Parabolproblem

Hej

Bor i ett flerfamiljshus som har en centralparabol på taket, den har två
LNBer. LNBerna har fyra utgångar vardera och är sammankopplade först via
varsin Diseqc switch och sedan via varsin conbiner för antennsignalen. För
någon vecka sedan
försvann min signal för Thor satelliten. Sirius har jag fortfarande bra
signal på. Jag är den enda i huset som använder Thor satelliten så jag har
testat att byta kabel efter conbinern med mina grannar men jag har
fortfarande ingen signal.

Har också varit uppe och kollat på själva parabolen och huvudena ser ut att
sitta rätt. Var tror ni felet finns? Är det min mottagare som
är problemet eller har LNB:et för Thor satelliten gått sönder? Är det
vanligt att ett LNB slutar att fungera helt plötsligt? Hur ska jag fortsätta
felsökningen? Tips?

Tack på förhand
Björn

Re: Parabolproblem
Kan tillägga att jag har en Force 1133s mottagare med inbyggd Viaccess &
Conax.

LNBerna på taket är av denna sort:
http://www.paraboleksperten.dk/catalog/catalog/product_info.php?cPath31%_73 &
products_id14%7

Björn

att
fortsätta

Re: Parabolproblem
För
har
Och du är säker på att din mottagare är rätt inställd i:
Meny - Kanalinställningar - Positioner
Kontrollera att Thor är inställd på rätt Diseqc ingång.

-Vad har du för Diseqc switch 2vägs eller 4vägs?
-Är samtliga uttag i LNB'erna upptagna?

/Mattias

Re: Parabolproblem
Kan du "låna" en av dina grannars switch?
Byt helt enkelt plats på utgående kabel ifrån "din" switch med utgående
kabel ifrån grannens. Då får du även med grannens utgång på Thor LNB't ifall
det skulle vara något knas med just den utgången som du är ansluten till.

Om du misstänker att ett LNB är trasigt kan du ju alltid byta plats mellan
dom. För att se om felet flyttar sig till Sirius.

/Mattias

Re: Parabolproblem
Hej

Har testat att "låna" grannarnas Switchar men det hjälpte inte.

Ska testa min box med en parabol jag vet fungerar på tisdag, på så sätt
kan jag väl utesluta att det är något fel i den.

Kan LNBet för Thor satelliten vara fel justerat även om det, till synes,
sitter rätt
i sidmatningsfästet? Det sitter aningen vridet i fästet.

Björn

ifall

Re: Parabolproblem

LNB't för thor ska vara något vridet för att få optimal signal. Där jag bor
(Virsbo, Lat.59 Long.16) ska huvudet vara vridet nästan 10grader.

För att kolla om du har någon som hellst signal ner till din mottagare ifrån
Thor, kan du göra följande:

1. Ställ in en Thor kanal t.ex. Kanal 5
2. Gå in i text tvn (obs! med Forcens fjärr)
3. Tryck 090, 210, 025

Du är nu i debug läge och kan längst ner på sidan se signalens styrka i dB
och dess kvalitet i %

/Mattias

Re: Parabolproblem
Hallå igen!

Har testat mottagaren på en parabol som funkar nu. Boxen fungerar utmärkt.

Så det måste vara LNB't som är kasst. eller?

Björn

bor
ifrån