Digitaltv

Har lite funderingar på digitaltv tekniken, är det någon som har bra
länkar om detta får ni gärna dela med er.

Fler funderingar på det här med digitaltv
Jag har letat lite efter boxar som har DVI utgång, men inte hittat
några för det marksända nätet. Tycker det är lite märkligt, eftersom
signalen kommer digitalt så borde det vara rätt enkelt att kunna ta ut
signalen redan innan den måste konverteras om i boxen till analogTV. I
och med den nya tekniken med plasmaskärmar osv, så vill man ju ha en
så ren signal som möjligt hela vägen. Det måste ju bli signalförluster
om man tar emot en digital sändning och i boxen omvandlar signalen
till analog RGB(tex) sen skickar signalen till en plasma som i sin tur
gör om den analoga signalen digital för att kunna visa på skärmen....
Ja ni hänger väl med i resonomanget, eller är jag helt ute och cyklar?

/KES

Re: Digitaltv

Det kommer nog snart när det börjar finnas mer behov för sådant.
Vanlig TV med bildrör har analog ingång även på själva bildröret
och där finns inget behov alls för DVI, men som du skriver
blir det vanligare med Plasma och LCD-skärmar även för TV.
Att köra digitalt precis hela vägen är ett bra sätt att maximera
kvaliteten. Produktutveckligen på detta område ligger fortfarande
i sin början. Det finns stor utvecklingspotential.
Godkända digital-TV-mottagare  http://www.boxer.se/?page82%6

Re: Digitaltv

http://www.idg.se/ArticlePages/200402/18/20040218074728_MD.dbp.asp
Europeiska unionen har planer på att klassificera alla skärmar med
en så kallad DVI-kontakt som TV-apparater. En ändring som skulle
innebära att import av skärmar kommer att beskattas med 14 procent.

Re: Digitaltv

Jämfört med hur många % idag?

--
/Jonne

Re: Digitaltv

Om jag tolkade Tullverkets Taric-system rätt så är det 2,6%.

Jimi

Re: Digitaltv

Är det någon annan avgörande skillnad på digitalboxar?

Viktigaste egenskap på boxen?

Morgan O.

Re: Digitaltv
On Sun, 22 Feb 2004 12:00:41 GMT, "Morgan Ohlson"

Ja. Funktionerna och snabbheten i första hand.
Med Digital TV får man plötsligt många fler funktioner.

Att den har snabb processor.
Kanalbytena har tidigare varit mycket tidsödande.
Det är jobbbigt när det tar 20 sekunder att byta kanal.
Moderna boxar är snabba och blir ännu snabbare framöver.
Annars är det funktioner och finesserna man skall studera.
Det är t.ex anslutningar med olika signaltyper mot TV:n.
Det finns högvis med andra finesser också.

Re: Digitaltv

Signal-brusförhållandet kom upp i den andra tråden.

Är det lika viktigt i digitala sammanhang som det är i analoga?

Morgan O.

Re: Digitaltv

Området från nätt och jämt acceptabelt till väldigt bra bild
kan handla om mellan 25-50 dB i S/N i den analoga världen
- det är en mjuk övergång från bra till dåligt bild.

I digitala världen så är det antingen så att fungerar det med bra bild,
eller så fungerar det inte alls och S/N-gränsen för fungerande
ligger från 12-13 dB till 25 dB S/N (har inte kollat vad som gäller
för just digital-TV - gissar på runt 20 dB med dom bitrate som används.)

GSM-nalle har tex. gräns runt 9 dB S/N för att fungera.
dvs. 10 dB SN/ så fungerar den perfekt medans vid 8 dB S/N
så fungerar den inte alls - det är därför det räcker att bara
flytta några dm från icke fungerande till fungerande läge
när man är i gränszonen. På motsvarande analog (mobil)radio
i samma situation skulle bruset knappt märkbart variera
mellan lägena, med  brusig men fortfarande fullt
förstårlig samtal.

---

Signal/brusförhållanden tillsammans med bandbredden
bestämmer hur mycket information som kan teoretiskt
Re: Digitaltv

/.../

Ja, just det, bruset behöver ju bara separeras från 1/0....

