Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

___SKRIVARKVALITÉ__

Min gamla Epson 720x720 ger "tröskvärk". Ibland perfekt, ibland strul som
fan.

Erfarenheterna från den säger att man för optimala bilder (alla munstycken i
funktion) måste satsa på absolut bästa bläck och hyfsat papper. Bläcket är
den avgörande punkten.

Skulle antagligen känna mig otroligt frustrerad om bild efter bild på
svindyrt fotopapper kom ut randiga pga igensatta munstycken.

Med lite tur duger min typ av skrivare (Epson 400 stylus C) även till mindre
(Ca A4) bilder att hänga på väggen. Mindre bilder för album, det går INTE!

Tycker du att dagens bläckskrivare fungerar tillfredställande om man ställer
någorlunda krav på kvalité?

__SKRIVARMODELLER__

Allra först kom Epson med enkla skrivare, som min med separat rengörning för
svart och färg. Nu, vid patronbyte måste man "rengöra flera gånger" och då
sugs bläcket fullständigt ut även ur den patronen som fungerar bra och är
halvfull.

Hur är det för er, får ni också vräka ut båda bläcken vid rengörning?

Finns det några enkla, hemskrivare som har separat rengörning för varje
patron (och separata patroner för varje färg) ?

Har du några bra tips om saker man bör tänka på vid köp av skrivare, bläck
och fotopapper?

__LABINLÄMNING ELLER FOTO_SKRIVARE?__

Vilket tycker ni är bästa sättet att förädla digitalfoton? Gör ni hela
proceduren själva med fotoskrivare eller skickar /lämnar ni in det som
efterbeställning till lab?

Vilka lab är bra /snabba /prisvärda?

Skulle efterbeställa några kopior från dia härom dagen. Storlek 20x15cm.
Normalpriset var 50kr/kopia hos FotoQuick och Kodak Image. On Off tar 35kr.
En kompis påstod dessutom att OnOff är bland de bättre.

__BILDBEHANDLING__

Det blir inte sådär jätteofta man använder såna program, för min del. Corel
PhotoPiant (8.x) som är i min dator är inte direkt smidigt.

Det vanligaste man gör är väl:
¤ enkla färgkorrektioner
¤ maskning av röda ögon eller skorstenar på huvet ("plocka färger")
¤ beskärningar /omskalning och utsnitt

Vilka program är enklast, smidigast (billigast) för den typen av enkla
standardoperationer?

__DIGITALKAMERA och FOTODATABASER__

Vissa kameror påstås vara enklare att överföra bilder med än andra. Är det
verkligen någon större skillnad på detta med t.ex. USB-koppling?

Tycker du att bildkvalitén på dagens prisvärda kameror (typ 3Mpix) duger för
vanligt hemma /familjebruk?

Är det något speciellt du tycker att man ska kräva /köpa eller tänk apå vid
köpet av digitalkamera?

Ibland blir det jäkla rörigt i vanliga biblioteks /dokumentmappar i datorn.
Är det stor skillnad på de Fotodatabaser som medföljer enklare
digitalkameror?

__SLUTFRÅGA___

Tycker du att det fungerar bra med digitalfoto och "hemma-dator-lab" för
dina bilder?
...Går det att motivera kostnader och fungerar det tillförlitligt som
helhet?

Morgan O.

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

Min skrivare körs oftare än så i vilket fall. Trots det jammar det ibland.

Så rengöringsfunktionen är bara användning i maxläge typ spolning alltså!?

Är du säker?

Som komplement till enklast kopieringspappret (utkast /ekonomi) använder jag
Klippan HighTech. Det fungerar betydligt bättre än kopieringspapper för
diagram och dylikt. Det ska inte jämföras med fotopapper.

Kansk efinns det senare Irfan än det jag har... men Irfan View klarar inte
röda ögon och den sortens maskning tror jag.

