Trasig backlight på laptop?

Jag har de senaste veckorna upplevt att min Laptop Acer Travelmate 611
(c:a 4 år gammal) av och till börjat att bete sig konstigt. Till en
början släcktes LCD- skärmens backlight och skärmen blev helt svart.
Detta löste sig dock enkelt med en omstart. Detta problem har senare
återkommit oftare och oftare ända tills igår då det inte gick att få
något ljus i skärmen alls. Skärmen fungerar dock fortfarande då man
kan ana konturerna av displayens innehåll. Den fungerar också med
extern skärm så själva grafikkortet är det uppenbarligen inget fel på.
Dessutom har jag upptäckt att backlight flimmrar till lite snabbt precis
vid uppstart ungeför som ett trasigt lysrör för att sedan slockna helt
igen.
Nu till min fråga.
Är det någon som vet hur vanligt det är att just backlight går sönder på
en
bärbar dator? Min första tanke var ju att det givetvis blivit glapp i
kabeln
mellan grafikkort och skärm då man öppnar och stänger laptopen ofta. Men
detta
verkar faktiskt inte vara fallet den här gången då denna laptops kabel
är rund
och ser mycket gedigen och oskadad ut. Dessutom flimmrar ju skärmen
alltid till
vid uppstart.
Funderar alltså nu om ett trasigt backlight kan bete sig på det här
viset och
om så är fallet beställa ett nytt från detta ställe:
http://www.techno-mart.co.uk/acer.html
samt sedan följa instruktionerna nedan för att sätta i ett nytt.
https://www.synapsenow.com/synapse/data/7117/documents/tm610sg.pdf

Finns det någon som har några erfarenheter kring dessa problem, och om
det
det kan vara så att jag är inne på rätt spår?
Finns det andra komponenter som kan orsaka detta beteende?
Mycket tacksam för synpunkter tips och råd.

/HP

Re: Trasig backlight på laptop?

Backlight? Vad är det för fel på "bakgrundsljus"? "flimmrar"? (med
mera) Mina tips är följande:
1. Lär dig svenska.
2. Kontrollera om du har glapp i kontakten som sitter inne i datorn
(laptopen enligt din nomenklatur). Den kontakt som förbinder datorn
med skärmen.

Jag har haft _två_ Acerdatorer inne den senaste månaden med just det
problem du beskriver. Båda hade kontaktproblem. En av kunderna hade
lämnat datorn fem (5) gånger under garantitiden till SIBA utan att de
hade funnit felet. Nu klarar han själv av att fixa datorn om problemet
uppstår.

Visst kan det vara bakgrundsbelysningen som är felaktig, men
kontrollera de mindre kostsamma felen först.

Re: Trasig backlight på laptop?

Du kom med mycket adiafora men faktiskt också lite substans.
Min svenska är alldeles utmärkt oavsett om jag använder mig av den eller
inte.
Hade "bakgrundsljus" i åtanke, men använde den kommersiella termen då
den är mer vanlig. Vad är det för fel på "flimmrar" förresten?

Har givetvis redan undersökt detta vilket kanske inte framgick
tillräckligt tydligt ovan.
Kontakterna sitter till och med mycket hårt fast.

Ett av skälen till att jag aldrig handlar lågprisprodukter på SIBA är
just att de generellt verkar vara totalt illiterata på datorer.
Skall givetvis dubbelkolla dessa kontakter igen (två kontakter till
skärmen i det här fallet.
Grejen är att den lyser till precis i uppstart för att sedan slockna
helt vilket tyder på annat fel.

Har nu forskat vidare i det hela, och det verkar visst vara vanligt att
invertern går sönder i äldre bärbara datorer och den är billigare än
katodstråleröret som ger bakgrundsljus.
Nåväl tack för dina fem öre iaf.

Finns det fler här som haft liknande erfarenheter?

/HP

Re: Trasig backlight på laptop?

Backlight?
Sluta spela fackmannen Allan.
Du nämner massa irrelevant dynga, utan fabrikat på dator, samt ålder.

Eller sitt där med din skit å skäms.

**/kent

Re: Trasig backlight på laptop?

Ja backlight eller bakgrundsbelysning osv.
Var det svårt för dig att förstå eller?

Seså sluta tramsa nu.
Har du något konkret att komma med eller vill du forstätta leka med
spaden?

Läs och förstå första posten istället.
Jag citerar den lite så att det slipper bli för mycket för dig att
förstå.

