TV kort USB fråga

Tänkte köpa mig ett TV kort med USB anslutning som även har
inspelningsmöjligheter via Komposit/S-vido så jag kan digitalisera
mina gamla VHS band.

Jag lånade ett Pinnacle nyligen som var ett år gammalt, tyvärr
så har jag glömt modellbeteckning.
Det gick bra att spela in mycket korta filmer men längre
filmer på någon timma var katastrof då ljud och bild tappade sync
totalt.
Jag hittade en hel del info om just Pinnacles dåliga chip med detta
felet.

Till min fråga, vad skall jag välja för kort om mina önskemål är
- Ganska billigt ( ca:1000 Kr)
- Skall gå att använda som TV mottagare så inget Videoredigeringskort
- Skall helst klara Komposit och S-Video
- Bra bild och ljudkvalitet
- USB anslutning för att vara lätt flyttbart mellan olika datorer

--
Analyzer

Re: TV kort USB fråga
Analyzer rapade ljudligt  2005-12-13 18:31:

Glömde
  - MPEG-2 är OK men helst MPEG-4
  - Kodning i HW

--
Analyzer

Re: TV kort USB fråga

minimum Mpeg2 och HW-kodad är ett måste om man kör på USB2.0 - fins inte
bandbredd för ca 34 Mbyte/sek timme efter timme utan minsta glitch till
avbrott om man skulle ta det i råformat.

se upp bara, det fins fortfarande produkter för USB1.1 och dessa klarar
_inte_ Mpeg2 utan bara mpeg1. se till att ev mpeg2-läge klarar minst 8
Mbit/s (dvd klass) och många stöder ända upp till 12 Mbit/s - sådan
behövs när man tar in skräpig VHS-video med mycket brus innan 'tvätt' i
olika videoredigeringsprogram.

kom ihåg, TV och VHS-filmer går inte att komprimera ned alls så mycket
som DVD-källa utan märkbar kvalitetsförlust.

DVD-inspelning med mpeg4 kan gå ned så lågt som ca 1000 kbit och det är
fortfarande svårt att se skillnad på orginal och kopia, medans en
TV-inspelning från antenn/kabel är svår att gå ned under 2100 kbit utan
märkbara artefakter - samma sak gäller för Mpeg2, fast i större skala -
du behöver ha 12 Mbit Mpeg2 för TV-inspelning för samma lilla
kvalitetsförsämring som vid 6-8 Mbit för DVD-input

kolla Hauppages olika produkter medan pinnacles billigare USB-produkter
så måste man köpa extra mpeg2-licens via internet och upplåsning av
produkten för att kunna använda mpeg2 (annars bara mpeg1 dvs 340x288 i
upplösning - vilket inte ens är halv videokvalitet)

annars återigen www.videohelp.com (tror jag), även om man får leta lite
så finns många fabrikat där med användaråsikter.

/TE

Re: TV kort USB fråga
On Tue, 13 Dec 2005 18:31:55 +0100, Analyzer

Glöm kort för analog tv iaf....

Re: TV kort USB fråga
r_o_ snipped-for-privacy@spray.se svarade inte på frågan 2005-12-14 07:06:

Baserar du det på att analog TV är på väg ut och jag borde välja
ett kort efter det?

--
Analyzer

Re: TV kort USB fråga

[ Klipp ]

Antagligen efterssom ron är hårt övertygad om att digitaltv löser precis
alla problem i hela världen, trots att det är sämre på nästan allt för
konsumenten.

Nåväl, om man nu vill föra över just VHS-band som du ville så behöver man ju
inget TV-kort alls, SPECIELLT inte ett dititaltv-kort, man har ju redan en
videosignal som man vill digitalisera så själva TV-mottagaren är ointressant.

Exakt vilket kort du ska ha törs jag inte svara på dock, när jag
digitaliserat video har jag använt en SGI Indy, men nu när jag ska
göra om samma manöver igen ska jag försöka använda en DV-kamera.

Re: TV kort USB fråga

Sämre?   Nej det är bättre, vet jag som kört det i över 5 år.
Jag kan inte komma på något som skulle vara sämre med digital
TV-överföring.

Re: TV kort USB fråga

SJälv kan jag inte komma på något som är bättre.

Däremot en massa saker som är sämre..

- Jag måste uppgradera min hårdvara utan att få högre kvalitet.
- Jag måste köpa en mottagare per TV och video.
- Det tar längre tid att byta kanal (zappa)
- Det blir sämre kvalitet
- ..Särskilt när det är dåligt väder..

Re: TV kort USB fråga

Jo du blir av med allt brus, störningar och skuggbilder.
Bild och ljud blir perfekt i alla väder, alltid.

