Digital-TV

Här är en som lyckas förklara varför det är bättre med en separat mottagare (box) istället för att ha mottagaren inbyggd i TV:n.

Ken wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Kanske om man vill ha en NYARE mottagare plötsligt?.. Vilket är GANSKA så troligt ?

//Beng

Reply to
Beng

Om man hadde någon form av instickskort skulle man få upgraderbarheten utan kostnaden för separat låda, ström, kablar, och lampor..

Alla boxar är bra, speciellt dom man slipper tänka på :)

snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid wrote in news:422f74fa$0$175$ snipped-for-privacy@news.luth.se:

ja.. så är det ju.. men integrerat har den nacken iaf.. att om man vill byta.. så äre bökigt.. separat del=lättare.. själv har jag analog SVT1/SVT2... som snart försvinner.. skönt !

//B

Reply to
Beng

Jag bor i villa, kommer nog alltid att göra det, ingen kabeltv här. Då är man nere i två system. Jag har en Force 320 (boxer) en gammal parabol på väggen med dubbelmatning samt en Nokia digitalmottagare till denna balja. Gav 1000 för min Force och 500 för resten. Då är det heltäckt då :)

Reply to
ron

Då gäller det att ha en hårdvara som är så snabb och flexibel att den klarar allt nytt framöver utan byte.

Sen gäller det också att förklara för oss (bakåtsträvare) som bara vill titta på TV då och då, varför vi ska ha en massa nytt tjafs och tvingas skaffa oss en ny box. Personligen kan jag tänka mig att byta när boxar med HD blir överkomliga, eller om min gamla går sönder.

mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

Därför att vi nu efter 50 år är tvingade till ett teknikskifte. Bort med det resursslösande analoga och in med det resurssnåla digitala. Vi får in många gånger flera kanaler och HDTV-varianter som inte gick med det analoga och får mycket stor flexibilitet tack vare digitaltekniken. Hela sändarsystemet blir dessutom mycket billigare i drift.

HDTV-boxar finns inte ännu här vad jag sett.

Men det vart ju poängen att man byter hårdvaran i ett nafs..

Ren mjukvaru uppgradering är ju busenkel. Den kan ju t.om. skickas över digitaltv signalen (och så gör man delvis också).

Det jag inte gillar med detta teknikskifte, är att det tydligen inte går att få fram en teknik där *en box* kan serva flera TV-apparater. Har man flera apparater måste man alltså köpa flera boxar också, med det analoga systemet kan en antenn serva alla apparater.

En annan "baksida" är hyresfastigheter där ett basutbud via kabel ingår i hyran (SVT1 + 2, 3:an, 4:an, 5:an, ZTV + något mera). Vad jag förstår måste varje hyresgäst köpa en egen box, även för att kunna se samma basutbud i fortsättningen? Finns det verkligen ingen teknik som kan ge dessa digitala signaler från en central "box" till alla apparater i fastigheten?

--
/Arne

Arne

Du jämför äpplen och päron, även om jag inser att det är väldigt lätt att göra precis det misstaget eftersom många gör det. I det analoga systemet kan en antenn serva alla analoga mottagare och i det digitala systemet kan också en antenn serva alla digitala mottagare. Men eftersom de analoga mottagarna är inbyggda i TV-apparaterna så märker du inte att du har flera mottagare även om den mottagare som är inbyggd i TVn bara kan serva en "TV-skärm", precis som en digitalbox bara kan serva en "TV-skärm". Det är skärmen och mottagaren ihop som du kallar TV i det analoga systemet medan du bara kallar skärmen för TV i det digitala och därför ser en skillnad som egentligen inte finns.

Köper du flera TV-apparater för analog mottagning så köper du också flera analoga mottagare, du märker dock inte detta eftersom dom är inbyggda i TVn.

Nej, kabel-TV-bolagen kommer med största sannolikhet att fortsätta sända grundutbudet analogt och bara kräva digitalbox för sådant som man tar extra betalt för. Men den förändringen har väl redan genomförts i de allra flesta fall? Man måste skilja på marksänt och kabeldistribuerat här eftersom det som är marksänt har väldigt stora kostnader per utsänd fysisk kanal och bara minskade elförbrukningen till sändarna är en rejäl besparing. Motsvarande kostnadsskillnad finns inte i kabel-TV-nät därför är det inte intressant där.

När det gäller flerbostadshus som inte är ansluta till kabel-TV utan har egen central antenn så finns det boxar som omvandlar flera kanaler till analog signal som kan distribueras i antennkabel som tidigare.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Ok, jag inser att jag inte är så insatt i detta med TV :) Jag trodde att digitalboxens uppgift var att omvandla signalerna, så att det som kommer in kan visas i de analoga TV-apparaterna. Men tydligen är det fel? Men det var grunden till min undran.

