Angående jordning

Har suttit och följt diskussionen om jordning som pågått här och jag har lärt mig en hel del (tack för det) men det fick mig att fundera på en sak. Är TV:n jordad via antennkontakten? Jag har aldrig sett en TV med jordad kontakt och jag har jobbat i en Radio/TV butik i ett år.

Reply to
Joel

"Joel" skrev i meddelandet news:bf9klv$cnnm8$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

Svar: nej

Tv:n är inte jordade överhuvudtaget.

TMW

Reply to
TMW

"Joel" skrev i meddelandet news:bf9klv$cnnm8$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

Om jag nu absolut vill jorda en TV. Hur gör man det?

Gräver ner skiten i trädgården........

XR(V)

Reply to
XR(V)

Jo, om antennsladden du kopplar till tv:n är jordad någonstans så blir resultatet att din tv blir jordad genom antennsladden. Detta är säkert bra ur strålningssynpunkt, men kasst när det gäller att slippa brum när du försöker koppla ihop stereon och tv:n.

/Dick

wap.telder.com

Reply to
Dick Telder

"Dick Telder" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dick:

Antennkontakten bakom på tv:n brukar vara isolerad (kodensatorer i serie så bara antennsignalen passerar) från chassiet så det hjälper inte fast du "jordar" antennkontakten. Åtmistone på en del tv:n. Och, som sagt, har inte sett en enda tv som "är jordad".

TMW

Reply to
TMW

Ja, på gamla Philips K11 o liknande var det så. Där likriktades 220V direkt utan transformator som galvaniskt skilde chassit från elnätet.

Som du vill. Uttrycket jordad kanske är fel, eftersom det inte sitter en skyddsjordad stickpropp på elsladden.

/Dick

wap.telder.com

Reply to
Dick Telder

Kondensatorerna på antenningången kallades för "Sotarkondingar" vill jag minnas detta för att inte sotaren skulle få ett "tuppjuck" om han höll sig i antennen, kan vara farligt på de höjder han befinner sig.

En sådan modifiering hade jag också på min K9:a, tyvärr är denna såld sedan många år p.g.a att jag behövde en text TV, men fortfarande vill jag hävda att K9:an är en av de bästa Tv som byggts. Blir riktigt lyrisk när jag tänker på U330, U270 och U280, har faktiskt sparat några burkar som minne, det var tider det. leifline

Reply to
leifline

+Ken wrote

Släng bort nån, och du kommer genast att få det felet..

..Det slår ALDRIG fel :D ..det är precis som att om man har reservhjul, domkraft och fölgkors med sej så kommer man inte att få punktering.. MÖJLIGEN kan undantag göras om det är extremt dåligt väder ;)