Digital-TV

Här är en som lyckas förklara varför det är bättre med en separat
mottagare (box) istället för att ha mottagaren inbyggd i TV:n.
http://www.nyteknik.se/art/39462

Re: Digital-TV

Kanske om man vill ha en NYARE mottagare plötsligt?.. Vilket är GANSKA så
troligt ?

//Beng

Re: Digital-TV

Om man hadde någon form av instickskort skulle man få upgraderbarheten utan
kostnaden för separat låda, ström, kablar, och lampor..

Alla boxar är bra, speciellt dom man slipper tänka på :)

Re: Digital-TV
snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid wrote in

ja.. så är det ju.. men integrerat har den nacken iaf.. att om man vill
byta.. så äre bökigt.. separat del=lättare.. själv har jag analog
SVT1/SVT2... som snart försvinner.. skönt !

//B

Re: Digital-TV

Jag bor i villa, kommer nog alltid att göra det, ingen kabeltv här. Då
är man nere i två system. Jag har en Force 320 (boxer) en gammal parabol
på väggen med dubbelmatning samt en Nokia digitalmottagare till denna
balja. Gav 1000 för min Force och 500 för resten. Då är det heltäckt då
:)

Re: Digital-TV
On 09 Mar 2005 22:13:14 GMT,

Då gäller det att ha en hårdvara som är så snabb och flexibel
att den klarar allt nytt framöver utan byte.

Re: Digital-TV
says...

Sen gäller det också att förklara för oss (bakåtsträvare) som bara vill titta
på TV då och då, varför vi ska ha en massa nytt tjafs och tvingas skaffa oss en
ny box. Personligen kan jag tänka mig att byta när boxar med HD blir
överkomliga, eller om min gamla går sönder.

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Därför att vi nu efter 50 år är tvingade till ett teknikskifte.
Bort med det resursslösande analoga och in med det resurssnåla digitala.
Vi får in många gånger flera kanaler och HDTV-varianter som inte
gick med det analoga och får mycket stor flexibilitet tack vare
digitaltekniken.
Hela sändarsystemet blir dessutom mycket billigare i drift.

HDTV-boxar finns inte ännu här vad jag sett.

Re: Digital-TV

Det jag inte gillar med detta teknikskifte, är att det tydligen inte
går att få fram en teknik där *en box* kan serva flera TV-apparater.
Har man flera apparater måste man alltså köpa flera boxar också, med
det analoga systemet kan en antenn serva alla apparater.

En annan "baksida" är hyresfastigheter där ett basutbud via kabel
ingår i hyran (SVT1 + 2, 3:an, 4:an, 5:an, ZTV + något mera). Vad jag
förstår måste varje hyresgäst köpa en egen box, även för att kunna se
samma basutbud i fortsättningen? Finns det verkligen ingen teknik som
kan ge dessa digitala signaler från en central "box" till alla
apparater i fastigheten?

--
/Arne

Re: Digital-TV

Du jämför äpplen och päron, även om jag inser att det är väldigt lätt
att göra precis det misstaget eftersom många gör det. I det analoga
systemet kan en antenn serva alla analoga mottagare och i det digitala
systemet kan också en antenn serva alla digitala mottagare. Men eftersom
de analoga mottagarna är inbyggda i TV-apparaterna så märker du inte att
du har flera mottagare även om den mottagare som är inbyggd i TVn bara
kan serva en "TV-skärm", precis som en digitalbox bara kan serva en
"TV-skärm". Det är skärmen och mottagaren ihop som du kallar TV i det
analoga systemet medan du bara kallar skärmen för TV i det digitala och
därför ser en skillnad som egentligen inte finns.

Köper du flera TV-apparater för analog mottagning så köper du också
flera analoga mottagare, du märker dock inte detta eftersom dom är
inbyggda i TVn.

Nej, kabel-TV-bolagen kommer med största sannolikhet att fortsätta sända
grundutbudet analogt och bara kräva digitalbox för sådant som man tar
extra betalt för. Men den förändringen har väl redan genomförts i de
allra flesta fall? Man måste skilja på marksänt och kabeldistribuerat
här eftersom det som är marksänt har väldigt stora kostnader per utsänd
fysisk kanal och bara minskade elförbrukningen till sändarna är en rejäl
besparing. Motsvarande kostnadsskillnad finns inte i kabel-TV-nät därför
är det inte intressant där.

När det gäller flerbostadshus som inte är ansluta till kabel-TV utan har
egen central antenn så finns det boxar som omvandlar flera kanaler till
analog signal som kan distribueras i antennkabel som tidigare.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Ok, jag inser att jag inte är så insatt i detta med TV :)
Jag trodde att digitalboxens uppgift var att omvandla signalerna, så
att det som kommer in kan visas i de analoga TV-apparaterna. Men
tydligen är det fel? Men det var grunden till min undran.

