Digital-tv

Vilka digitala tvmotagare är de bästa på marknaden? Är det någon som är
mindre bra? Vilket är det bästa att hyre eller att köpa systemet? Vilka kan
man koppla till vanliga  tvanten?
b/l

Re: Digital-tv

Dessa finns för Digital-TV med vanligt TV-antenn.
http://www.boxer.se/?page82%6

--

 + Ken +

Re: Digital-tv

Dessa finns för Digital-TV med vanlig TV-antenn (UHF).
http://www.boxer.se/?page82%6

--

 + Ken +

SV: Digital-tv

diskussionsgruppsmeddelandet: snipped-for-privacy@4ax.com...

Det var några att välja på. Vilken är den bästa av dessa? Fins det någon
favorit?
b/l

Re: Digital-tv

Man skall välja en så modern apparat som möjligt
eftersom en modern apparat är snabbare än en gammal.
Det är frustrerande när det tar 20 sekunder att byta kanal!
Sedan är det finessena och funktionerna man får kolla på.
För övrigt är det svårt att välja ut vilken som är bäst
när man som jag enbart har erfarenhet av tre.
Vissa tuners är gamla som finns ej att köpa idag.
NOKIA 9820T är den första som kom för 4 år sedan
och är den sämsta som existerat!
Jag kör numera med SAGEM ITD 4410 som är ganska bra,
finns nog ej att köpa idag.
Min mamma har den moderna NOKIA 212T som är hyfsad,
men den har många buggar i programvaran och låser sig ofta,
dessutom fastnar fjärrkontrollens knappar i nedtryckt läge ibland.
Det är inte enkelt att välja ut någon bra.

--

 + Ken +

Re: Digital-tv

Känner att jag måste kommentera detta ;-)
Har ägt en hel del boxar kommenterar dem en efter en nedan:

Nokia 9820T
På det hela taget en mycket bra box med bra bild men ngt "suddig",
kanonbra text-tv men långsam vid kanalbyten. Återutsänder text-tv. RF
ut. Digital ljudutgång men endast PCM. Troligen inte S-Video till video.
Hänger sig kanske 1 gång var tredje månad.

Sagem ITD 4410
En box med "suddig" bild annars bra bild, dålig text-tv och mycket
långsam vid kanalbyten. Återutsänder text-tv. RF ut. Ej digital
ljudutgång. S-Video till video. Hänger sig relativt ofta vid dålig
signalkvalite.

Sagem ITD 5510
En box med skarp och bra bild, dålig text-tv och långsam vid kanalbyten.
Återutsänder text-tv. RF ut. Digital ljudutgång men endast PCM. S-Video
till video. Hänger sig relativt sällan vid dålig signalkvalite men har
buggar som gör att menyerna ballar ur.

Thomson 35 någonting...(samma som Triax)
Box med den bästa bilden av de jag ägt varm bild och skarp, relativt
snabba kanalbyten. Återutsänder text-tv men mycket dålig kvalite, usel
egen text-tv. Composit till video. Ingen digital ljudutgång. Ingen RF
ut. Hänger sig i stort sett aldrig.

Nokia 212T
Skarp bild men "kall" via RGB, relativt snabba kanalbyten, text-tv är
kanonbra. Återutsänder text-tv. Composit till video. Digital utgång som
hanterar Dolby Digital som SVT1 alltid sänds i (parallellt) dock stängs
analoga ljudet av vid AC3-inställning så man får hålla på att växla om
tex skall spela in ngt program. RF ut. Boxen hänger sig väldigt sällan
med den senaste programvaran (innan det ofta).

Thomson IDT2000
Bra bild fast ngt sämre än den äldre boxen i upplösning. Mycket snabba
kanalbyten. Dålig text-tv. Återutsänder text-tv. Digital ljudutgång men
osäkert om den hanterar AC3, jag fick inte igång det. Denna box har
flera allvarliga fel i mina ögon, textningen är inte centrerad,
textningen har en ful ljusgrå ej genomskinlig bakgrund, undre textraden
visas 0.3s efter den övre, typsnittet på textningen är svårläst, buggig
som att det helt plötsligt åker omkring små textblock från text-tv vid
tv-tittande som bara försvinner vid kanalbyte. RF ut. Composit till
video. Lämnade tillbaka denna box.

Force 1188T (Hårddisk) (Force 1144T borde vara likadan förutom
hårddisken)
Bra bild med inställningsmöjligheter, hög upplösning, överlägset flest
finesser. Snabba kanalbyten. Extremt bra egen text-tv och återutsänder
text-tv. Dubbla digitala utgångar som kommer att hantera dolby digital
vid mjukvaruuppgradering. S-Video till video.
Har inte hängt sig än men har bara haft den en vecka! Observera att
hårddisken ALLTID är i drift även när boxen är avstängd med nuvarande
mjukvara (skall fixas).

