Märklig lampa

Hängde upp en (beg) kristallkrona som innehåller fem glödlampor. Det
märkliga är att 2st lampor bara "glöder". Provat med nya naturligtvis, och
har bytt plats.
Vad kan detta bero på? Vet inget om el, mer än att man inte ska sticka
fingrarna i kontakten.
Borde väl vara så att om det kommer fram ström så ska det väl lysa? Finns
väl bara "on & off" i ledningen, inga mellan lägen.

/Sara

Re: Märklig lampa

Hej

Troligtvis är de två glödande lamporna seriekopplade av någon orsak. Om du
skruvar ur en glödande lampa slocknar troligtvis även den andra.
Du bör låta någon som kan mera om el hjälpa dig med felsökning eller
omkoppling innan du får 220v i dig

mvh/Håkan

Re: Märklig lampa

Mina föräldrar har en gammal kristallkrona med fem lampor där de är kopplade
3+2 och tändes med varsin knapp. Om du har tre ledare till kronljuskontakten
så är det antagligen så. Och då är frågan vad du har för kontakt i taket och
om du har dubbla strömbrytare i väggen.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Märklig lampa

Kanske det är jordat uttag i taket och tre _aktiva_ ledare från lampan. Det kan
nog ge en del intressanta effekter..
Annars kan man tänka sig fas + nolla i uttaget kopplat på varsin sida av
mittledaren på kristallkronan.

Re: Märklig lampa

kopplade
kronljuskontakten
och

Rättning, tre glöder, två lyser. Om jag skruvar ut en så har det ingen
effekt på de övriga.
Enkelknapp i väggen. Två trådar från taket. Kontakten i lampan har tre
trådar. När jag vred/flyttade på kontakten och sen tände så tändes inte alls
de som glödde tidigare.
Betyder det att lampan kräver "dubbelknapp" och tre trådar i kontakten?
Eller är den möjligen defekt?

/Sara

Re: Märklig lampa

Antingen fixar du dubbelknapp i väggen med tillhörande koppling i taket
(elektrikerjobb) för att kunna reglera ljusstyrkan.

Eller så tar du lampan med dig ner till lokala elbutiken och ber dem koppla
om den till "alla på en gång". Vill du sedan kunna reglera ljusstyrkan så
låt de komma hem och installera en dimmer istället för knappen (och ev. byta
kronljuskontakt till nya modellen samtidigt).

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Märklig lampa

Den tråd/stift i lampkontakten som inte har kontakt med
någon av ledningarna från taket är 'fasen' till två lampor.

Det stift i lampkontakten som inte hade kontakt med någon
av ledningarna från taket innan du vred kontakten är 'nollan'
för alla fem lamporna i takkronan. (Om jag inte tänker fel.)

Ja den takkronan är just nu kopplad för 2+3 (krontändning)
men man kan koppla om den så att alla fem lyser samtidigt,
det är bara att hitta den sladd i stickontakten som är
'nollan' och dom två som är 'fas', när man vet det så
skruvar man loss dom som är 'faser' och sätter dom i
en (1) utav dom två stiften som dom satt i.

Re: Märklig lampa

alls
armaturen kräver kronkoppling

Re: Märklig lampa

Som den är kopplad nu ja!
Men man kan koppla om den!

Mina föräldrar har två fem-lampors takkronor som från
början var 2+3 kopplade men numera så är dom kopplade
så att alla fem lamporna tänds sammtidigt.
Jag har själv en tre-lampors takkrona som från början
var kopplad 2+1, men där jag hade den tidigare så fanns
det inte möjlighet att ansluta den till krontändning
så jag kopplade om den så att alla tre lamporna tändes
sammtidigt, nu har jag kopplat om den igen eftersom
där den nu hänger finns det krontändning.

Jag har bytt lampsladdar i ca 8 st flerarmade lampkronor som
har t.ex. 2+3 eller 3+3 tändning. den gemensamma nämnaren är
att ena tråden till varje lampa kopplas ihopp med 'nollan'
sedan så kopplar man ihopp två (2) eller tre (3) lampor
till ena 'tändtråden' (fasen) och resterande till andra
'tändtråden' (fasen). Om man vill så kan man enkelt göra
en "adapter" så att man slipper koppla om själva takkronan
för att koppla in den på ett lamputtag som inte har krontändning.

Re: Märklig lampa

Lampan har eller borde ha en 3 polig kontakt i taket, och den har någon plockat
sönder så att nollan
kommit på fel ställe. (antagligen har kablarna fel färger också)

Koppla aldrig in begagnade lampor utan att kolla upp dom först, dom kan vara
livsfarliga.

Ta inte i tak-kroken eller nägot annat när du håller i lampan.

Det är märkligt att 2 lampor "glöder" och tydligen 3 inte ens gör det.
I sämsta fall borde 3 lampor ha 81 volt och 2 lampor 158 volt, eller om bara en
lampa på varje grupp
funkar  120/120.  Hur som helst, det borde lysa svagt, inte glöda.

Lämna lampan till någon som _kan_ fixa det, inte någon allmänt "händig" bekant.

/bb

Re: Märklig lampa

och
Finns
plockat sönder så att nollan
vara livsfarliga.
bara en lampa på varje grupp
bekant.

Okey, lite klarare nu;-)
Tack för hjälpen

Re: Märklig lampa

Hej!
Jag har faktiskt stött på samma problem, med en gammal lampa med just
5 glödlampor i.
Förr i tiden sparade man ström genom att växelvis tända olika antal
lampor. På den lampan jag hade kunde man ha 2 eller 3 eller alla 5
lampor tända. Detta genom att ha en trepolig kontakt i taket och
dubbel strömbrytare på väggen. Just då funkade det alldeles utmärkt
eftersom jag bodde i ett gammalt hus som hade dubbel brytare, men
sedan flyttade jag och blev tvungen att dra om strömmen i lampan för
att den skulle fungera.
Du kan prova om det är detta som är problemet genom att dra ur
kontakten och sätta in den igen roterad 1/3 varv och prova att tända
ljuset. Om ingen lampa lyser så rotera igen. Lyser de andra lamporna
nu så är den kopplad på det sätt jag beskrev.
Jag skulle, precis som tidigare person skrev, rekommendera att du
lämnar in den till elektriker eller någon som vet hur det ska göras.

Mvh
Johan

Re: Märklig lampa

Det där har jag redan beskrivit!!!

Re: Märklig lampa

naturligtvis,
sticka
någon
kan
om
"händig"

Jo, det är så den är kopplad. Lyser med tre lampor nu, nöjer mig med det för
det är en lagom belysning. Nu vet jag iofs orsaken, Tack igen alla.

Site Timeline