PC-högtalare med för mycket bas

Hej !!

Jag har en kompis som har köpt ett Logitech Z680 system. Ljudet är kanon men
basen är för hög redan på steg ett. På steg noll är det ingen bas alls. Han
bor i en liten lägenhet och hans grannar har nu börjat klaga.
Det är inga problem när han lyssnar på musik genom t.ex Winamp eller
Mediaspelaren eftersom där finns en innbyggd eq. Problemen uppstår när han
arbetar med egna inspelningar i Cubase. Där kan han inte sänka basen för då
sabbar han mixen. Min fråga till er elektonikkunniga är: Kan man på något
sätt sätta ett motstånd eller en potensiometer på sladden mellan
förstärkaren och högtalaren inuti sub lådan? I så fall, hur vet jag vilket
motstånd/potensiometer jag skall sätta dit? Jag har lovat att försöka hjälpa
honom på något sätt. Jag har letat efter en mjukvaru eq att installera i
datorn, vilket ju vore den bästa lösningen, men har inte hittat något.
Jag tackar för alla förslag. Spikes har han redan. Han har beställt en
marmorplatta att sätta subben på men jag tror ändå att basen måste sänkas på
något sätt.

Tack på förhand.

Lasse T
------------

Re: PC-högtalare med för mycket bas

De är ju så gott som aldrig några tekniker
och saknar därmed dessa viktiga grundkunskaper.

Re: PC-högtalare med för mycket bas

Måhända, men lite självkritik borde dom
i allafall ha vid testning och upptäcker
att kontrollerna är närapå oanvändbara...

/TE

Re: PC-högtalare med för mycket bas

Det kan hända att omständigheterna är rejält annorlunda.
Kan tänka mig att "konstruktörerna" har haft en hel del
annat oljud i lokalen och inte uppmärksammat problemet.
Har man inte kunskaperna så tänker man inte på sådant.
Det här är ett exempel på kvalitet som så ofta saknas
idag när det är kvantitet som gäller istället.

Re: PC-högtalare med för mycket bas

men
Han

hjälpa

Jag har samma "problem" med mitt megaworks 550THX. I mitt fall beror
problemet på att mitt ljudkort i direct sound-läge tar stereosignalen och
ger framutgångarna och bakutgångarna samma stereo-signaler (detta är väl
iofs ok) och ger sub-utgången en lågpassfiltrerad signal. Resultatet blir
att det givetvis blir för mycket bas. Mitt ljudkort är ett skitbilligt kort
som är baserat på CMI8738-chippet från C-Media men jag vet att åtminstone
några av creatives kort har liknande funktioner (bass redirect eller nåt
sånt). Kolla igenom mjukvaruinställningarna och prova anluta en vanlig
analog cd-spelare till högtalarna. Om du fortfarande har samma problem så är
det säkert något fel på högtalarsystemet, kanske en konstukitonsmiss som
redan antytts eller ett fel i just dina högtalare.

För övrigt håller jag med om att man inte bör använda datorhögtalare som
referens på något sätt. Visserligen tycker jag att det är rätt bra ljud i
mina megaworks men helt neutrala är de säkert inte...

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: PC-högtalare med för mycket bas

--
OBS. ny E-postadress
snipped-for-privacy@takvam.com

<Tack för alla svar. Naturligtvis vore den bästa lösningen ett par bra
<monitorer för musikproduktionen och detta system för "lyssning". Nu är <ju
<inte detta ett helt billigt system så man förväntade sig kanske att det
<borde gå att ställa in ett någotsånär neutralt ljud så att det skulle
<funka
<för båda delar. Han har två ljudkort i datorn och två instanser av <samma
<operativ. Ett för lyssning i 5.1 och ett för musikproduktionen. Det
<kort han
<använder när han bara lyssnar på musik är ett billigt 5.1 kort kopplat <via
<optisk SPDIF och det andra är ett betydligt dyrare kort helt utan <finesser
<avsett för just musikproduktion och det är kopplat analogt.

Det är så typiskt - man har dyra ljudkort och förstärkare, men man
glömmer/struntar/tycker sig inte ha råd med det viktigaste i hela
kedjan - högtalarna!, och rummet!!!

Re: PC-högtalare med för mycket bas

Jag håller absolut med! Mitt ljudkort kostade 150 kronor och stödjer
5.1-ljud och mina högtalare kostade typ 3200 från grossist och stödjer även
de 5.1-ljud. Och fortfarande är nog högtalarna den begränsande faktorn på
något sätt.

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: PC-högtalare med för mycket bas

Pc-högtalare har någon form av frekvenskorrigering i den prisklassen för
att dölja andra fel.

Det är enklare/billigare att tillverka än att du ska ha rätt element för
lådan.

Oftast ser frekvensgången ut som en "hängmatta".

D.v.s "mycket" bas och diskant.

Du kan leta upp loudness-kontrollen on du kan läsa scheman och sedan ta
bort den frekvensbestämande kondensatorn.

/bernt

Re: PC-högtalare med för mycket bas

TA BORT SPIKES!

Det är dom så får grannarna att klaga!

Re: PC-högtalare med för mycket bas

Absolut.  Högtalaren bör stå på något mjukt.

Re: PC-högtalare med för mycket bas

ja, spikes är till för att högtalaren skall stå still
och flytta lägenheten lite istället när den drar baskonen
fram och tillbaka.

sätter man högtalaren något mjukt och dämpande material
så börja högtalarlådan att leva och vibrera nu när den
inte har 'mothåll' med lite sämre ljud som följd, men
man slipper stomljudet ut i huset istället.

Skall man spela högt och göra lite som man vill, så bör man ha
egen kåk.