Rekommendation:
Mest prisvärd om du inte skall använda RGB är Nokia 212T
Skall du använda RGB är min rangordning Force 1188T (1144T), Thomson
35(Triax) beroende på vilka finesser man vill ha.

(Sagem 632 har jag ej ägt)

Re: Digital-tv

[klipp]

Hur tänker tillverkarna när dom lanserar en box? Orkar (kan) dom inte fixa
buggarna? Skiter dom i buggarna (kunderna) och har bråttom med att få ut
boxen på marknaden. Testar dom inte boxarna tillräckligt mycket för att
hitta alla buggar?
Verkar ju rätt vanligt att dom hänger sej.

/Micke

Re: Digital-tv

Sådan körde jag första åren.
Den låste sig så ofta vid kanalbyten att den var nästan oanvändbar.
15-20 sekunder för ett kanalbyte.

Sådan kör jag sedan något år tillbaka och den fungerar perfekt.
2 sekunder för ett kanalbyte.
Jag har ej dålig signalkvalité och har ej drabbats av sådant fel.

Re: Digital-tv

Jag gillar dina tester av boxarna!  Har sparat dem.
Men jag vill tillägga saker som jag inte tycker stämmer.
Det verkar som om olika exemplar och programvaror spelar in.

Sådan box som jag har och tog med den till min mamma under semestern
för att testa hur det fungerade där. Det visade sig att den fungerade
helt perfekt, men då bestämde sig mamma och hennes nuvarande gubbe
för att köpa en egen box och det blev en .....

Den ville inte alls visa varken bild eller ljud!
Signalnivåstapeln visade ingenting i Nokiaboxen.
UHF-antennen (gittertyp) på taket var gammal och minst sagt risig
och den bytte jag ut mot en liknade typ och då blev nivåstapeln
högre och kom upp till övre gränsen för rött. Det räckte dock inte
för att kunna se alla kanaler. Min Sagembox ITD4410 fungerade
klanderfritt hela tiden under alla omständigheter. Det slutade med
att vi fick kalla på en antennservicekille som mätte upp signalen
på alla digitala UHF-kanaler och de låg för lågt. Konstigt att
min Sagembox hade så fantastisk känslighet att den klarade den
svaga signalen perfekt som Nokiaboxen inte alls klarade.
Med en förstärkare fick vi upp signalen nästan till det gröna fältet
i Nokias nivåmätare och nu fungerar även Nokian tillräckligt bra.

En fördel med Nokian är att textningen har stora och väldigt
tydliga bokstäver och därför är speciellt bra för äldre med
bristfällig syn.

Nokiaboxen hade då i september 2003 den senaste programvaran
och hängde sig alltid när jag gjorde vissa saker i
kanalprogrammeringsmenyerna för att göra kanallistor.
Den har även hängt sig vid vanlig användning. Jag har lärt mamma
att dra ur nätsladden för att starta om den när den hängt sig.

Min Sagembox hänger sig aldrig numera, som kan bero på ny programvara
som kom i somras (tror jag det var). Dessförinnan kunde den hänga sig
ibland vid kanalbyte, men var mycket sällsynt.
Jag är så nöjd med min Sagembox ITD4410 att jag köpte loss den
från hyrkontraktet för 495 kr och det känner jag mig nöjd över.
Har ju fått testa den under mycket lång tid dessförinnan.
Jag räknar med att kanske skaffa ny box i framtiden när jag behöver
digital ljudutgång och andra finesser som kan komma framöver,
eller så har de nya TV-apparaterna inbyggd digtal mottagare.

Re: Digital-tv
Ok min sagem 4410 såldes innan den senaste programvaran så det kan
stämma att den inte hänger sig längre, suddig bild har den dock...

Nokia 212T däremot är lite underligt för den är enligt flera tester den
box som kräver klart lägst signalstyrka för att leverera bild.
Just därför att den är så känslig kan man få problem med att den plockar
upp reflektioner osv vilket är fallet hemma hos mig, sänker man
signalstyrkan fungerar den där andra inte fungerar normalt sett, kan väl
iof anses vara en lite jobbig box just därför vid lite svårare
mottagningsförhållanden, att de har gitterantenn tyder väl just på
detta.

Däremot kan jag säga att den har hängt sig en enda gång efter
mjukvaruppgraderingen (Maj?)... innan hängde den sig när man använde
text-tv (utträde).

De boxar jag har kvar är nu Nokia 212T pga DD, Thomson 35 pga bra bild
och Force 1188T pga av klart fräckast med överlägset flest mer eller
mindre nödvändiga funktioner.

Har kopplat Thomson till DVD-recordern, Force direkt till TV:n och
använder Nokian direkt till TV:n när DD önskas.
Många boxar blir det...

