compact disc graphics (cd+g)

Hej.
Stötte idag på ett nytt format på karaoke-skiva , Compact Disc Graphics.
Cd-skiva med grafiskt innehåll.
Karaoke-texten visas på tv:n , dock ej i detta fallet.

DVD:n det gäller är CrossWood DVDU-1500.
Musiken spelas som den ska , men bilden visas inte , trots karaoke-funktion
(aktiverad) på DVD:n.

Junk ?

/Morgan

Re: compact disc graphics (cd+g)

Kopia eller original?

Pepe

Re: compact disc graphics (cd+g)

| Kopia eller original?
|
| Pepe

Original.
/Morgan

Re: compact disc graphics (cd+g)

Anledningen till att jag frågade är nämligen att det inte går att kopiera
CD-G skivor rakt av hur som helst. Då får man bara med musiken och
inte grafiken! Använd Alcohol 120% till att kopiera med, så funkar det.

I original utförande så funkar CD-G skivorna utan problem i de flesta
DVD spelare för att inte säga alla. Jag har inte stött på någon som inte
spelar upp CD-G och det funkar t.o.m. på Billiga DVD spelare typ 500:-

Pepe

Re: compact disc graphics (cd+g)

Billiga "skitspelare" brukar ju iofs ha en bättre kompatiblitet än dyra,
var bara några år sedan dyra DVD-spelare konsekvent vägrade VCD,SVCD,
brända skivor osv.. DivX-stöd kom först på "kistspelare" osv osv.

Re: compact disc graphics (cd+g)

CD+G är lite av ett specialformat. Hitta en philips "video-cd" från början av
90-talet eller använd en pc för att få kläm på det.

Re: compact disc graphics (cd+g)

| CD+G är lite av ett specialformat. Hitta en philips "video-cd" från början
av
| 90-talet eller använd en pc för att få kläm på det.

Ok.
Klarar nyare DVD  CD+G överhuvudtaget?
Bör dom väl göra?
/Morgan

Re: compact disc graphics (cd+g)

Borde?.. okänt ord i datavärlden :-)

Har en känsla av att CD+G är en nedlagd "standard". En chans kan vara att läsa
in skivan på en PC, och koda bild+grafik i mpeg2 för bränning på dvd.

Om spelaren explicit nämner CD+G lär det fungera.

Site Timeline