Angående jordning

Har suttit och följt diskussionen om jordning som pågått här och jag har
lärt mig en hel del (tack för det) men det fick mig att fundera på en sak.
Är TV:n jordad via antennkontakten?
Jag har aldrig sett en TV med jordad kontakt och jag har jobbat i en
Radio/TV butik i ett år.

--

Re: Angående jordning

Svar: nej

Tv:n är inte jordade överhuvudtaget.

TMW

Re: Angående jordning

Om jag nu absolut vill jorda en TV. Hur gör man det?

Gräver ner skiten i trädgården........

XR(V)

Re: Angående jordning

Jo, om antennsladden du kopplar till tv:n är jordad någonstans så blir
resultatet att din tv blir jordad genom antennsladden. Detta är säkert
bra ur strålningssynpunkt, men kasst när det gäller att slippa brum
när du försöker koppla ihop stereon och tv:n.

/Dick

--
www.telder.com wap.telder.com

Re: Angående jordning

Dick:

Antennkontakten bakom på tv:n brukar vara isolerad (kodensatorer i serie så
bara antennsignalen passerar)  från chassiet så det hjälper inte fast du
"jordar" antennkontakten. Åtmistone på en del tv:n.
Och, som sagt, har inte sett en enda tv som "är jordad".

TMW

Re: Angående jordning

Ja, på gamla Philips K11 o liknande var det så. Där likriktades 220V
direkt utan transformator som galvaniskt skilde chassit från elnätet.

Som du vill. Uttrycket jordad kanske är fel, eftersom det inte sitter
en skyddsjordad stickpropp på elsladden.

/Dick

--
www.telder.com wap.telder.com

Re: Angående jordning

Kondensatorerna på antenningången kallades för "Sotarkondingar" vill jag
minnas
detta för att inte sotaren skulle få ett "tuppjuck" om han höll sig i
antennen, kan vara
farligt på de höjder han befinner sig.

En sådan modifiering hade jag också på min K9:a, tyvärr är denna såld sedan
många år
p.g.a att jag behövde en text TV, men fortfarande vill jag hävda att K9:an
är en av de
bästa Tv som byggts.
Blir riktigt lyrisk när jag tänker på U330, U270 och U280, har faktiskt
sparat några
burkar som minne, det var tider det.
leifline

Re: Angående jordning

Släng bort nån, och du kommer genast att få det felet..

..Det slår ALDRIG fel :D ..det är precis som att om man har
reservhjul, domkraft och fölgkors med sej så kommer man inte
att få punktering.. MÖJLIGEN kan undantag göras om det är
extremt dåligt väder ;)

Site Timeline