareffekt men ännu förekommer bara testsändningar i Sverige.

Själv lägger jag nu sista handen vid konstruktionen av det som troligen är världens minsta DVB-H-mottagare, inbyggt i ett SDIO-kort. Passar till de flesta PDA's med SDIO-uttag. Volymproduktion till sommaren, men det mesta ser ut att gå till USA.

/Alf

Reply to
Alf.F

Varför biladapter? Kolla (tag ut batteriet med extern DC ansluen) och se om laptoppen fortfarande går. Min nyvarande, en IBM T40, går utmärkt i bilen även om motorn inte går. Går motorn har jag 13,någonting V Min förra, en Compaq Armada, gick inte utan adapter.

Vad nätadaptern lämnar för utspänning or teoretiskt intressant men den verkliga frågan är om laptoppen går i bilen/båten eller inte. Och där gäller det bara att prova.

Om störningarna i bilen/båtens elsystem har någon betydelse eller kan förstöra datorn? Vet inte, det är jobbets dator och den går Ok både i bil och båt.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Linje 403 från Slussen har sin ändhållplats nästan under Nackamasterna :-)

Hittade den här annonsen. Kanske något för dig?

mvh

Reply to
Flakmoppen

Har hela Europa samma digitala system för TV-sändning ?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Nej inte helt samma, det skiljer i detaljer.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Stämmer, köp inte en billig freeviewbox i England, fungerar inte här (tyvärr, eftersom marknadskrafter och volym pressat priserna ner mot 200 kr där). Däremot skall mitt kort till bärbara datorn klara deras system och vårat (bara okodade kanaler så klart), skall bli mycket spännande att se i sommar. Som jag fattat det så handlar det om hur muxarna sänds ut (vilken form av paketering som sker). I sig täcker specen alla varianterna, men lådor riktade till en viss marknad kan ju strypas/förenklas att bara klara en delmängd.

/Martin

Reply to
Martin

Vilken tur att det är olika system.

...då gissar jag att det finns ytterligare andra system sydöver?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

T.o.m Finland lär ha annat system än vad vi har.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail
Reply to