Sony KV-X2973e

Hallå där hjälp mig!
Min tv tappar helt plötsligt bilden och sen börjar stereo
indikeringarna blinka 13 ggr den högra sen en gång den vänstra, har
sett i detta forum att en person haft samma problem som jag för ca:
ett år sedan men såg inget svar på den tråden. Hoppas nu att någon kan
hjälpa mig med vad felet är och hur man åtgärdar det själv om det går.
Man är ju inte så sugen på att skicka den på rep och sen betala
hutlöst om det bara är en enkel grej som man kan byta själv.

Re: Sony KV-X2973e

Hej.
Chassit i din modell heter AE-2B , och felkod 13 betyder vertikal-fel.
Förmodligen hänger IC:n o dinglar (läs lödfel).Har det pågått länge så
är nog  IC:n sönder, men börja med att kolla lödningarna.

Även stabb-kretsarnas lödningar brukar behöva en omgång.
Nämda IC heter TDA8179s och finns på pos.IC1501.
/Morgan

Re: Sony KV-X2973e

Tack så mycket jag ska kolla så fort jag hinner, om nu IC:n är paj
vart köper man en ny?

Mvh

Klas

Re: Sony KV-X2973e

Hos Leifline ex.vis ,  http://www.leifline.com /

/Morgan

Re: Sony KV-X2973e

Hej igen!

Hur hittar jag stabkretsarna som nämns ovan, vart i TV:n sitter dessa?

Mvh

Klas

Re: Sony KV-X2973e

"> Hur hittar jag stabkretsarna som nämns ovan, vart i TV:n sitter dessa?
Dom sitter i nätdelens sekundära del , på små kylelement.
/Morgan

Re: Sony KV-X2973e

Tack för det Morgan, vet du vart jag kan köpa IC kretsen som du trodde
var paj alt. lös?

/Klas

Re: Sony KV-X2973e

Hos Leifline ex.vis ,  http://www.leifline.com /

/Morgan

Re: Sony KV-X2973e

Nu har jag skruvat isär TV:n (bara bakstycket än så länge) hur jag än
letar så hittar jag inte vart IC kretsen 1501 sitter, har även hämtat
service manualen från nätet på det chassi som näms ovan för att kunna
se vart den siiter men ej lyckats, har du Morgan eller någon annan
vänlig själ nåt tips om hur jag hittar den. Jag hittar heller inte den
beteckningen på chassit som nämns ovan (AE-2B)är du säker på att det
är det chassit?

Tack o bock

Klas

Re: Sony KV-X2973e

Jo då ,det stämmer.
Kretsen är en 7-pinnars stående IC , lutad mot en kylplåt.
Det kan hända , och jag säger _kan_ hända , att de använt en annan IC vid
tillverkningen , men Sony brukar inte göra så.
Hursomhelst är positionen densamma.
Den sitter ute i det hörnet som är närmast HS-trafon.

Skulle Ic:n vara kortsluten , så kan du nog räkna med att resistorn R853
(0R47) är
avbränd.Den sitter i serie med matningen (+15V) och _ska_ brinna av när
belastningen blir för hög. Resistorn hittar du ifall du följer stift 9 ut
från HS-trafon.

Lycka till.
/Morgan

Site Timeline