Ungefär hur många % lämnar du till lab och hur många % mixtrar du ut det
_enbart_ hemma i datorn?

Morgan O.

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar
och
A4-sida i
alltså!?

Man ska aldrig vara säker! :-)
Nä, men det känns logiskt att man genom att trycka en del bläck (och
lösningsmedel) genom munstyckena spolar bort det som delvis sätter igen
munstyckena. Dessutom på de skrivare jag haft har rengöring skett genom
att ett papper fylls med bläck i de olika färgerna, jag vet inte om det
är likadant på Epson, eller om den skrivaren använder sig av en
"spottkopp".

största
av
bilderna
det

Jag har ännu aldrig känt behovet av att lämna iväg digitalbilder till
lab, men har för avsikt att testa det någon gång av ren nyfikenhet. För
övrigt är det ganska sällan som jag känner ett behov av att skriva ut
mina bilder över huvud taget, men de gånger jag gör utskrifter tycker
jag min billiga HP-skrivare (299 kronor, ny!) och hyggliga fotopapper
ger en tillräcklig kvalitet. Då jag visar bilder för familj, vänner och
bekanta tycker jag att det fungerar bra att göra det direkt på
datorskärmen, bilden är större än vanliga foton (men kvaliteten är sämre
såklart) och det är lätt att hoppa fram och tillbaka mellan bilderna.

En trevlig tillämpning jag kommit på är att man kan kopiera in ett
fotoalbum på kamerans minneskort och sedan ansluta kameran till valfri
TV-apparat och köra ett bildspel. Detta möjliggör för min synskadade
mormor att ta del av bilder i större format.

Med vänliga hälsningar, Magnus

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

Spottkopp är det.

Tänkte lite idag!    :o)   ...och då slog det mig att med dagens enkla
skrivare (stora punkter) faktiskt _borde_ ge relativt bättre resultat på
större kopior. Man borde alltså kunna ta ett billigt bläckstrålepapper och
göra lite större bilder... och se på en meter i stället för på en halvmeter.
Fast såklart, det är ju inte säkert det passar i praktiken.

Det där låter som en bra idé om man sk atill någon som saknar dator men har
TV, vilket väl är ganska vanligt.

Krävs det ngt speciellt av kameran, mer än stort bildminne?

Morgan O.

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

Redan ganska små kopior i efterbeställningar kostar ganska mycket

15x20 cm kostar alltså omkring 50kr.

Att skriva ut en A4 hemma kostar ca:
papper (hyfsat budget-fotopapper) ca 4kr /st.
bläckåtgång ca 4kr (pirat) ca 8kr original
........summa under 8-15kr teoretiskt

I praktiken kommer en hel utskrifter att vara kass pga igensatta munstycken
m.m. Om man räknar med 50% kassation så får man alltså en A4 bläckstråle
(maxkvalitet) utskriven till lägre pris (ca 15-30kr /lyckd utskrift) än
efterbeställning av 20x15-bilder (ca 50kr /st).

Digitalfoto och egna utskrifter kan man alltså säga är mest lönsamt för den
som vill ge bort många större förstoringar till släktingar, sätta på väggen
o.dyl.

Men, helt klart är också att egna utskrifter kan vålla en del blod svett och
tårar innan det verkligen kommer ut bra bilder ur skrivaren.
Man ska antagligen också tänka både en och tre gånger innan man väljer
piratbäck för stora kopior.
Genvägar (billigt piratbläck) riskerar att vara en "sen-väg" och bli dyrare
pga av flera bristfälliga utskrifter med ren förstöring av dyrt fotopaapper
som resultat.

Morgan O.

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

"http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toURL?openform&html/framkall
ning.html"

I all hast..........

OBS! jag avsåg efterbeställningar i små kvantiteter FRÅN DIA och priserna är
nyligen kollade. Kanske glömde jag skriva ngt.

Vi måste ha kollat olika saker...

