Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Den startar ej,på displayen står det "init".Jag har sett flera till salu
med samma symtom.
Har någon reparerat denna med detta felsymtom?Har försökt att få
mjukvara från Sagem i Sverige för att uppdatera via datorn,men
dom lämnar ej ut.
Finns mjukvaran att hitta på Internet?
Det kan också vara ett minnesfel.Finns schema på nätet?

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Köp en fungerande. Kopiera flashminnet. Sälj den.

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Sagem verkar mest vara skitboxar!!

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Ett sätt att kolla tillverkaren är att ringa deras support och fråga om man
t.ex kan få en flash image innan man köper. Så märker man hur kundservicen
_egentligen_ är..

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Den metoden använde jag när jag köpte UPS. Den tillverkare som inte
hade support för SPARC/Solaris och ansåg att information om hur jag
skulle kommunicera med UPS:en var proprietär och så hemlig att jag
absolut inte fick se den, fick ingen order. Den tillverkare som redan
supportade SPARC/Solaris och dessutom var villig att ge mig den
dokumentation jag ville ha, fick en order.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer
On Sat, 9 Oct 2004 20:16:36 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Jag köpte en billig APC UPS och fick aldrig kommunikationen att fungera
mellan den och datorn. APC skickade mig två extra kablar men inget
fungerade, varken USB eller COM-portsvarianten.
Det slutade med att jag byggde en egen separat simpel anordning
som fick datorn att automatiskt logga ur Windows vid strömavbrott.
Typiskt att man måste göra allt själv för att det skall fungera bra.
Jag gillar inte det nya sedan cirka 15 år tillbaka när allt bara
är fusk och billigt konstruerat så att nästan inget fungerar bra.
Företagen är mest bara ute efter att lura av oss pengarna.
Man får göra avancerade utforskningar varje gång innan man köper något.

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Trenden märks. Addera propitära oanvändbara gränssnitt. Som visserligen kan
"debugas".. men varför göra det när det finns andra som får saker att fungera
på en gång.

Man får väl se produkterna som halvfabrikat om inget annat sägs..
Eller i värsta fall halvfärdiga :)

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Vad hette firman?

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Det var några år sedan, så jag kommer inte ihåg vilken firma det var.
De såldes av Elfa (finns inte i nuvarande katalog) och programvaran
(som inte supportade Solaris) var ett separat köp.

Firman som fick order var Fiskars (aka Exide, aka Powerware).

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Fiskars Power Systems som det hette när jag hade med dem att göra slog
mig som kompetenta och villiga att hjälpa till just när det gällde
interfacefrågor och liknande. Det var inga som helst bekymmer att få
tag i folk, information, manualer osv vid behov.

Det behövs fler sådana företag.

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Har en 800VA exide (tror jag) som har ett ostandard interface inte rs232 men
ändå DB9F.. om någon vet detaljerna så mottages dom tacksamt ;)
Den är hög som en minitower ung, och räcker i två timmar för en pc.

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Jag tvivlar på att det är ett DB9-kontaktdon. De finns i teorin, men
jag har aldrig sett ett DB9-don i verkligheten. Det är säkert ett helt
vanligt standard DE9-kontaktdon på din UPS.

Om din UPS inte pratar RS232 så är det nog "dry contacts", dvs reläkontakter
som kopplar ihop olika stift i kontaktdonet. Det är trivialt att testa om
följande stämmer för din UPS:

---->8-------->8-------->8-------->8-------->8-------->8-------->8----
  Pin 1 RS232 Level Shutdown: +12 VDC signal held for 5 seconds on this
        pin shuts the Powerware 3110 down 120 seconds later. The UPS
        restarts after 15 seconds when utility power returns.

  Pin 2 Unused.

* Pin 3 Normally Open On-Battery Contact: A normally open contact that
        closes (pulls to Common) 15 seconds after the UPS switches to
        battery power.

  Pin 4 Common: The signal ground for all signal pins.

