Digital/boxar/TV

Är det fortfarande så att varje TV ska ha en box, om inte alla ska se samma
kanal?

Usenet Zone Free Binaries Usenet Server
Re: Digital/boxar/TV

Det finns tydligen en "box" med dubbla mottagare".
Dyr förstås.   Bättre med separata "boxar".

Re: Digital/boxar/TV

Om man skall upprätthålla dagens servicenivå i ett hushåll med ett antal TV-
och videoapparater med egna mottagare så känns inte 7-8 separata boxar som
någon särskilt bra eller rationell lösning. När analoga nätet släcks snart
tycks det vara det alternativ som står till buds.

Bäst vore en centralt placerad rejäl mottagare med kortläsare som klarade
att ta emot hela räckan av digitala kanaler och fördela ut dom på ett lokalt
analogt nät. Finns det för rimliga pengar?
Det måste ju finnas lösningar för hyreshus.

/P

Re: Digital/boxar/TV

Jag är ansvarigt för vår samfällighets kabeltvnät så jag har tittat på
detta. Det som finns för de digitala markkanalerna är samma lösning som
används i kabelnät för satellitkanaler, dvs ett rack med gemensam
spänningsförsörjning och förstärkare. I detta rack skjuter man in
mottagare (man kan blanda mark och satellit). Varje mottagare klarar av
att ta emot, konvertera och modulera en kanal. Varje mottagare har var
sitt programkort. Utrustningen är naturligtvis tänkt att driva ett
kabelnät så någon SCART-kontakt hittar man inte. Beroende på tillverkare,
avtal, mm får man räkna med minst 5000:- per kanal. Ingen lösning som
passar det enskilda hushållet alltså.

Förhoppningsvis finns det någon tillverkare som ser en marknad i att
tillverka mottagare som klarar flera kanaler med endast ett programkort
och som har flera SCART (för TV, video, inspelningsbar DVD, mm) och
RF-utgång (för t.ex. köks-TV).

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Digital/boxar/TV

För familjevillan så kanske det skulle funka med tre simpla kortlösa
mottagare parallellt vars utsignaler läggs samman i lämpligt filter. Det ger
ju en kostnad på runt 700 per kanal plus filter för att åstadkomma det man
har idag. Dock förutsätter det att de billiga boxarna har RF-utgång och att
man kan välja kanal men det kanske är optimistiskt?

/P

Re: Digital/boxar/TV

Då får man både dålig bild och ljud.  Stereo kan man glömma.
Alla annan information som finns med digital-TV blir svår att nå
från TV:n

Re: Digital/boxar/TV

Jag lär inte få sämre bild än det myrornas krig som är alternativet fr o m
augusti.
Varför skulle inte en kortlös box kunna skicka stereoljud över RF? Min
analoga mottagare klarar i alla fall att ta emot det.

Övrig information saknar intresse, det enda JAG efterfrågar är att ha exakt
vad jag har idag till minsta möjliga extra kostnad, d v s tre marksända
kanaler (jag kan till och med offra textTV om det kniper).
Jag vill inte att klåfingriga makthavare skall flytta min bekvämlighetsnivå
30 år tillbaka i tiden, d v s när svenska folket satt med UHF-VHF converters
bredvid TVn.

Jag vill inte ha en extra fjärr och box per mottagare när jag klarat mig
utan i 30 år.

En sund övergång till digitala marksändningar hade haft följande
förutsättningar:

1) Val av system som är vitt spritt så att det finns mottagare som klarar
vanlig TVmottagning
2) Synkronisering med elektronikmarknaden. Det är patetiskt att man än idag
inte kan gå in på t ex ElGiganten och köpa en normal TV som går att använda
åtminstone hela garantitiden utan att behöva trassla med extra utrustning
med alla de problem det medför.
3) Friare val av tilläggstjänster. Paketeringen verkar bara ha till syfte
att låsa fast kunderna vid svindyra abbonemang. En resebyrå som inte säljer
flygbiljetter till Paris med mindre än att man samtidigt köper en till
Moskva och en till New York skulle inte bli långlivade.

