Scart-till dator-fråga

Comhems digitalboxar har scart-kontakt för koppling till TV. Eftersom
jag skulle vilja se TV på min dator (jag har ingen vanlig TV sedan snart
10 år, men har sett streaming TV de senaste par åren) tänkte jag skaffa
ett USB-TV-kort till datorn. Jag kan inte så mycket om videosignaler och
så och ville bara kontrollera innan jag beställer ett eventuellt TV-abb
med bindningtid och grejer.

Det finns en scart-adapter hos Dustin:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID50%10019076

S-video kontakten där skulle väl kunna kopplas till S-video IN på en TV-
kort? Och då räcker det väl med ett analogt TV-kort (eftersom Comhems
box redan konverterat till analogt)? S-video har inget ljud med sig har
jag läst men Comhem-boxen har utgångar för detta som jag kan dra direkt
till stereon. Jag har aldrig begripigt vilka de övriga kontakterna på
adaptern har för funktion, den gula, röda och vita. Dessa tre används
väl aldrig tillsammans med S-video utan *istället* för S-video. Rätt?

Sedan finns det ju den här också där man kan köra TV på datorskärmen
utan att sätta på datorn: någon som har erfarenhet här?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID50%10093437

Hade min skärm två ingångar hade det varit perfekt komplement.

--
Håkan

Re: Scart-till dator-fråga

VarfF6%r du skall skaffa ett USB-TV kort till datorn nE4%r du tE4%nker
koppla din dator till digitalboxen fF6%rstE5%r jag inte. Det innebE4%r
en extra tv-mottagare.
 en TV-
20%
nds20%

Under fF6%rutsE4%ttning att digitalboxens scart-uttag stF6%djer S-video s=
E5%
kan du koppla kabel mellan adaptern och tv-in pE5% ditt grafikkort.
Ditt grafikkort mE5%ste fF6%rstE5%s ha S-video in.
De gula, rF6%da och vita E4%r mycket riktigt istE4%llet fF6%r S-video.
Gul3D%composite video, vit3D%left audio och rF6%d3D%right audio.
Composite video har sE4%mre kvalitet E4%n S-video.
Det finns skE4%rmar som har extra RGB-ingE5%ng men dE5% blir det komplice=
rat.
DE5% kan man se pE5% tv pE5% bildskE4%rmen utan att sE4%tta pE5% datorn. =
Det fordras
dock en burk som lE4%mnar RGB-signaler (plus sync). Min skE4%rm,
Samsung SyncMaster 900NF har det.

/Ralph

Re: Scart-till dator-fråga
-3D% H.3D%- skrev:
 > Comhems digitalboxar har scart-kontakt fF6%r koppling till TV. Efterso=
m20%
jag skulle vilja se TV pE5% min dator (jag har ingen vanlig TV sedan snar=
t20%
10 E5%r, men har sett streaming TV de senaste par E5%ren) tE4%nkte jag sk=
affa20%
ett USB-TV-kort till datorn. Jag kan inte sE5% mycket om videosignaler oc=
h20%
sE5% och ville bara kontrollera innan jag bestE4%ller ett eventuellt TV-a=
bb20%
med bindningtid och grejer.

VarfF6%r du skall skaffa ett USB-TV kort till datorn nE4%r du tE4%nker
koppla din dator till digitalboxen fF6%rstE5%r jag inte. Det innebE4%r
en extra tv-mottagare.

 > Det finns en scart-adapter hos Dustin:
 >
 > http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID3D%5010019076
 > S-video kontakten dE4%r skulle vE4%l kunna kopplas till S-video IN pE5%
 en TV-
 > kort? Och dE5% rE4%cker det vE4%l med ett analogt TV-kort (eftersom Co=
mhems20%
box redan konverterat till analogt)? S-video har inget ljud med sig har20%
jag lE4%st men Comhem-boxen har utgE5%ngar fF6%r detta som jag kan dra di=
rekt20%
till stereon. Jag har aldrig begripigt vilka de F6%vriga kontakterna pE5%
20%
adaptern har fF6%r funktion, den gula, rF6%da och vita. Dessa tre anvE4%n=
ds20%
vE4%l aldrig tillsammans med S-video utan *istE4%llet* fF6%r S-video. RE4%
tt?

[...]
Den gula E4%r mycket riktigt istE4%llet fF6%r S-video.
Gul3D%composite video, vit3D%left audio och rF6%d3D%right audio.
Composite video har sE4%mre kvalitet E4%n S-video. LjudutgE5%ngarna
kan du koppla till datorns ljudkort eller till stereon.

 > Sedan finns det ju den hE4%r ocksE5% dE4%r man kan kF6%ra TV pE5% dato=
rskE4%rmen20%
utan att sE4%tta pE5% datorn: nE5%gon som har erfarenhet hE4%r?
> [...]

rat.
DE5% kan man se pE5% tv pE5% bildskE4%rmen utan att sE4%tta pE5% datorn. =
dock en extra burk som lE4%mnar RGB-signaler (plus sync). Min skE4%rm,
Samsung SyncMaster 900NF har BNC-ingE5%ngar fF6%r RGB.

Kolla med Comhem ifall boxen stF6%djer S-video pE5% scarten. Annars kan d=
kF6%pa adaptern, koppla kabel och testa. Adaptern E4%r ju inte sE5% dyr.