Du kör med för gamla grejor.  Givetvis måste man köpa nya
mottagare när man efter drygt 50 år byter sändningsteknik.

Marginellt.  Ingen nackdel för min del.

Du har dålig antennanläggning helt enkelt.

Re: TV kort USB fråga

Hemma hos dej ja, dom jag känner som skaffat det har inte samma
erfarenheter, den enda jag vet som är nöjd bor i lägenhet och
har därför mkt bra signalkvalitet in, bor man en bit bort så
får man VÄLDIGT ofta mpeg-effekter och frysningar, speciellt när
det är regn och snö.

Jag gillar inte att betala för att få något sämre.

Jag är mer motiverad att betala 10000 för en TV där jag kan titta
i 1280x768 än 1000:- på en låda där jag kan se sunkig PAL.
(1280x768 var ett exempel, det lär ju bli en helt annan upplösning.)

Marginellt ? det kan ju ta många sekunder om man har en sunkig box,
och åtminstonde en sekund på dom snabba, på min gamla kassa analoga TV
så går det lika fort som jag hinner trycka på knappen på fjärren.

Jag har ingen antenn alls, men om vi tar mina (missnöjda) vänner
som upp(ned)graderat till digitaltv så hade dom precis samma antenn
innan, och det fungerade allderles utmärkt, därför är det sämre
för konsumenten.

Re: TV kort USB fråga

Nu har du fel igen Glenn. Ken har _alltid_ rätt.

Däremot håller jag med dig. Har sett LCD TV med urusel bild på digitalt.
Även sett CRT med bättre bild analogt.

Nått skit är det. Fråga inte mig bara.

--

Mysko

Re: TV kort USB fråga

Nä men jag vet saker och ting.  Inte tror.

Jag var på en mässa i Älvsjö för några månader sedan och där såg jag
också en LCD-TV som visade vanlig marksänd digital-TV och den hade
också dålig bild. Bilden var suddig vid rörelser och hade diverse
andra mystiska fenomen som inte alls såg bra ut. Det såg hemskt ut.
Trist att man ställer ut sådant skit på en mässa.
Dessbättre slipper jag helt sådana dåligheter eftersom jag använder
en vanlig 20 år gammal snabb CRT-TV till min digitalmottagare.
Det som många hävdar är dåligheter med det digitala har inte alls
med det digitala TV-systemet att göra. Det är istället dåliga
antennanläggningar, dåliga mottagare eller dåliga bildskärmar.
Det finns dessvärre alltför mycket sådant skit ute nu.
Att man skyller på det digitala TV-systemet visar bara att man
inte vet riktigt vad man talar om.
Skaffar man bra grejor så fungerar det bra också.
Man kan inte räkna med att få bra bild och ljud med skitgrejor.

Re: TV kort USB fråga

Nog för att jag är lite neg mot LCD över huvud taget, men den visar
ju trots allt bild lika många gånger per sekund som din gamla TV..
visst finns det en del hastighetsproblem med LCD, men jag tvivlar på
att man får problemet i 50Hz 31Khz.

(Och, jag behöver ingen letion i hur interlace fungerar heller ;)

Som *inte* var för "dåliga" för det analoga nätet.. DÄR är poängen.

Men ge dej, om man inför en ändring och det blir sämre när alla andra
parametrar är det samma, så är det andra parametrar som är problemet
och inte den som ändrades ? det där tror du ju inte ens på själv.

Huruvida det är bra eller dåligt är ointressant, det som är
intressant är att det blev SÄMRE..

Re: TV kort USB fråga

Beror på att man har en undermålig antennanläggning.
Fixar man den så är saken biff.

Nej tekniken är inte alls sämre, tvärt om, men har man
dålig antennanläggning blir resultatet dåligt förstås,
precis som det blir med det gamla analoga systemet.
I det gamla analoga systemet har folk vant sig vid dess brister
vid dålig antennsignal och somliga märker knappast inte längre
hur illa det ser ut.

En sekund är ju inget man störs av.  Är du så stressad är det
bäst att lägga om livsstilen.  På digital-TV har man en programguide
där man snabbt kan knappa runt för att se vad som finns på andra
kanaler och därmed existerar inte "problemet" med att det tar
en sekund att byta kanal. Jag vet att inte alla upptäckt den finessen
ännu.

Är man så naiv att man tror att det skall fungera perfekt med
en gammal bristfällig antennanläggning som inte ens klarar
hela UHF-bandet får man skylla sig själv.
Antennanläggningar drabbas ofta av korrosion på grund av sitt
utsatta läge och är något man måste underhålla regelbundet
och inget man kan slarva med.  Gäller båda systemen.