/P

Re: Digital/boxar/TV

Därför att den knappast har sådan utrustning.
Möjligen finns det i de allra dyraste för flerfamiljshus.

Det blir så i ett så här stort teknikskifte, det går inte att komma
ifrån.  Med det analoga går det bara att köra cirka  4 kanaler i
marknätet eftersom analoga kanaler tar otroligt mycket plats,
dessutom drar det väldigt mycket energi i sändarsystemet.
Det analoga TV-systemet är cirka 50 år gammalt i Sverige
och vi behöver nytt och det oavsett ditt enkla behov.

Köp då en TV med inbyggd digital tuner. Finns redan att köpa.

Det finns TV med digital tuner att köpa, men om Elgiganten har sådana
vet jag inte. Det finns andra butiker också.

Idag är företagen ute efter att tjäna pengar i första hand.
Sverige har infört marknadsekonomi där det gäller att roffa åt sig
av dina pengar, det har våra politiker ordnat, så det får du
finna dig i.

Re: Digital/boxar/TV

Grejen är att man trots otroligt gott om tid kapitalt misslyckats med
övergången.
Trots att det för de värst drabbade bara är 8 månader kvar finns inga
tillräckligt intressanta lösningar tillgängliga.
klarar
idag
använda
utrustning
Att skrota samtliga TV och videoapparater i hushållet och köpa nya är som du
säkert förstår inget jag tänker stå för kostnaden för. Har du några bra
exempel på TV-apparater mindre än 30" och med pris under 6000 som har
inbyggd digitalmottagare? Eller d:o video under tusenlappen...?

Det enda jag hittat hittills är vulgo-apparater för folk med biografkomplex.

Gör gärna jämförelsen NMT900 - GSM.
Under övergångsperioden fanns det likvärdiga produkter till likvärdigt pris
att välja på och de sist sålda NMT900 gick att använda minst 36 månader
efter att de slutat säljas.
Där har digitalTV-övergången misslyckats kapitalt.

syfte
säljer
Om man är tillräckligt uppgiven så kan man se livet på det sättet, ja.
Handlar det om public service finns tusen möjligheter att ändra på
utvecklingen.

/P

Re: Digital/boxar/TV

Det tycker inte jag.  Hur skulle man gjort istället?

Jo det finns redan sedan många år.
Vi är många som redan konverterat.
Jag gjorde det själv för 4,5 år sedan.

Det är därför de separata digitalmottagarna finns att köpa och att
koppla in till dessa gamla TV-apparater. Fungerar alldeles utmärkt.
Man behöver inte alls skrota några gamla TV-apparater på grund av
den digitala TV-distributionen.  Min gamla TV från mars 1976
fungerar peferkt med digitalmottagning.  Kan vi andra så kan du också.

Nej det har jag inte eftersom jag inte behöver intressera mig för det
överhuvudtaget  Jag köpte en separat digital-TV-tuner istället.
I framtiden vill jag inte heller ha en bildskärm med inbyggd mottagare,
jag vill alltid ha en separat box eftersom det är bäst.

Nej jag kan inte se något misslyckande alls.

"Uppgiven"?  Nej jag ser verkligheten som den är.
Du kan nog glömma det där med "public service" i dagens läge.
Våra politiker har ändrat på den saken de senaste åren.
Välkommen till verkligheten.  Det är pengarna som styr numera.

Re: Digital/boxar/TV

Egentligen undrar jag vad allt surr handlar om. Varför måste man ha en
teve öht? Det visas ju mest massproducerad dynga och dokusåpor och
skit på teve från morgon till kväll blandat med det vanliga
reklamsurret - jag undrar bara vad är problemet med att bara avstå
från det och skaffa en bra dagstidning för nyheterna och vädret i
stället?