* Pin 5 Normally Open Low-Battery-Alarm Contact: A normally open contact
        that closes (pulls to Common) during a Low Battery Alarm.

  Pin 6 Normally Closed Low-Battery-Alarm Contact: A normally closed
        contact that opens (releases from Common) during a Low Battery
        Alarm. This tells some shutdown software when to start a computer
        shutdown.

  Pin 7 Unused.

* Pin 8 Normally Closed On-Battery Contact: A normally closed contact
        that opens (releases from Common) 15 seconds after the UPS
        switches to battery power.

  Pin 9 Unused.

* Contacts consist of open collector circuits capable of switching up
  to +30 VDC, 6 mA resistive load.
---->8-------->8-------->8-------->8-------->8-------->8-------->8----

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Du menar att det inte funkar med vanligt kopplad seriekabel?

Är det en luring? T ex ELFA säljer bara DB9 enligt deras katalog.
Hittade just lösningen:
"http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/D-shell%20connector "
"D-shell connector - One of the family of connectors: DA-15, DB-25,
DC-37, DD-50, DE-9, and DEH-15 [VGA]. The "D" is the shape of the shell,
the next letter determines connector size, and the number is the maximum
pin count."

/Niklas

PS.

Hur var det nu igen?
;-)

Billigt =

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Nope.. såg i något internet dokument att det skulle man _inte_alls_ ha :)
Ska testa den dom kopplingarna som finns i en annan post här vid tillfälle.

DB9F sitter på varenda modernt modem av typ rs232. Det är en D-sub rektangulärt
kontaktdon med 9 pinnar i honform.

Luring.. nja ganska vanlig tror jag ;)
Kopplingarna på denna vart däremot värre..

Inga dokument.. ingen deal :>

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Nej. Det kontaktdonet heter DE9F. En DB9F är samma storlek som en
DB25, men med 9 kontaktelement.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Av någon anledning verkar det inte vara standardkoppling av
"UPS-seriekablar", du kan ju prova att löda ihop en kabel efter ett
schema jag hittade (minns inte var), passande bl a Compaq T1500h UPS
(Vad jag förstår så är den tillverkad av Powerware).

För 9-pol D-SUB

UPS    PC
6 ->    8
1 ->    3
2 ->    2
4 ->    5
5 ->    1

Se även:
"
http://niklas.myftp.org/lansafe.jpg"

/Niklas

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

För några år sedan sålde ELFA DE9, men numera har de tyvärr anslutit
sig till skaran av slarvers som använder beteckningen DB för alla D-don.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Nej.  Vet du den verkliga felprocenten?
Sagem är det enda fabrikat jag törs rekommendera mina bekanta.
Själv kör jag just med Sagem ITD4410 sedan många år.
Jag skulle tro att de flesta har misslyckats med uppgraderingen av
programvaran på grund av att de brutit strömmen under uppgraderingen.
Den uppgraderingen tar nämligen över 10 minuter och det ser ut som
om mottagaren har låst sig under tiden. Man får gärna lust att
rycka ur nätsladden och börja om, men instruktionerna säger att
man inte skall göra det eftersom mottagaren då blir obrukbar.
Folk struntar oftast i instruktionerna och då får de skylla sig
själva förstås.  Detta är förstås inget unikt för Sagem.
Gäller alltid när man skall flasha in programvara i en apparat.
Detta utesluter inte heller att någon apparat kan drabbas av
minnesfel av t.ex. blixtnedslag eller av annan anledning.
En TV-mottagare är ju ganska utsatt för transienter.

Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Var på kretskortet är flashminnet placerat?
Vilken beteckning har det?
Det finns ingen numrering av komponenterna.

Re: Re: Kan någon Sagem ITD4410 Boxer

Inte alltid. Det finns seriösa tillverkare som hanterar problemet med
avbruten flash också, till exempel genom att flashrutinen ligger i en
skyddad del av flashminnet eller i ett annat minne.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Site Timeline