St ö rning i antennkabeln

Jag har problem med att få upp menyn från videospelaren i TV:n. Endast
en liten bit av den syns. Jag har kabel-TV och digitalbox från Comhem.

När jag försökte hitta felkällan kopplade jag bort alla scart-kablar
och videospelaren så bara TV:n och digitalboxen blev kvar, förbundna
av en antennkabel. Då upptäckte jag att om boxen inte var förbunden
med centralantennen så kunde jag se dess bild i TV:n (felmeddelande om
att signal saknas). När jag anslöt till centralantennen blev det en
bild men med kraftiga störningar. Det går tydligen ström genom
antennkabeln, om man håller den mot antennuttaget så syns t o m en
gnista.

Vad kan man göra åt detta?

--
Per Johansson
Systems developer
Du har alltså t.ex. inte någon dator ihoppkopplad med tv:n
sammtidigt och datorn jordad.

Det kan hjälpa med att vända stickkontakterna på digitalboxen
och/eller tv 180 grader så att man byter plats på fas och nolla
i själva apparaten.

Bättre är att köp en antennisolator (galvanisk isolator 5-860MHz)
och sätt mellan antennuttaget i lägenheten och digitalboxen.

Jag köpte en sådan själv för ca halvår sedan, jag köpte
den på AVC Service i Kalmar, dom beställde den i sin tur
ifrån Arco Telesystem i Sollentuna (www.arco.se) (vet ej
om dom säljer till privatpersoner), artikelnummret är FGB-800
(den har F-kontakter).

Elfa har (eller iaf haft) liknande saker

Re: Störning i antennkabeln
Du kan testa om skärmen läcker. Koppla en A-meter mellan tunerskärmen
och nätjorden. Läsningen ska inte vara mer än 0,5 mA. Om läsningen
överstiger detta är det jordfel.
/Janne

www.geocities.com/crtse

Re: St ö rning i antennkabeln

Har ingen mätare, det är sällan jag har användning för sådana. Kanske
dags nu.

Menar du jordfel i centralantennen eller i boxen?

--
Per Johansson
Systems developer

Nej. Jag hade dock problem tidigare med att koppla datorn (som är
jordad) med stereoanläggningen och samtidigt dess tuner till
centralantennen. Det blev brum tills jag koppade ur antennkabeln. Just
nu har jag inte datorn inkopplad.

Jag testade alla kombinationer, men med samma resultat.

Det låter bra. Vad kostade den?

--
Per Johansson
Systems developer

Det finns filter att köpa som ger en galvanisk isolering
av antennanslutningen för att slippa jordningen via
antennanläggningen och därmed slippa brum.

Re: St ö rning i antennkabeln

Som den här i Elfa-katalogen?

"Antenntransformator FM 1L
Isolationstransformator för HF-antenner. Ger galvanisk isolation för
att skilja antennjord från apparatjord. Förhindrar brum och störningar
i radio, TV, förstärkare m m. "

--
Per Johansson
Systems developer

Går det bygga en sådan själv ni som vet?

/Micke

Re: Störning i antennkabeln

Se här: http://www.epanorama.net/circuits/antenna_isolator.html

/ mw

Re: Störning i antennkabeln

Går det inte löda dit nån DC-blockerande konding för att plocka bort
offsetspänningen? Det är krav på att använda sådana när vi leker med våra
nätverksanalysatorer i skolan. De är extremt känsliga, och missar man det
har man lyckats paja ett instrument som kostar 400000:-.

Mvh
Gustav

Re: Störning i antennkabeln

Givetvis - en konding i serie med mittledaren och en
konding i serie med skärmen - gärna ytmonterat och
löds helst  direkt på ändan av kablarna som man klippt
itur för ändamålet - krymplang - aluminiumfolie som täcker ca 5 cm på
varsin sida om kondingarna-skarven  - lägg i ett par förstärkande stavar
av något och så en ytterligare yttre krymplang över alltihop.