Fotoquick ca 40kr + startavgift
Kodak IC ca 40kr + startavgift
On Off.... 35kr utan startavgift

Morgan O.

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar
On Mon, 11 Aug 2003 10:02:11 GMT, "Morgan Ohlson"

Om Du jämför med att skriva ut dem själv måste ju bilden vara
tillgänglig i digital form, och då kan du ju skicka den till ett av
digitallabben. Colormailer t ex tar 13:95, och under Augusti får Du 20
% rabatt.

Nu blir ju inte detta lika bra som ett proffslabb som kör direkt från
diat, men bättre än en egen utskrift. Dessutom kan man ju digitalt
förändra bilden för att optimera den före utskriften.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

3M duger gott för det flesta amatörbehov.

Se till att kameran har möjlighet till manuella inställnigar. Du lär
snabt tröttna på en som bara har automatiska.

Bra optisk zoom

Snabb mellan tryck och då bilden tas.

Möjlighet till serietagning är ett plus.

Jag tycker att program som kan hantera ITPC information, dvs att man
lägger in text vad bilder föreställer, när det är taget mm i filen är
överlägset program som lägger denna information i en separat datafil.
Flyttar du filen eller döper om den, tappar du informationen.

Fotostation är det bästa, tycker jag.

Andra är Imatch, exifer, men det finns många fler

Re: Digatalfoto - skrivare - bildbehandling - efterbeställningar

som
munstycken i
är
mindre
INTE!
ställer
för

är
bläck
35kr.
Corel
det
för
vid
datorn.

Måste undra lite.

Vi som är på usenet har ju vanligen dator och ganska ofta även skrivare och
skanner bara sådär ändå.

Menar du att analog-foto skulle vara billigare ändå? Hur?

Vad kostar 10 rullar negativ färgfilm inklusive framkallning och kort?

Det var också lite med utgångspunkt från den utrustning man eventuellt har
som jag tyckte det var vettigt att ställa denna frågan faktiskt.

Här på usenet brukar väl de flesta ha datorer, viss utrustning och i bästa
fall viss koll på tekniken i dom. (Läs inte mitt inlägg om usb-strul i
pc-gruppen  ;o)

Har du exempel på vad du menar med dyrt? Teknikstrul?

Jammenar, om sådär 10 år kommer antagligen unga knappast ens att veta vad en
diabild är. Så för oss som inte är lastgamla är nog digitala vägen en
självklarhet. Frågan, som jag ser är mest om man ska avvakta eller inte.

[...]

Min, något primitiva gissning är att högre upplösning på skrivaren ställer
högre krav på bläcket.

Möjligen är det så att du kommer att få många gråa hår i förtid om du
använder piratbläck till fotoskrivare!?   Men OBS! det är inget som jag
vet... utan bara anar mig till utifrån själva bläckstråle-tekniken. Ytterst
beror det på om själva bläckpigmentet är kemiskt, flytande eller om det
består av pigment-partiklar.

Vet du om man kan fylla Canon'en med orginalbläck i flaska eller om hela
patroner måste bytas varje gång?

När det gäller fotopapper.... Canon, HP, Epson med fler har knappast egna
pappersbruk, eller hur...   ;o)    ...alltså finns minst lika bra från
pappersbruken själva eller från allmänna foto-leverantörer.

Ojj. Jag har aldrig testat det. Tänkvärt!     Alltså är det minimal idé att
funder apå beständiga bläckkopior.

Gjorde test med understrykningspennor för något år sedan. Bara tejpade upp
ett provark med färgen vänd utåt på ett söderfönster. Blev brunt på 1 månad.

Kanske skulle testa bläckstrålekopior också.

35kr.
samma motiv, nu har jag kanske

Ja, det är fördelen jag också ser. Man kan ta mängder av bilder (~gratis,
bara kamera + minne, engångskostnader) och begränsa kostnaderna genom att
bara processa de bästa till förstoringar m.m.

Morgan O.

Site Timeline