Så kanske folk börja prata med varandra i stället eller kanske läsa en
bok...

Re: Digital/boxar/TV

Det här tror jag är en ganska stor bit av problemet. Det är egentligen
TV-programmen själva som är ointressanta. Man har vant sig vid skräp på
TV och har fått för sig att det automatiskt ska bli bättre för att det
blir digitalt, av någon anledning.

Själv har jag ingen TV och saknar väldigt sällan TV. Det visas mest
dokusåpor, sport och lekprogram och annat ointressant. Morgontidning har
jag inte heller eftersom den ändå knappast skulle bli läst och
definitivt inte på morgonen.

För nyheter och väder lyssnar jag på radio istället eller läser
tidningsartiklar via Internet. TVs nyhetssändningar (jag tittar mest på
SVTs och DRs) finns också på Internet så det är inga problem. Om jag
vill hänga med i vad kompisarna på jobbet pratar om kring fikabortet så
är det bäst att kolla Aftonbladets hemsida så att man vet vad som hänt i
dokusåporna. Detta räcker för mig.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Om "bättre" betyder fler så är det riktigt.  Många fler kanaler.

Re: Digital/boxar/TV

Discovery har jag svårt för att klara mig utan.
Dokusåpor och liknande orkar jag inte alls med.

Ja just det.  Jag sitter ofta och knappar på datorn
och lyssnar på radio samtidigt.   TV:n avstängd.

Re: Digital/boxar/TV
Samma här.

Re: Digital/boxar/TV

Man skulle invänta tills likvärdiga apparater att köpa i rimliga prisklasser
som har åtminstone samma egenskaper som de analoga utan att helt fördärva
människa-maskin-gränssnittet för miljoner människor. Hade inte våra
teknikförvirrade politiker valt en udda standard så hade det gått betydligt
snabbare.
Nu saknar den nyköpta TVn t ex den fundamentala egenskapen att kunna byta
kanal utan att använda en separat fjärrkontroll. Det kan knappast kallas
funktionellt, möjligen fungerande.

Det andra kardinalfelet är att man likställt digitalTVskiftet med stora
kanalpaket och långa abbonnemang.
För alla de som har ett liv bortom TV-soffan så kanske de tre markbunda
analoga kanalerna motsvarar ungeför det behov man har av underhållning,
nyheter och information. Vi har ju fått det tydligt belyst i denna tråden
där åtminstone en hängiven TV-tittare tar för givet att alla delar hans
hobby att bygga TV-apparater av separata moduler.

Det fungerar inte alls utmärkt. Det finns otroligt klumpiga lösningar med
extra mottagare medan den analoga kommer att stå outnyttjad i TV:n.

Har du förresten lagt märke till att det inte går att spela in från en
digital kanal medan man tittar på en annan utan att skaffa TVÅ boxar...? Det
går inte ens att köpa en extra likadan och ställa bredvid för då kolliderar
fjärsstyrningen. Alltså krävs det två OLIKA boxar per TV+video kombination.
Dessutom krävs det ofta TVÅ kort med ytterligare kostnad som följd.
Vidare är timerstyrd inspelning betydligt bökigare om man skall programera
kanalbyten i boxen som synkas med timern i videon. Det kanske du inte har
märkt ännu?
Fast har man inställningen att man hellre samlar apparater för att kunna
fortsätta titta på TV än att påverka och förändra världen så kanske det inte
spelar så stor roll.

Om det nu är så att det kommer att säljas hundratusentals oanvändbara
analoga mottagare där det i stället skulle ha suttit en digital d:o, är det
inget som känns en smula avigt ens för dig?

Det är ungefär som att integrerade telefoner i bilar från 2004 enbart skulle
stödja NMT. Vadå GSM? Det är ju bara att köpa en lös GSM-lur och skruva fast
en hållare på panelen...?

