Effekt - 1,2 & 3fas

Hejsan!

Hur är det man räknar ut effekten till en 2fas belastning?

1fas: P=U*I
3fas: P=U*I*roten ur 3*effektfaktorn    P=U*I*1,73*1

rätt väl? Men har glömt hur 2fas var..

/M

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Nja, 3-fas är så här: P = U*I * effektfaktorn. Alltså inte roten ur tre när
det är effekt.
2-fas bealsting har jag aldrig hört talas om så det vet jag inte hur man
räknar ut om det ens går.

/Micke

Re: Effekt - 1,2 & 3fas
när

Jo, det ska vara roten ur 3. Tänk också på att räkna med rätt spänning, det
ska vara huvudspänningen som är den spänning som ligger mellan faserna, dvs
normalt 400 V (tidigare 380). Detta förutsätter att det är en symmetrisk
belastning, dvs de tre faserna har lika stor belastning.

När det gäller en tvåfasig belastning så skulle iaf jag räkna på faserna var
för sig och lägga ihop resultatet. Det är väl ganska ovanligt att apparater
använder bara två faser? Har du något exempel?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Har inte nyare tvättmaskiner bara två-fas inkoppling?

--

/Anders

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Många elradiatorer är två-fas-kopplade.
Nya tvättmaskiner är oftast bara en-fas-kopplade.

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Jag har sett mindre spisar som är 2-fas.

Men vanligt lär det inte vara.

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Vissa inbyggnadshällar har det så att man kan koppla ugnen på den
tredje fasen och därigenom få hyfsad balans mellan faserna.
Förmodligen är det billigare att göra så istället för att göra både
ugnen och hällen trefas.

/Clas-Henrik

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Glöm inte effektfaktorn även på 1-fas.

Re: Effekt - 1,2 & 3fas
Elradiatorer är ett vanligt exempel på 2fas belastning, i norge kör dom väl
dom flesta apparaterna på 110V huvudspänning 2fasigt..

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Jo, å deras 3-fas motorer är stora som hus. Det finns skidanläggningar
som investerar i egna elverk, för att kunna köpa billigare motorer.

--

Mysko

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

väl
Nja det stämmer inte riktigt. Norge har ett 220V mellan faserna och 127V
fas-nolla. Förövrigt ett system som fortfarande används på flera industrier
i Sverige än i dag.

/Mattias

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Ja det stämmer att Norge har 230V i huvudspänning
(mellan två faser) och 133V fasspänning (fas - nolla)

Re: Effekt - 1,2 & 3fas

Elradiatorer är enfas, även om du kör dem mellan två faser. Det blir
helt enkelt 400V enfas då... Effekten mellan två faser av tre är samma
som enfas fast beräknat med huvudspänningen. Effekten mellan två faser
och nolla blir huvudspänningen * 2/rot(3) * ström.

Det är riktigt att äldre norska installationer kör 220V (nu 230V)
mellan faserna, men nyare kör med 230/400V som vi. I ClasOhlson
katalogen så finns fyrpinnars 3-fas don för den norska marknaden. (3
faser plus jord)

Tvåfassystem i egentlig mening är mycket ovanliga. Fasvinkeln i ett
sådant system är 90°. I princip har man satt ihop två enfasgeneratorer
förskjutna 90° på axeln. Jag har för mig att man även har två
nolledare. Användes någon gång vid förra sekelskiftet för att få
motorer som startade lättare än enfasmotorerna. Den mycket effektivare
trefasen konkurrerade ut systemet ganska omgående. Hur man räknar ut
effekten på detta system vete katten. Förmodligen ska roten ur två in
någonstans.

Ett annat system som ibland kallas tvåfas är mittpunktsjordad enfas,
där fasvinkeln är 180°. Spänningen mellan faserna (huvudspänningen)
blir då dubbla mot den mellan fas och nolla. Effekten beräknas som för
enfas fast med den högre spänningen. Detta fungerar även för likström
och kallas ofta Edison-system.

/Clas-Henrik

Re: Effekt - 1,2 & 3fas
Dom gamla tvättmaskinerna använder sig av 3faser, medans det numera nästan
bara finns 1fas tvättmaskiner.

/M

Site Timeline