/Ralph

Re: Scart-till dator-fråga
Ralph Höglund wrote in article <FKpQh.37784$E02.15404
@newsb.telia.net>...

OK, kanske tänkte lite fel där, men jag i tankarna det TV-kort som jag
hade för 7 år sedan som man kopplade in antennsladden till. Det är
alltså så att med scart-kabeln inkopplad i en vanlig TV så är det ingen
mottagare inkopplad utan TVn fungerare som en monitor ungefär?

Grejen är väl att den dosan har en riktigt monitorkontakt. En del större
skärmar har två monitoringångar och då hade det bara varit att koppla
den där dosan till ena för att skifta mellan datoranvädning och TV-
användning av monitorn.

Om den inte gör det måste den väl ändå stödja composite/audio-
left/right? Eller kan scart-ut konfigureras så att den inte går att

Tack för synpunkterna. Jag vill vara säker på att det funkar innan jag
binder mig för något abb. Jag är inte intresserad av att släpa in någon
vanlig TV i lägenheten. Min Samsung 22" får allt räcka. Jag kan heller
inte fatta hur en platt TV kan vara dyrare än motsvarande platt
datamonitor, vilket verkar vara fallet. Någon som begriper det?

Dessutom, om man kör digitalbox -> lämplig-konverterare -> datamonitor
är man rent tekniskt befirad från TV-licens då, eller räknas digitalbox
som TV-mottagare?

--
Håkan

Re: Scart-till dator-fråga
r20%

ME5%nga digitalboxar har analog tv ut och dE5% kan du koppla digitalboxen=

till ditt tv-kort i datorn (som E4%r en tv i princip)

Jo, men den E4%r ju inget annat E4%n en analog tv-mottagare utan skE4%rm.=

DE5% kan du lika gE4%rna ha datorn pE5%, fF6%r 750 kronor kan du kF6%ra d=
atorn
lE4%nge innan du konsumerat de pengarna i strF6%m och fF6%rslitning.....
Men det E4%r klart vill du slippa ev. flE4%ktljud och annat frE5%n datorn=

sE5% E4%r det kanske en bra grej. Att det skall fungera E4%r jag F6%verty=
gad om.

Vi har en Force markbunden digital mottagare och den har inte S-vhs
men vE4%l composite samt stereo ut. DE4%remot har den digital audio ut
vilket gF6%r det mF6%jligt fF6%r mig att fE5% 5.1 surroundljud med min
hemmabiofF6%rstE4%rkare. Jag har ocksE5% en line doubler (RGB-utgE5%ng)vi=
lket20%
gF6%r kanonbild pE5% min 80-tums skE4%rm med Barco CRT-projektor. (nE4%st=
an HD-tv)

En platt-tv har tuner inbyggd vilket en datamonitor inte har. Det E4%r
tror jag anledningen till att den E4%r dyrare (fjE4%rrkontroll finns ocks=
E5%).

Jo, sE5% snart du har mF6%jlighet att se tv har du licensplikt. Det har
dE4%remot diskuterats ifall Internet-tv skall vara licenspliktigt vilket
jag tror de blivit. Digitalbox C4%R en tv-mottagare, speciellt markbunden=

sE5%dan. Ansluten till Comhem fastighetsnE4%t rE4%knas som kabeltv och E4%
ocksE5% licenspliktigt om du kan se pE5% tv!

Mvh,
Ralph

Re: Scart-till dator-fråga
Ralph Höglund wrote in article <5KtQh.37799$E02.15344
@newsb.telia.net>...

Finns dock två fördelar till (minst): (1)systemoberoende och (2) slipper
boota upp datorn.

Det lutar åt en sådan här som också har inbyggd switch mellan dator->
monitor och TV->monitor. Lite svettigt pris bara.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID50%10074115

 Sedan får jag se om jag kan köra S-video, composite eller något annat
som ingång. Enligt manualen till digitalboxen så levererar scart'en
stereo, composite och RGB-video (med det är alltså ingen annan video-UT
kontakt på digitalboxen än just scart'en, dock antyder det ju att det
skickas RGB och därmed borde väl s-video funka med valfri scart->s-
video-adapter).

--
Håkan

Re: Scart-till dator-fråga

Uppdatering:

Det blev den här:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID50%10074115

Till denna kopplar jag sedan Comhem-boxens scart-ut via en scart->
komposit-adapter. S-video funkade inte, gav bara svartvit bild, men den
vanliga komposit ger bra bild på på 22" tjockskärm. Den kan skifta
mellan s-video, komponent, video/komposit, och antenn. Jag kör inte TV-
bild-i-skärm eftersom den inte stöder så hög upplösning som 1600x1200
med just den funktionen utan jag stänger av den när jag skall jobba med
datorn (när den slås på kommer sedan TV-bilden utan fördröjning).
Eftersom S-video inte fungerade så antar jag att inget annat än komposit
fungerar heller, oavsett adapter.

--
Håkan

Re: Scart-till dator-fråga
rm.
ra datorn
Va bra... Huvudsaken E4%r att det funkar fF6%r dig.

Jag har fF6%rresten bestE4%llt Telias Bredbands-tv, fE5%r boxarna
nu om ett par veckor. Verkar vara kanonlF6%sning pE5% tv-problemet. Man k=
an
surfa pE5% tv-n (min 80-tums bio) ocksE5% samt visa bilder liggande pE5% =

servern med kanonkvalitet.....

Lycka till!

Ralph

Site Timeline