Så då ska jag inte behöva skaffa någon egen box då, eftersom jag bor i
en sådan fastighet och bara är intresserad av samma basutbud som jag
har nu (8-9 kanaler ingår i hyran) med Comhem som hyresvärdens
leverantör? Eller är jag ute och cyklar igen :?

--
/Arne

Re: Digital-TV

Nja, du kan använda boxarna på det sättet också. Men normalt sett
behöver du ingen analog mottagare (tuner) i TVn utan det räcker med bara
en dum TV-skärm, monitor, med t ex Scart-anslutning och en box med
Scart-anslutning så att du kan föra över signalerna direkt från den
digitala mottagaren i boxen till TV-skärmen.

-- klipp --

Nejdå, du är inte ute och cyklar, du behöver inte (rättare sagt kan inte
använda) en digitalbox för marksända nätet med Comhems kabelnät. Comhem
har bara digitalboxar till sina betalkanaler, grundutbudet sänds analogt
och kommer säkert att fortsätta så lång tid framöver.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Ok, då kanske jag börjar förstå. Har aldrig haft någon box (tittat på
digitalkanaler) så därav denna denna något förvirrade uppfattning :)
Det du säger, uppfattar jag då som att digitalboxens anslutning går
"förbi" den inbyggda analoga direkt till skärmen.

Det är detta som gör mig förvirrad: "grundutbudet sänds analogt .....
etc". Men de analoga sändningarna ska ju upphöra? Vad jag förstått, så
ska även SVT bara sända digitalt i framtiden. Marksänt idag uppfattar
jag som likamed analogt, men inom en snar framtid ska även det
marksända vara digitalt.

--
/Arne

Re: Digital-TV

-- klipp --

SVTs markbundna sändningar idag går analogt/digitalt (vet inte vilket)
fram till Comhem som omvandlar och skickar ut signalen analogt i sitt
nät där du kopplar in din TV. I framtiden blir SVTs sändningar enbart
digitala fram till Comhem som omvandlar och skickar fortfarande ut
signalen analogt i sitt nät. Därav analogt signal trots digital sändning.

--

/Anders

Re: Digital-TV

Så har jag också uppfattat det. Men då är vi tillbaka till min fråga
tidigare, om varför man inte ska kunna ha en box för flera apparater.
Den boxen skulle då omvandla digitalt till analogt innan signalen når
TV-apparaterna, på samma sätt som Comhem  m.fl. gör med sina digitala
kanaler? Men det enda man hört, är att man måste ha en box per TV?

--
/Arne

Re: Digital-TV

Utgången från en box är analog. Vad jag kan förstå är det inget som
hindrar att den skickas till flera TV-apparater. Möjligen behöver
man förstärka signalen om man har långa ledningar och/eller många
apparater. Men det är inte fråga om någon dyr utrustning. Nu kan man
ju även få en trådlös överföring för c:a 500:- paret.

Re: Digital-TV

Det som kräver en box per TV är osämja om vilken kanal man skall se. I
princip alla boxar avkodar bara en kanal åt gången. Det betyder att om
du vill se ett program och spela in ett annat så måste du ha en box till
TVn och en box till videon. Eller om frugan vill se något annat på en
annan TV.

--

/Anders

Re: Digital-TV

Läs vad du svarar på. Frågeställning är om huruvida man inte kan ha samma
system hemma i villan som ComHem har när de sänder ut deras grundutbud till
lägenheter. Jag och alla grannar tittar ju inte nödvändigtvis på samma kanal
samtidigt.
En box tar emot alla kanaler digitalt och skickar vidare alla kanaler
analogt.
Men grejen är väl att de flesta (alla?) boxar skickar ut kanalen via scart
och inte vanlig antennsladd.

/Micke

Re: Digital-TV

Det är inte "box", det är ett helt rack eller flera rack om den
klarar flera kanaler samtidigt.
Det är många mottagre och dessutom många modulatorer i en sådan,
en för varje kanal.  Mycket pengar kostar de också.

box = låda

Båda är vanligast samtidigt. De flesta boxar har en HF-modulator.

Re: Digital-TV
Kommer ej ihåg om det finns "boxar" för fastighetsnät som kan avkoda
flera kanaler åt gången men en "vanlig" analog "box" för förmedling
av en analog steriokanal vidare ut i ett fastighetsnät kostar
över 6000kr. En förstärkare för fastighetsnät för vidareförmedling
av digitalsignalerna (till externa boxar) kostar oxå en massa,
har ej priset.

Dom vanliga boxarna som skickar ut bilden via RF-uttaget sänder
bara mono ljud via RF men sterio vis scart.

Man kan köpa extera omvandlare scart till RF, i både mono och
sterioutförande, monovarianten kostar från 500kr medans
steriovarianten kostar från ca 1000kr.

Ta en kolla på www.triax.se för mer info om olika typer
av antennsystem.