Re: TV kort USB fråga

och EPG'n på alla mottagare jag har set har sugit.
ofta stämmer det inte och dom är grymmt sega att få fram.

/Lindström

Re: TV kort USB fråga

En antennanläggning som funkar bra för analog TV..

Som jag sagt så många gånger.. en antenn som duger för analog TV
duger uppenbarligen inte alltid för digital.

Jag gissar att man i sin spariver helt enkelt har sänkt
effekten på utsändningarna för mycket..

Analoga störningar är 1000 gånger mindre störande.. jag retar mej
oerhört på frysningar och MPEG-blockeffekter, men lite brusig
bild förstör inte upplevelsen på alls samma sätt.

JO. Folk gör ju det, jag också.. att DU inte störs av det betyder
ju inte att "man" inte gör det..

Jag störs inte av trimmade moppar som åker utanför heller, men det
gör väldigt många andra..

Om man nu mot förmodan skulle använda sej av sådana hjälpmedel
så finns det ju i form av texttv på det analoga nätet också.

Folk gillar att zappa, det är bara att gilla läget.

Som sagt, funkar det utan problem med analog Tv så är det ju en försämring
hur man än vrider på det.

Javisst, men folk gör det inte likförbannat..

Re: TV kort USB fråga

på 800 MHz???

Om de analoga utsändningarna ligger i området 600 MHz och digitala
utsändningaran runt 840 MHz så är det banne med inte samma sak, då tex
kabeldämpningar är nästan dubblade i husen och dom som har lång kabel
eller sist på en tapp-kedja, får defintivt problem.

Man kulle får samma problem om det var analoga kanaler som flyttades
till 840 MHz som de digitala.

en liknelse kan man studera på GSM1800 kontra UMTS, trots bara 10-20%
högre frekvens och samma effekt så tar sig UMTS/3G knapp in sig i
kåkarna gentemot täckningen för 1800...

att bygga höglinjära förstärkare i 50 KW-klassen går inte, så dessa
ligger säkert bara i 1-2 KW-klassen idag, men å andra sidan behöver
analog-TV cirka 50 dB i S/N (signal till brus-dynamik) och digital
utsändning behöver bara ca 20 dB - dom resterande 30dB extra som
analogvärden behöver, har ingen som helst nytta av i digitalvärlden ur
bildkvalitetssynpunkt - och 30 dB motsvarar att man kan minska
utsignaleffekten på sändaren med 1000 ggr för bibehållande av samma
kvalitet - att man går från 50 KW till bara 1 KW motsvara bara en
sänkning av effekten 50 ggr, ca 16 dB lägre (vilket i teorin borde ge
att förhållandet blir bättre med digital-TV).

Nu är det inte så då frekvenserna ofta ligger i den höga bandet och
därmed lägre effektivitet  i dom redan installerade antennerna (5-10 dB
lägre mottagning), samt att felföljderna av tex moppestörningar (som kan
vara ganska starka gentemot den rådandet TV-signalstyrkan i området) ger
katastrofala följder i digitalkodningen medans i analog-TV så blir det
bara små - nästan omärkliga vit/svarta prickar i bilden, vilket innebär
att den praktiska marginaler måste ligga på ungefär 30-35 dB S/N för
digital, och efter omläggningen ger ungefär samma funktionsmässiga nivå
som de analoga utsändningarna - dvs. där analogbilden börja bli dålig,
så börjar digitalt-TV också att fungera dåligt trots att sändareffekten
är minskad 25-50 ggr för digitalTV.

till detta så är det ganska stor skillnad på känslighet mellan olika
boxermottagare och bara en sådan sak kan halvera eller fördubbla den  på
gränsen fungerande avståndet till TV-sändarmasten...

(teoretisk så minskar signalen ca 6 dB per fördubblad avstånd från
masten, i urban miljö är det inte ovanligt med 12 dB per fördubblad
avstånd...)

Kan inte annat än hålla med - med provlyssning av DAB-radio, mobil
version så var detta 'felbeteende' avgörande för upplevelsen totalt sett
och hjärna accepterade FM-brus i musiken i väldigt mycket högre grad än
motsvarande glaskross och undevattensljud från krashande mpeg2-ljud

mpeg2-krasherna  var så störande att man nästa hellre stängde av
DAB-radion när det var halvdålig mottagning än att lyssna på oljudet -
brus hanterar hjärnan automatiskt och man tänker nästan inte på det när
det inträffar - men glaskross är av klar 'katastrof-uppmärksamhetstyp'
och stressar på medveten plan.

hade man lagt in syntetisk brus när det börja bli dålig kvalitet så hade
det varit mycket mer acceptabelt...

samma sak gäller när det är bild, och störningar som bara skulle ge en
svart eller vit linje i bilden på en analogTV, ger frysningar och
mosaikmönster i delar av sekunder på digital-TV - ej acceptabelt
IMHO.... - och värre blir det nog med mer avancerade kodningar som mpeg4
då en given förstörd byteblock representerar allt flera frames i rad.