Tänk på att ni kan säga upp abonnemanget en månad innan tiden går ut och
köpa en ny box med 12-månaders bindning för 1:- och uppåt på så sätt kan
man hålla sig med en fräsch box hela tiden. Merkostnaden just nu är 0:-
du tjänar 2:-! (395:- entreavgift minus en fri månad 149:- minus att du
slipper halvårsavgiften på ditt gamla abb 249:-)

det ofta).

Re: Digital-tv
Jag tycker Nokia 212 klarar dålig mottagning mycket bra, minst lika
bra som andra, och ruggigt snabb är den i kanalbytena samt i menyer.
Min box hänger sig dock fortfarande i text-tv'n trots mjukvaru-uppgradering.
Fjärrkontrollen med den trekantiga knappen är dock inte min favorit.

Forcen har jag inte provat men tvekar inte på att det är den bästa
och dyraste boxen idag.

Thomson/Triax funkar bra men känns lite gammaldags och långsam.

/Jon

Re: Digital-tv

Min Sagem 4410 har i alla fall inte suddig bild, bilden är exakt lika
fin som Nokia 212T.  Jag jämförde noga när jag hade möjligheten.

Märkligt eftersom det är prcis tvärt om med de exemplar jag har
tillgång till. Hur förklarar man detta?
Det verkar som om min Sagembox är ett unikt bra exemplar.
Himla tur att jag fick den i utbyte mot gamla Nokian under hyrtiden
och att jag köpte loss den i höstas. Kanalbyte på endast 2 sekunder.

Gitterantenn är oftast att föredra vid digital TV-mottagning har det
visat sig. Jag har själv inte någon sådan, endast en sådan här
normal UHF-typ   http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4046.htm
Min är en Hirschmann men snarlik den på länken.
Den är inte helt optimal har det visat sig.
Mottagningsloben är i smalaste laget.

Re: Digital-tv

Kör på en 44" TV och se om du kan läsa Music Television under
MTV-loggan!
Det kan man med 212T och nästan inte med Sagem, när jag säger suddig så
ser du ingen skillnad på en 28" TV om sen har några år på nacken...

Re: Digital-tv

Det är möjligt att man då ser en viss skillnad.
Mammas 28" som jag fintrimmade focus på, har mycket skarp
och fin bild och jag körde både RGB och Composit för att
jämföra båda varianterna.
Min egen 22" TV är från 1976 och jag kör composit in på den
via optisk överföring (galvanisk isolering) och det går
precis att läsa MTV-loggan på den gamla TV:n trots composit
och optisk omvandling och sedan tillbaka till elektrisk i TV:n.

Re: Digital-tv

Du skall veta att suddighet och upplösning inte är samma sak.
Många är vana vid överdriven skärpa och kan därför tycka
att en bild som är helt perfekt är suddig i jämförelse.
Därför kan en övertydligt bild vara sämre.

Re: Digital-tv

Jo tack jag vet men skillnaden att kunna läsa liten text och inte kunna
göra det på en och samma TV är naturligtvis upplösning, en bild med
lägre upplösning kan av de flesta ses som suddig.

Jag hävdar att sagem 4410 har lägre upplösning och det är inte så
konstigt pga av att den är betydligt äldre med inte så mycket
processorkraft.

För de allra flesta har det dock ingen betydelse eftersom det är först
med en riktigt bra TV man märker skillnaderna.

Re: Digital-tv

Sagem 4410 tycks i alla fall ha extremt liten skillnad mot Nokia212T.
Den skillnaden kan knappast ses och så stor skillnad tror jag inte det
är mellan apparaterna som du påstår. Jag har då aldrig sett någon
sådan bra TV-apparat trots att jag är en mycket intresserad tekniker
och extra intresserad angående just detta.
Jag tror at du hade ett dåligt exemplar eller dålig SCART-kabel.
Har själv varit TV-reparatör och själv gjort modifieringar i
videokretsarna i TV och videobandspelare för att få så bra kantsvar
som möjligt i videosignalen för att få bästa skärpa och har därmed
ingående kunskaper och praktisk erfarenhet i detta ämne.
Upplösning är något helt annat.

Re: Digital-tv
märker skillnaderna.

Nu är vi tillbaka i det gamla vanliga och det är därför jag sällan
skriver här avbryter nu vidare kommunikation.

Jag rekommenderar er som är intresserade av hemelektronik att besöka
följande forum istället de är modererade och bra:
http://www.dvdforum.nu/forum
http://www.prisjakt.nu/forum /

SV: Digital-tv

diskussionsgruppsmeddelandet:3Gqxb.5654$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net...
kan

Vilken motagare av NOKIA 9820T och NOKIA 212T är bästa motagare? Vilka
priser är det på dessa? Kan de läsa av olika kort?
b/l

Re: Digital-tv

Glöm NOKIA 9820T
Olika kort?  Det finns bara ett kort, borde räcka.

--

 + Ken +

Site Timeline