Sagem ITD4410

Något märkligt har hänt vid senaste uppdateringen av min digitaltuner.
Det gäller textningen av program som fått en helt ny font, men endast
SVT använder sig av den märkligt nog.
Fonten är större, tydligare och med mycket högre upplösning och
har ingen svart bakgrundsremsa, den har svarta konturer runt
tecknen och den är mycket lästläst och bra.
Det tog ett tag innan jag fattade att den inte låg i videosignalen
och att den genererades av min box istället. Jag vet det genom att
jag kan stänga av texten. Varför får inte alla kanaler denna font?
Den andra gamla fonten har har endast text-TV-kvalitet med sin
låga upplösning och därmed grova kantighet. Jag vill ha den nya
fonten på alla kanaler, men det verkar inte jag kunna välja.

Re: Sagem ITD4410

Färdiga ohackade produkter i ett nötskal. En minipc med dvb-t kort vore nåt..

Re: Sagem ITD4410
[snip]

SVT påstår sig ju satsa på att ligga långt framme med ny teknik för
digital-TV, så jag misstänker att de använder någon ny standard som
övriga kanaler ännu inte infört. Finns ju något som heter DVB-SUB som
tydligen skall ge lite större möjligheter för textningen än systemet
som bygger på text-TV, kanske har SVT infört detta. Annars har ju SVT
börjat med sändningar för MHP, men det tror jag inte stöds av den
boxen. Endast gissningar, men kan kanske vara värt att nysta vidare
med om man vill klura ut varför det skiljer.

/Henrik

--

Re: Sagem ITD4410

Mycket enkelt:
SVT använder sig numera av DVB-text vilket de andra kanalerna inte gör.
DVB-text är mer bio-lik om man så säger...

Hade du haft en Force-box hade du kunnat välja DVB-text, text-tv text (som
de andra kanalerna använder) eller ingen text alls.

Tyvärr har Force och /eller SVT lite problem med synkningen av
DVB-textniningen.

SOm ngn annan skrev här att man skulle gå över till HTPC med DVB-kort kan
jag meddela att det inte gör ngn skillnad om datorn inte konverterar om
text-tv textningen till annat format och vem vill ha en svårhanterlig
bullrande pc i vardagsrummet.
Jag kommer gå över till HTPC när de är tysta och microsoft har utvecklat MCE
färdigt...

Re: Sagem ITD4410

Det finns htpc med värmeavledning mha "heatpipe" utan någon fläkt alls. Kör man
nätverk så slipper man hårddisken också.
Mjukvara finns redan i form av mythtv, eller motsv bsd mjukvara. Ingen
anledning att vänta på propietära viruslatenta microsoftprodukter med buggar.

Re: Sagem ITD4410

Jo om man inte har väldigt mycket fritid... ;-)

Re: Sagem ITD4410

Nämnda pc finns färdig i tyskland, wife-acceptance-factor fixar den också :p =)
MythTV kanske kan fixas med knoppix el likn.

Re: Sagem ITD4410

Ja just den varianten som biofilmer kör med, men bättre.
Bra!  Då vet jag vad det är frågan om.

Att välja text-tv text är inget jag gör frivilligt.
Den "finessen" kan jag vara utan.

Jag upplever inget problem med synkningen, den kommer exakt när
den skall. Har sett många program med den där texten nu.

Re: Sagem ITD4410

Nu när jag studerat den där fina texten noga så måste jag säga
att jag är jättenöjd.  Den kommer blixtsnabt när den skall och
inte som den andra text-TV-texten som ibland är lite fördröjd.
DVB-text verkar vara något mycket bra.

Site Timeline