Jag såg att flera användare på Pricerunner kommenterat Nokia 212T med att
den hade
A) förmåga att hänga sig.
B) gav dålig bild....

....men då är det, sammantaget med det du säger åtminstone inte smärtfritt
med digitalt heller? Man bör alltså "se upp" och t.ex.köpa på öppet köp så
man kan lämna tillbaks.

Kommer boxarnas mottagare att förbättras kraftigt i framtid /närtid?

Morgan O.

Re: Digitaltv
On Tue, 24 Feb 2004 09:09:42 GMT, "Morgan Ohlson"

Ja det kan jag intyga. När man skall redigera kanallistan så hänger
den sig så gott som varje gång. Man måste spara listan och gå ur
redigeringsläget för varje kanal man ändrar för att slippa att
den hänger sig, men kan hända ändå.
Fjärrkontrollen hänger sig då och då genom att en knapp fastnar
i intryckt läge. Försiktighet vid tryckande rekommenderas.

Vad menas med "dålig"?  Det finns så väldigt många saker med en
bild som kan kallas "dålig".  För min egen del tycker jag inte
att bilden var märkbart dålig, möjligen skulle man kunna se det
vid direkta jämförelser med andra boxar.

Köper man billigt så är det mycket riskabelt förstås!
Kvalitet är att rekommendera för att slippa reta upp sig dagligen.

Absolut!

Allt utvecklas och det här med digitalboxar är ju väldigt nytt
så det finns säkert massor med utvecklingspotential.
Redan nu finns det TV med inbyggd digitalmottagare så att man
slipper separat box. Med tiden kommer alla TV att ha det.

Re: Digitaltv

Man skall nog inte generalisera här, jag och två kompisar har 212T och
efter senaste uppdateringen har ingen av dem hängt sig en endaste gång.

212T är en bra box men är lite känslig för fluktuerande signalstyrka, i
vart fall hemma hos mig.

Re: Digitaltv

I mitt fall är väl just det som är det störa problemet, att signalen
varierar med vädret.

Morgan O.

Re: Digitaltv
On Tue, 24 Feb 2004 22:27:33 GMT, "Morgan Ohlson"

Om bara signalstyrkan är tiillräcklig så gör det inget
för det digitala. Annars är det bara att säätta dit
en stark förstärkare vid UHF-antennen.
Om bara skuggorna varierar så gör det inget.

Re: Digitaltv

Det är just det 212T är lite känsligare än de andra för.
Vid dimma och blåst, så träden framkallar fluktuationer får 212T lite
problem om man har mycket reflektioner etc i signalen.

Re: Digitaltv

Som det nu är så faller, tror det var 2'an helt ibland. Det löser ju inte
digi heller. Jag börjar ana att det måste bli satellit!

Morgan O.

Re: Digitaltv
On Thu, 26 Feb 2004 09:32:33 GMT, "Morgan Ohlson"

Har du inte möjlighet att bara låna en box någr timmar och testa?
Det kräver ingen extra utrustning.

Re: Digitaltv

inte

Problemet är betydligt större än så. Bilden skiftar med vädret. Från
jättebra till noll. ..och det är käansligt så man kan inte riktigt veta
vilken mode vädret är i heller.

Morgan O.

Re: Digitaltv

Låter bra, då skall jag upppdatera morsans 212T när jag kommer
dit nästa gång.  I höstas var programvaran alltför dålig.
Jag har lärt morsan att dra ur nätsladden när den låst sig.

Ja den har dålig ingångskänslighet.  Min Sagembox fungerade perfekt
hemma hos morsan medan hennes då nyinköpta 212T inte fungerade alls,
en ny antenn och en förstärkare grejade det problemet.
Så särskilt bra tycker jag inte att 212T är, men har man ingen
erfarenhet av andra boxar kan man nog tycka att den är bra.
Nokia 212T är en medelmåttig box.

Re: Digitaltv

Jag har erfarenhet av 8st olika boxar och 212T tillhör de bättre.

Site Timeline