Tv-tuner - funkar i Sverige?

Slänger ut en fråga till er teknikfreaks:

Kan jag ta emot svensk television med en tv-mottagare som använder följande
frekvenser:

Built-in Universal PAL/ NTSC TV TUNER
 PAL/SECAM EUROPE
VL 49.75 - 160.25MHZ
VH 160.25 - 464.25MHZ
UHF 471.25 - 863.25MHZ

Det är en platt skärm jag skall införskaffa på kul, men vore bra om man även
kommer åt TV-kanaler på den. Ytterligare en fråga är om jag köper en skärm
utan TV-mottagare, kan jag då komplettera den med antingen en separat
tv-tuner eller en digitalbox? Vad behöver det då finnas för uttag på
TV-skärmen för att detta skall fungera?

Jonas

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

Har den digitaltuner innbyggd, annars så funkar det bara
som längst fram till 1:e februari 2008.

Eftersom den har PAL så borde den funka i sverige.

  Ytterligare en fråga är om jag köper en skärm
Antingen s-video eller Composit-ingång,
om inte den tuner som du kopplar till skärmen har (S)VGA-, DVI-ut eller
vad det nu skärmen har för ingångar men det är nog ganska ovanligt.

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

Lite dåligt formulerat!
Den funkar givetvist efter den 1:e feb. 2008 oxå men man kan
inte ta emot några analoga marksända tv-signaler från Teracom.

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

följande
även

Tackar! Vad kan en separat digital-tv-tuner kosta?

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

Från ca 800 kr. Se bl.a. denna: http://www.netonnet.se/item.asp?iid58%361

Fredrik Östman

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

Jag hadde nog inte köpt en digitalbox som saknar kort.
Om några år är det bortkastade pengar. Jag tänkte precis som du
och köpte en lös digitalbox kostade 1200:- på SIBA. När jag insåg
hur många (32 st) kanaler jag hadde möjligheten att se med ett kort.
Jag trampade då ner till SIBA och frågade vad ett kort kostade
159:- i månaden i 12 månader och då fick jag köpa digitalboxen för
1 krona. Nu sitter jag med två digatalboxar en i barnens TV och en i vår.
Ganska praktiskt eftersom alla tvaparater behöver en separat. Men
i framtiden sitter troligen denna modul inbyggt i TV om man nu inte
väljer att surfar ner TV från sitt ADSL typ MMC
Hans

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

Nä, prisskillnaden är ganska liten så...

Redan nu finns ett fåtal modeller på marknaden. Bl.a. en LCD-tv.
http://www.barcom.se/html/humaxlcdlcd-tv.html

Fredrik Östman

Re: Tv-tuner - funkar i Sverige?

När man snackar tuner så räcker det inte att den fixar PAL, själva
radiosnittet finns i olika varianter. Det som kan skilja är modulering
samt avstånd mellan bildbärvåg och ljudbärvåg. I Sverige används (i
likhet med de flesta västeuropeiska länder) PAL B/G, en tuner avsedd
för Storbrittanien exempelvis kör PAL I och funkar följaktligen inte.

Men som sagt, snart har man inte längre någon nytta av att veta det.

/Henrik