HDTV och DAB

Det verkar som om vi inte får någon HDTV i Europa.
De kommer tydligen att kalla nuvarande upplösning
vi redan har i Digital-TV för "HDTV".
Folk märker ingen skillnad menar de.
Men med stora LCD-bildskärmar lär folk märka skillnad.
http://www.digitalradiotech.co.uk/

Som vanlig är det kvantitet som gäller
istället för kvalitet numera.

Samma sak med DAB-radion i England.
DAB använder MP2 som är gammalt (från 80-talet)
och den är konstruerad för 256 kbit/s i överförings-
hastighet och fungerar endast acceptabelt med
192 kbit/s, men i England kör man DAB med endast
128 kbit/s och det låter uruselt.
Anledningen är kostnadsskäl.  DAB i England låter
därmed mycket sämre än vanlig gammal hederlig FM-radio.
Skall de hålla på så där måste de byta DAB-standard
och köra med en helt annan komprimeringsalgoritm än
den gamla MP2 om vi skall få acceptabel ljudkvalitet.

Vi får se oss blåsta på HDTV och bra ljud i radion.
Redan för cirka 13 år sedan såg jag riktig HDTV i
verkligheten, den var analog. Fantastisk bild.
Man kunde stå en meter framför TV:n och se otroliga
detaljer i bilden.
1995 skulle SVT börja sända HDTV sades det då.
Dessvärre får jag tydligen aldrig uppleva det mer,
så länge jag lever.
Det var åtminståne en faschinerande upplevelse.

Re: HDTV och DAB

Det verkar som om vi inte får någon HDTV i Europa.
De kommer tydligen att kalla nuvarande upplösning
vi nästan redan har i Digital-TV för "HDTV".
> [...]

Det var åtminståne en faschinerande upplevelse.

Re: HDTV och DAB

"| Dessvärre får jag tydligen aldrig uppleva det mer,

Upp med hakan Ken.
Vi demar i butiken Pioneers plasma , och på den spelar vi upp HDTV från en
Tuner med inbyggd hårddisk.
Det är alltså någon timma inspelat , och bilden är som du säger fantastisk.
Allt annat är bara "Big Pixel".

Framöver ska vi köra den via satellit.
På Astra lär det finnas någon kanal som kör i HDTV.

/Morgan

Re: HDTV och DAB
On Sun, 10 Oct 2004 19:49:50 GMT, "Morgan"

Äkta HDTV måste vara minst 1080 i upplösning anser jag
(som är en befintlig HDTV-standard), gärna mer.
Nu har vi 576 linjer i höjd på vanlig digital-TV.
720 är endast 25% mer och är inget att kalla för HDTV.

Re: HDTV och DAB

http://www.mycom.se/produkt/lg_42_16_9_plasma_1000cd_m2_mz_42pz45v_26312.html
Upplösning:        852 x 480

Dom flesta plasma tv borde fixa sånt tycker man..

Re: HDTV och DAB

klarar inte ens standard PAL på höjden - då 480 är en typisk
amerikansk mått för NTSC i höjdled...

vanlig analog TV på 5 MHz bandbredd har ca 750 punkters
upplösning horisontellt - därav DVD-formatets 720 punkter,
att därifrån gå upp till 852 punkter är så löjligt liten
förbättring för att 'HDTV' ens skall stå i samma stycke
av texten.

hur många av dagens TFT-TV klarar 1440 pixel på bredden???

min laptop hanterar 1400x1050 i upplösning och det ser väldigt
högupplöst ut - men inte ens sådan skärm räcker för 1440x1152
upplösning som det blir  av att dubbla X,Y av den befintliga
DVD-standarden

Re: HDTV och DAB

Sharp's senaste 45" TFT och även Samsung har 1920*1080 i native upplösning
och det är nog där de flesta kommer ligga inom ett år!
I USA kostar denna 45:a redan under 45000:-
Jag köper en när de kostar 25000:- då åker plasman ut.

Re: HDTV och DAB

Ja det där är för lite för det vi kör redan nu.
Duger inte alls i Europa!
Jag hoppas att ingen luras köpa en sådan.

Precis!  Möjligen kan dom få kalla det för "enhanced".
För att få kallas HDTV måste man över 1000 pixels i höjd anser jag.

Re: HDTV och DAB

<> >Äkta HDTV måste vara minst 1080 i upplösning anser jag
http://www.mycom.se/produkt/lg_42_16_9_plasma_1000cd_m2_mz_42pz45v_26312.html

Nu vet jag inte riktigt vad du menade med länken , men plasman det gällde
var :
http://www.mycom.se/produkt/pioneer_plasma_43_1024x768_16_9_14903.html

/Morgan

Re: HDTV och DAB

vad menas med HDTV i upplösning idag?? 2 x 720x576, dvs 1440 x 1156 ???

- gick man ifrån mpeg2 till mpeg4 och kompaktare ljudformat
så skulle man nog få rum med det med samma dataflöde som dagens mpeg2...

/TE

Re: HDTV och DAB

1080i är en standard som finns. Används åtminståne i USA.
Jag läser om detta numera i newsgruppen:   alt.tv.tech.hdtv

Absolut.

Re: HDTV och DAB

Rättelse , Euro 1080 , sänds från Sirius.
http://www.nsab-sirius.com/nsab4.asp?tx_category_id17%80
/Morgan

Re: HDTV och DAB

håller med - tydligen är det väldigt svårt att byta standard (i tid)
när det väl har åkt in hos mediaföretagens utvärderingshallar

jag menar att MPEG2 är redan idag alldes för gammal som
distrubitionsformat nu när Mpeg4 allt mer används i allt utom
dvdformaten och digital broadcast - och det är divx och Xdiv:s
förtjänst, precis som mp3 och inget av detta är drivna aktiv
av kommersiella företag utan har växt upp undergrund-vägen
helt utom kontroll till mediaföretagens förskräckelse.

/TE

Re: HDTV och DAB

De är alldeles för tröga.

Skall man köpa utrustning idag bör den vara så flexibel
att den kan uppdateras med nya standarder utan problem.
Då gäller det att den är tillräckligt snabb och har
tillräckligt hög upplösning i DA-omvandlare och sådant.

Vi har hamnat i en ytterst dum situation nu där de kör med
gamla standarder från digitalålderns barndom och snålkör dem
för att spara bandbredd för att få in fler kanaler istället.
Hade de bytt till modernare standarder hade det gått att få
både hög kvalitet och många kanaler billigare.

Re: HDTV och DAB

Dom får höja nivån på medie innehållet innan det blir någon spendering.. :->
(Iofs svt är väl inte sämst i klassen, men ändå)

Re: HDTV och DAB
SVT satsar på HDTV!
http://www.idg.se/ArticlePages/200407/08/20040708132427_IDG.se748/20040708132427_IDG.se748.dbp.asp

Re: HDTV och DAB

Vilken upplösning blir det?

Re: HDTV och DAB

Såg ut att bli 1080i till en början men kan nog tyvärr bli 720P

Re: HDTV och DAB

Bra!

Urrrk!

Site Timeline