"Jag har de senaste veckorna upplevt att min Laptop Acer Travelmate 611
(c:a 4 år gammal) av och till börjat att bete sig konstigt."

Se ovan!

Nå, du som emellanåt brukar kunna komma med något vettigt har du något
att tillföra i ämnet eller inte?

--
    /HP

Re: Trasig backlight på laptop?

Bra, det där är information som räcker mer än väl.
Det försvann tydligen med ditt övriga brus.

Dom Acer jag haft har det visat sej att skärmen varit kass, alltså
inga komponenter i datorn. Men du har en räddning kvar, chans 50/50.

Ta loss *skärmen* (kan gå ibland när skärmen sitter på plats)
Skruva isär den, bakom skärmen sitter det kontakt-plintar dessa brukar
glappa, kontaktspray samt "jucka" ALLA skarvarnas/kopplingar kontaktytor.

Hör gärna av dej om hur det gick.

**/kent

Re: Trasig backlight på laptop?

Tack så mycket!
Jag skall testa ditt förslag.
Det är ju faktiskt möjligt att kopplingarna i själva LCD-skärmen lossnat
som du säger. Har ju inte juckat på mer än kopplingarna i själva lådan
tills nu och datorn har ju faktiskt varit med om ganska hårda tag i 4 år
nu.
Funkar inte detta så får jag väl lämna in den till reparation och utbyte
av bakgrundbelysning eller inverter eller vad det nu kan vara.
Om inte annat så kan det ju vara värt felsökningen och sedan själv
beställa komponenter att själv stoppa in.
Tack iaf. jag återkommer givetvis och berättar hur det går/gått.

--
    /HP

Re: Trasig backlight på laptop?

Blir nästan billigare att köpa nytt om du inte har en "kompis på
skruven".

Re: Trasig backlight på laptop?

När juldagsmorgon _flimrar_
jag vill till stallet osv.

Även om de sitter hårt fast kan det vara glappkontakt. Har du lyft av
kontakten och satt dit den igen?

En av de datorer jag pysslat med uppträdde faktiskt på det viset. Dock
skvallrar detta symptom om att det kan vara värre.

Re: Trasig backlight på laptop?
Kent Mellqvist
Mobilnr. 0707-215970
JOAB (Ägare av abonnemang)
Långströmsg 2 C, 418 70 GÖTEBORG
Telnr. 031-7649988

Butik
Räntmästaregat 9
416 58 Göteborg
Telnr. 031-257728
snipped-for-privacy@joabdata.com

Detta inlägg passar bättre i swnet.diverse

JOAB Data, vi installerar BARA wares i våra maskiner!!

Re: Trasig backlight på laptop?

Ja, och med det vill du säga?
--
Henrik Bengtsson
---

Re: Trasig backlight på laptop?

Att han postar via ett öppet relä.

Re: Trasig backlight på laptop?
B H:

Så han behöver inte befinna sig hos Kunta Kinte?

--
Henry
H iz in da houze

Re: Trasig backlight på laptop?
Henry skrevade:

Ingen aning. Proxyn är stängd nu i alla fall.

Re: Trasig backlight på laptop?

Och ditt inlägg passerar alla gränser för vad som lämpar sig i news, inkl.
diverse.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".

Re: Trasig backlight på laptop?

Jag tror det är Dick.. funderar på en abuse med polisanmälan eller vad som
krävs för att få _veta_ VEM som ligger bakom nicket.

Hur gör man lättast?

ps: sign. jesus har även hängt ut andra.

**/kent

Re: Trasig backlight på laptop?
On Sun, 27 Mar 2005 14:56:23 GMT, **/kent velade upplysa oss om
följande intressanta saker:

Vänta en vecka och se efter om klientelat ökat?

--
"You actually saying that you need someone dumber than you are", Dr D.
Jacksson

Re: Trasig backlight på laptop?

Verkar intressant då det påminner om de problem jag har.
Tack!

--
    /HP

Re: Trasig backlight på laptop?
Jag har lagat en del skärmar med de problem du beskriver bra om du har en
hög ohmig voltmeter eller ett oscilloskop att mäta med. Mät på utgången på
spänningsomvandlarens utgång. Låt instrumentet vara inkopplad hela tiden och
se vad som händer med spänningen när felet uppstår. Tänk bara på att det är
högspänning du kan få en rejäl karamell.
Bertil