Så då ska jag inte behöva skaffa någon egen box då, eftersom jag bor i en sådan fastighet och bara är intresserad av samma basutbud som jag har nu (8-9 kanaler ingår i hyran) med Comhem som hyresvärdens leverantör? Eller är jag ute och cyklar igen :?

--
/Arne

Arne

Nja, du kan använda boxarna på det sättet också. Men normalt sett behöver du ingen analog mottagare (tuner) i TVn utan det räcker med bara en dum TV-skärm, monitor, med t ex Scart-anslutning och en box med Scart-anslutning så att du kan föra över signalerna direkt från den digitala mottagaren i boxen till TV-skärmen.

-- klipp --

Nejdå, du är inte ute och cyklar, du behöver inte (rättare sagt kan inte använda) en digitalbox för marksända nätet med Comhems kabelnät. Comhem har bara digitalboxar till sina betalkanaler, grundutbudet sänds analogt och kommer säkert att fortsätta så lång tid framöver.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Ok, då kanske jag börjar förstå. Har aldrig haft någon box (tittat på digitalkanaler) så därav denna denna något förvirrade uppfattning :) Det du säger, uppfattar jag då som att digitalboxens anslutning går "förbi" den inbyggda analoga direkt till skärmen.

Det är detta som gör mig förvirrad: "grundutbudet sänds analogt ..... etc". Men de analoga sändningarna ska ju upphöra? Vad jag förstått, så ska även SVT bara sända digitalt i framtiden. Marksänt idag uppfattar jag som likamed analogt, men inom en snar framtid ska även det marksända vara digitalt.

--
/Arne

Arne

-- klipp --

SVTs markbundna sändningar idag går analogt/digitalt (vet inte vilket) fram till Comhem som omvandlar och skickar ut signalen analogt i sitt nät där du kopplar in din TV. I framtiden blir SVTs sändningar enbart digitala fram till Comhem som omvandlar och skickar fortfarande ut signalen analogt i sitt nät. Därav analogt signal trots digital sändning.

--

/Anders
Reply to

Arne wrote / skrev:

När man säger/skriver marksänt så menar man dom sändningar som Teracom sänder ut i luften och som man tar emot via en vanlig tv-antenn. Dom (analoga/digitala) sändningar som sänd ut via kabel-tv-nät t.ex. ComHem, Kabelvision, går inte in under marksända utsändningar.

Dom analoga sändningar som börjar att släckas ner nu i höst på bl.a. Gotland är dom sändningar som Teracom har ansvaret över, och dom som berörs är dom som "bara" kan ta emot SVT1, SVT2, TV4 (och ev en/flera lokala sändningar) via en vanlig tv-antenn.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Så har jag också uppfattat det. Men då är vi tillbaka till min fråga tidigare, om varför man inte ska kunna ha en box för flera apparater. Den boxen skulle då omvandla digitalt till analogt innan signalen når TV-apparaterna, på samma sätt som Comhem m.fl. gör med sina digitala kanaler? Men det enda man hört, är att man måste ha en box per TV?

--
/Arne

Arne

Utgången från en box är analog. Vad jag kan förstå är det inget som hindrar att den skickas till flera TV-apparater. Möjligen behöver man förstärka signalen om man har långa ledningar och/eller många apparater. Men det är inte fråga om någon dyr utrustning. Nu kan man ju även få en trådlös överföring för c:a 500:- paret.

Reply to
Anders Bond

Det som kräver en box per TV är osämja om vilken kanal man skall se. I princip alla boxar avkodar bara en kanal åt gången. Det betyder att om du vill se ett program och spela in ett annat så måste du ha en box till TVn och en box till videon. Eller om frugan vill se något annat på en annan TV.

--

/Anders
Reply to

Fel tänkt av dig (också). Det är ju ingen som helst skillnad mellan analogt och digitalt på den punkten. En antenn kan OCKSÅ serva flera digitalmottagare. En antenn är ju ingen mottagare (tuner), det är en antenn. Det behövs en mottagare (tuner) per kanal man vill titta på och det oavsett om det är analogt eller digitalt.

Jag förstår inte varför folk vill ha flera kanaler samtidigt på samma mottagare när det blir digitalt? Så fungerar det inte. En mottagare = en kanal åt gången. Det oavsett om mottagaren är inbyggd i TV:n eller separat (i box). Vill man ha flera kanaler samtidigt så köper man flera mottagare. Jämför med radio, där man kan lyssna på ett program år gången. Vill man höra flera radiokanaler samtidigt så köper man flera radioapparater.

Jovisst, men det kostar! En sådan burk innehåller många mottagare för att man skall kunna ta emot många kanaler parallellt (samtidigt).