Tv-kort

Kan man använda ett vanligt TV-kort till datorn till att se marksänd
digitaltv?
--
Hans

Re: Tv-kort

Njet, du behöver ett DVB-T kapabelt kort om jag inte minns fel. Huruvida
DVB-T är en standard eller inte låter jag vara osagt så jag vet inte om man
t.ex. skulle kunna köpa Hauppauges kort och använda det i Sverige (ett
problem med det är att det verkar bara tar emot fria kanaler, för några
sådana finns ju inte digitalt i Sverige).
http://www.hauppauge.co.uk/html/digitaltv_prod.htm#novatpci

Re: Tv-kort

Jo......väl........ visst sänder SVTs kanaler okodat i digital
marknätet?

Det ska finnas sådär 6-8 fria digitala kanaler i marknätet när dom
stänger det analoga, så det börjar dyka upp billiga enkla digitalboxar
som inte ens har kortplats.
--

ZeuS
mailto:zeus_remov snipped-for-privacy@pcparty.com

Re: Tv-kort

TV och TV4+ är väl också fria?

Re: Tv-kort

Hmm, stämmer. SVT:s kanaler är fria. Hade för mig att det inte var så, det
kanske inte var så från början?
Dock ej TV 4, utan bara SVT 1, 2, 24 och barnkanalen. Konstigt.

Re: Tv-kort

Vad är skillnaden rent hårdvarumässigt på ett analogt tv-kort och ett
digitalt TV-kort?

Re: Tv-kort
On Tue, 08 Jul 2003 00:21:41 GMT, "Hans Maaherra"

Det digitala måste troligen inkludera en processor
som orkar avkoda den digitala MPEG-signalen i realtid.
Jag tvivlar att den vanliga processorn skulle hinna
med det tillsammans med allt annat (Windows).

--

 + Ken +

Re: Tv-kort

Den meningen förstod jag inte.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Varje TV-kanal sänder ut 8000 bärvågor (skall det nog heta).

--

 + Ken +

Re: Tv-kort

Jag förstår vad du säger, men är inte säker på om jag är med på vad du
menar eller hur du räknar nu för att få det till 8000.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Tv-kort

Det är inte jag som räknar, standarden är sådan.
Alternativet är att de kör med 2000 bärvågor.

Min egen mottagare klara båda varianterna.
OFDM mode: 2k / 8k
http://www.sagem.com/en/produits-en/terminaux-num-en/tv-itd4000-en.htm

--

 + Ken +

Re: Tv-kort

Beror på om man tittar i 'koddomänen' eller RF-domänen, i RF-domänen är
det bara en 8 MHz kanal och i koddomänen så är det en massa
paralella modemkanaler i själva modulationen - en viktig distinktion och
måste klarläggas innan vidare diskussion - då det annars lätt
blir väldigt fel...

Modulationstekniken kalla OFDM och är i princip i det här fallet
8000 st 600 - 1200 (gissar) bauds modemkanaler brevid varandra
av inte allt för komplicerad  typ - 64 QAM tyder på att det är
6 bitar per symbol i rimligen 600 baud (6 bitar per 'baud') då varje
kanal bara har 1 KHz bandbredd tillgänglig . (Obs jag bara gissar nu...)

Trixet här är att fördela och scrambla datat så att man aldrig får en
situation så att alla '1' eller '0' får samma fas vid samma tidpunkt
och därmed hög summaamplitud - för då distar/klipper det och ger så
mycket fasvinkeländringar att informationen är värdelös på samtliga
kanaler. Iom att man kör ut data parallellt uppblandat med
felrättningskoder så tål man databortfall av en eller flera hela block
av modemkanaler (antal kanalerbrevid varandra) pga. störningar
eller dålig signal (frekvensberoende fading), samt den relativ
låga symbolhastigheten per kanal gör att man är robust mot
flevägsutbredning och kan tom. dra fördel av det med equlizer.

Förr i tiden var det här en våt dröm för kommunikationsfolk, men att
synka massor av modem perfektt med  hänsyn till klockgitter mellan
modemen mm. var nästan bara militären som hade råd med tekniken.

Nu är det stora DSP:e som simulerar 8000 modem i mjukvara, skicka ut
detta på DA-omvandlare som IF och sedan blandar upp detta och
sänder ut.

---

ADSL-modem använder liknande teknik och dom 'modem'-kanaler
som inte fungerar pga. dålig kabelkvalitet, struntar man i
Re: Tv-kort

Åh, nu begriper jag, jag trodde Ken fortfarande snackade analog
tevesignal. Därav förvirringen.

Jo, den tekniken används ju i många sammanhang nu för tiden när man
klämmer över data på kopparledningar som eg. inte alls är gjorda för
det.

På ledningen föresten... signalen går väl mest utanför den :(

Jopp, och det är rätt billigt dessutom... :)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Tv-kort

Ojdå, då förstår jag dina frågetecken  :-)
Analog överföring är dött och begravet hos mig sedan 3 år tillbaka.

--

 + Ken +

Re: Tv-kort

Varför det - digital är ju bara tråkigt och man måste ändå engagera
sig i analoga världen så fort man skall ha lite sprutt i prylarna
- för hur eller hur så skall det igenom en analog kanal förr eller
senare. ;-)

/TE

Re: Tv-kort

Digital TV är inte tråkig, tvärt om.
Jo jag kan faktiskt använda min "analogbox" från 1984 om det
digitala skulle lägga av (TV:n har ingen fungerande mottagare).
Min gamla Video 2000 fungerar som analog tuner också, men
under de 3 år jag kört digitalt har den inte behövt ersätta.

--

 + Ken +

Re: Tv-kort
[Piggyback]

Hur fasen uttalas namned Hauppauge egentligen? :)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Tv-kort
snipped-for-privacy@ichimusai.org says...
Titta pE5% deras hemsida, du E4%r inte den enda som funderar!

mvh
Bengt

Re: Tv-kort
es.ollehc@tfosaob says...
Sorry, var fF6%r snabb. De har tydligen tagit bort den infon frE5%n sin20%
site. Har fF6%r mig att det var ett Indianskt ord som skulle uttalas
"hoppog" eller nE5%t E5%t det hE5%llet.

mvh
bengt

Re: Tv-kort

Är ganska säker på att det är Haap-haag.

Site Timeline