Felen/avikelserna blir färre i antal men mycket större när det väl
inträffar i digitalTV (sk. stora katatrofel som avbryter avsedd funktion
istället för ge småfel/avvikelser som bara påverkar kvaliten en smula -
och inom elektronik och kommunikation är katastroffel bara ont och skall
med ont fördrivas till varje pris, medans avvikelse inom rimliga gränser
men bibehållen funktionsleverans  är acceptabelt för som flesta, men så
ser inte dataknuttar på detta..)

Det är därför folk kan acceptera en ganska så dålig analogbild eftersom
'leveransen' (fotbollen) fortgår trots störningar  medans en frysande
bild (leveransen avbryts och man missar målinsparken) upplevs ytterst
störande. Det förvånar mig att man inte i felhanteringen tänker på
skurstörningar och repetiva pulsstörningar (moped/motor med oavstörd
tändning, kylskåp som slår av och störningen går in i husets
antenn-förstärkare via elnätet) då sådan kan totalhaverera en
digitalmottagares mottagningsförhållande medans det ger bara obetydliga
prickar/streck på en analogTV...

digitalteknik är kort sagt inte lika robust som analogteknink.

Jag använder inte hp33S av den anledningen att den missar tryckningar om
jag trycker snabbt, nästan modell knack på tangenterna, vilket görs
ofta, medan den gamla hp42s missade inte hur fort man än tryckte
- på samma sätt om man är van att snabbt bläddra igenom kanalerna så är
plötsligt en sekund väntan mellan varje kanal en jäkla plåga om man nu
bara behöver några få frames av bilden för att avgöra om jag vill titta
vidare på kanalen eller inte... - varför behöva vänta i 3 sek för 3
kanaler på något som klarades av på mindre en sekund förr...

God, säker och snabb respons i interaktionen mellan människa och maskin är
av yttersta vikt, men tyvärr underskattat eller 'för besvärligt' bland
produktutvecklarna

/TE

Re: TV kort USB fråga

Så sant. Med tanke på det verkar satsnigarna på digital kort- och
mellanvågsradio (DRM) ganska konstiga. Med en något modifierad Panasonic
RF-B40, ljudkortet i datorn och en programvara som heter Dream har jag
försökt att ta emot sådana sändningar men har lyckats dåligt. Detta trots
att signalen ser ganska bra ut i spektrumfönstret i programmet. Jämförbara
AM-sändningar från exempelvis Deutsche welle och Radio Nederland går
samtidigt in bra...

Har du eller någon annan i gruppen erfarenheter på detta område?

Mvh
Fredrik Östman

Re: TV kort USB fråga

sist jag tittade på detta så tyckte jag att det verkade vara
closed-code, och då tappade jag intresset då jag hemskt gärna vill veta
hur saker och ting fungerar (om jag så måste läsa källkod) samt
möjlighet att kunna modifiera saker som jag inte gillar.

det kanske har ändrat sig nu.

finnessen med tillgänglig källkod är att man kan börja plocka ut värden
etc. för debuggning om man har ovanstående problem och undrar varför
demodulatorn inte klarar att hitta sina bitar rätt och vill ha lite mer
kött på benen än ett dåligt BER-värde.

värden för att skapa ögondiagram och IQ-diagram är ju  saker som är
väldigt intressant för att se hur signalkvaliteten egentligen ser ut och
uppfattas av demodulatorn, och sådant ser man inte med spectrumanalys.

grupplöptidsdistorsion och flervägsutbredning är saker som kan ställa
till mycket elände utan att det syns vid ren effektmätning som
spectrumanalys.

/TE

Re: TV kort USB fråga

Flervägsutbredning är ju vanligt på kortvåg. Standarden borde vara anpassad
till det, kan man tycka. Det finns gott om diagram i programmet som visar
signalkvalitet på olika sätt. Diagram som jag inte alls begriper... :-)

Det finns en kommersiell programvara och en open source. Den kommersiella
har jag inte provat.

Här är ett pat nyttiga länkar:
http://drm.sourceforge.net/
Och här finns programmet kompilerat och klart:
http://www.rarewares.org/aac.html

Site Timeline