Allt går att lösa men den brist på respekt för användarna (kunderna) som
råder i digitalTVvärlden är rätt unik.

Då vet du alltså inte om det finns...?

Bäst för vem förresten? På vilket sätt? Inte är det bättre för mig eller
många andra som har måttliga krav på bildkvalitet men har tröttnat på
inkonsekventa gränssnitt, högar av feldesignade fjärrkontroller, överflöd av
kablar och alldeles för tidskrävande inställningar.

Jag föredrar laptop som dator, telefon med inbyggd mp3-spelare samt
generellt sett apparater som går att använda ungefär så som tillverkaren
tänkt sig. Det sistnämda är ett rätt modest krav tycker jag.
Jag ratar ratar konsekvent prylar som inte stödjer mig i det jag vill göra
utan motarbetar mig i stället. Om alla gjorde likadant så skulle världen
vara betydligt trevligare.

"If the user can't use it, it doesn't work"

Vi tvingas i själva verket lägga alltför stor del av vår dyrbara tid på att
leta, skaffa, installera, uppgradera, underhålla och lära oss apparater av
alla de slag. Krav på lättanvänd enkelhet förväxlas ofta med dumhet, som att
den som inte älskar att kasta sig över en till synes onödig maskin ses som
lite efterbliven.

Jag har jobbat som säljare i elektronikvaruhus och jag VET att många
funktioner förblir oanvända eftersom normalkunden inte ens läser manualen
till de prylar de köpt. Förvånansvärt få vuxna människor är mogna nog att
välja en enkel apparat som uppfyller de egna behoven framför den mer
komplexa som provisionsjagande säljare försöker sälja i stället. De som
redan i förväg har tydliga krav på den tilltänka produkten gör vanligen en
bättre affär.

Jag ser digitalboxhysterin som ett utmärkt tillfälle att ställa undan TV:n
och ägna mig åt mer konstruktiva saker i väntan på att tekniken hinner
mogna. Då spar jag ju dessutom licenspengarna;-)

biografkomplex.
pris

Nej, jag börjar inse att din prylglädje för länge sedan skymt sikten.
Är det ingen som tänker i funktion längre? Är det bara apparater som lockar?
Visst kan jag också lösa alla problem rent tekniskt, det är bara att öppna
plånboken och köpa sig samma funktionalitet som man redan har till priset av
sämre användbarhet.
Ser man dock lite längre än näsan räcker så är detta ett område där
tekniksprånget fortfarande haltar betänkligt.

Tips: det är du, jag och alla andra vuxna som bestämmer i det här landet.
Politikerna är bara att byta ut om det visar sig nödvändigt, nästa val t ex?

/P

Re: Digital/boxar/TV
Man behöver inte abonnerera på några kanaler öht,
SVT 1, SVT 2, 24 (SVT), barn-/kunskapskanalen, TV4 sänds okodade.

För min del räcker det med att jag programerar digital-dekodern,
sedan så trycker jag på "rec link"-knappen på videon därefter
så styr digitalboxen videon. Den funktionen har funnits ett tag.

Än så länge iaf. TV-licensom kommer antagligen att ändras till
media-avgift som alla som har tillgång till public-service-sändningar
(radio/tv) ska betala.

Re: Digital/boxar/TV

Givetvis.  Hur hade du tänkt att endast en mottagare skulle kunna ta in
flera kanaler samtidigt?   Så har det alltid varit och är fortfarande.
Att överföringen sker digitalt innebär inte automatiskt att man kan
ta emot alla kanaler samtidigt.
Du får köpa en box med flera mottagare i samma.

Givetvis är det så, men jag har inga problem med det. Den som har
problem får väl köpa en videobanspelare med inbyggd digital tuner.

Jag gör det som är enklast och tekniskt mest överlägset.
Jag slipper köpa ny TV-tuner när bildskärmen skall bytas och tvärt om.
Min ljudanläggning är också helt separat och används till allt ljud.