Aluminiumfoliet fungerar som en skärm och är kapacitivt kopplat
till kabelns skärm igenom isoleringen/krympslangen
den skall alltså _inte_ vara metalliskt ansluten till
koaxkabelns skärm.

kondingarna behöver inte vara så stora - runt 100 pF
(så att även TV1 fungerar.) försök hitta kondingar som
tål lite mer spänning än 50 Volt helst...

om man inte gillar pilljobbet så är det lädret
som gäller :-)

/TE

Re: Störning i antennkabeln

Ja det är den typen, det finns flera olika tillverkare.
Just den där vet jag inte om jag skulle köpa,
innan jag köpte den som jag har så pratade jag med en
av dom på 'AVC service i Kalmar' som bl.a. installerar
kabel-tv-nät (jag har pratat med honom endel via jobbet
ang. kabel-tv), dom hade den galvaniska isolatorn som jag
köppte och den andra som Elfa har (RFT-2 art.nr 78-001-39).
Han jag pratade med föreslog den som jag köpte, inte bara
för att den var ca 70kr dyrare utan för att den är lite mer
pålitlig och rubust framförallt så hade den bättre kontakter.
F-kontakter är betydligt bättre än IEC-kontakter, F-kontaker
glider aldrig isär, bättre avstörning, säkrare metallisk
kontakt mellan tråd och kontakt, färre kontaktställen.

Jag föredrar dom som är för kabel-tv-nät, alltså dom som
har F-kontakt (hane/hona) istället för IEC-kontakt (hane/hona).

Re: Störning i antennkabeln

och fortfarande är det riktiga skräpkontakter
gentemot proffesionella i RF-världen. SMA, N-kontakt och 7/16
har 100-faldigt bättre utförande och kvalitet gentemot
det som används inom TV-världen på konsumentsidan.

FME - 'rörliga nippeln' även kallat (det som används till bl.a externa
mobiltelefonantenner) och BNC ligger i gränszonen för att
anses användbart - speciellt BNC, den glappar!!!

Jag gråter nästan när jag ser 50:- för en sketen vek IEC-kontak
med dålig passform  på  El-giganten när jag vet att man får
en fräst och svarvad N-kontakt i massiv metall med guldpläterade
stift för samma pengar...

/TE

Re: Störning i antennkabeln

Jotack!  Det känner jag till som brände fingarna på en sådan
under lumpartiden när jag fick klättra upp på terrängbilstaket
under färd eftersom vi hade så dålig sändning på vår komradio
till stridsvagnarna trots endast ett par hundra meter emellan.
BNC-anslutningen var så glödhet att jag fick avtryck på mina
fingrar från räfflingen. Nåja det blev i alla fall kontakt igen
och komradion funkade fint därefter och senare ännu bättre
sedan jag modifierat dem lite (bättre spänst).

Re: St ö rning i antennkabeln
On Sun, 9 May 2004 10:04:58 UTC, Demmpa

Tack för informationen. Jag beställer den billigare från Elfa, så får
vi se hur det går.

--
Per Johansson
Systems developer

Ja, situationen är som förut. Om jag enbart har antennkabel - box -
antennkabel - TV så får jag bra bild (felmeddelande) när antennkabeln
inte är ansluten till centralantennen, men när jag ansluter den så
blir det kraftiga störningar. Jag provade med Elfas "Antenn iso
transform FM1L", men den halp inte (däremot tog den bort brummet som
uppstod vid koppling centralantenn-stereo-dator-jordat väguttag, så
den är användbar). Som du säger så fungerar signalen via Scart-kabeln
bra, även när antennkabeln sitter i.
Jag har ändrat utgångskanalen från boxen från 30 till 31, men kan ju
försöka fler inställningar.
Det har fungerat tidigare att använda antennkabeln med boxen. När vi
flyttade in 1998 hade vi nämligen en TV utan Scart-kontakt.

Att det är normalt visste jag inte.

--
Per Johansson
Systems developer