Jag skulle aldrig köpa en sådan som hat inbyggda saker.
Jag kommer enbart att köpa en bildskärm helt utan andra finesser.
Kör faktiskt så redan sedan cirka 20 år tillbaka. Helt överlägset.

Din inställning är något udda vill jag påstå.

Nej jag bryr mig inte eftersom det som finns nu fungerar bäst för mig.

För mig är numera funktion helt avgörande vid val av utrustning.
Jag konstruerar och bygger själv när jag behöver vissa saker.
Jag är tekniker av födsel och ohejdad vana och har jobbat med
elektronikservice sedan 35 år tillbaka.

När det gäller sådana här saker finns det inte mycket att klaga på
tycker jag.

Re: Digital/boxar/TV

med
o s v i all oändlighet...

Ken, nu står det utom allt tvivel att du inte har förmågan att inse vad
problemet handlar om.

Det handlar INTE om DINA egna förutsättningar att finna dig tillrätta i
digitala TV-världen. Med tanke på att TV och elektronik tycks vara din
huvudsakliga hobby så skulle du förmodligen inte klaga ens om sändaren stod
på månen, bara det fanns någon teknisk finess med det.

Det handlar istället om situationen för den stora normala genomsnittliga
grupp TV-konsumenter som inte prioriterar köpet av separata bildskärmar,
digitala flerkanaliga mottagare (om de ens finns) eller sofistikerade
ljudanläggningar. Det förvånar mig att du servicetekniker aldrig träffat på
denna förkrossande majoritet av svenska folket.

I stället för att fokusera din kraft på att upprepa att digitala
marksändningar har tekniska fördelar, det vet nämligen jag mycket väl, så
kan du försöka förstå att allt-i-ett-TV-mottagare fortfarande är en önskvärd
och alldeles tillräcklig kombination för väldigt många. Det är människor som
nu tvingas in i din värld där man tvingas kombinera taskigt integrerade
boxar för att åstadkomma det som redan fanns tillgängligt förut. Eller som
du käckt utrycker det, det är 'bara att köpa' box/multipla mottagare/ny TV e
t c.
Försök också förstå att för många TV-konsumenter är det hushåll med ett
flertal enkla TV-apparater som söker lösningar. D v s människor som har ett
liv även bortom TV-tablåerna men som inte är villiga att lägga särskilt
många kronor på ny krånglig utrustning.

Du är kort sagt inte representativ för svenska TV-konsumenter.

/P

Re: Digital/boxar/TV

Ja du har så rätt, i villa räcker det med vad man får in med vanlig antenn
idag och ev. parabol. Spara energi låter bra men att pracka på oss mer
reklamskit kan bli för mkt om det ska kosta en massa pengar och besvär. En
baktanke med detta är kanske att ta betalt via kort för att slippa jaga
smitare?

Har man barn är TV en bra barnvakt och SvT är berömt för bra barnprogram.
Som i USA är det bra med en TV i varje rum, i olik storlekar, men helst
avstängda för det mesta. Killar ser mest fakta, fruar lite underhållning och
fiktion och barn på sitt.

Anpassat till behov har vi två små apparater a 100-150 kr st. i kök och
gästrum med egna antenner. Clas Ohlsson tar 895 för en digitalbox. I tre
andra rum har vi 4-5 apparater och i två andra rum behövs ev. egna TV där.
Efter bredbandsnät ska man alltså krångla med ett TV-nät eller köpa 8
adaptrar till priset av en begagnad bil.

TV-handlarnas lobbygrupp måste ha haft goda tider, nu ska det göras guld.
När TV2 kom kördes adaptrar som fungerade halvdåligt så alla ville ha ny TV.
Nu ska 4-5 miljoner hushåll tvingas byta TV och kanske video, hur många
miljarder ska det kosta?

Usenet Zone Free Binaries Usenet Server
More than 120,000 groups
Unlimited download