Analog parabol till digital mottagare?

Är på jakt efter digitaltv och undrsöker olika lösningar.

Har funderingar på Thomson DSI 35 och kompletteramed en CA-modul för CD.
Dock ser det ut på bilden som om den bara har ett huvud på parabolen?
Behöver jag inte två? Om så är fallet, kan jag använda min gamla parabol som
jag fick med när jag köpte analog utrustning för ca 3-4 år sedan?

Om jag inte kan återanvända min "analoga" parabol, vilket är smidgast? Att
köpa en ny parabol hos Classe för 695:-, eller att komplettera med ett huvud
till (om det går?)., och vad kan det kosta?

Jonas

Re: Analog parabol till digital mottagare?
som
huvud

Flera huvuden behöver du enbart om du ska ta in flera satelliter samtidigt.
Ett tre år gammalt huvud borde fungera. Det som krävs är sk. universal
huvuden. Har du inga manualer får du väl klättra upp och kika på huvudet.
Står det "Uni" eller "Universal" på det ska det fungera.
Huvuden är inte så dyra, ca tre till fyra hundra om jag minns rätt.

Re: Analog parabol till digital mottagare?

samtidigt.

Jag tror det sitter Universiella huvuden på den faktiskt. Kan jag då använda
min befintliga, och endast byta mottagare? Har innan sett på viasat och
canal digitals analoga sändningar. Eller behöver jag justera parabolen mot
nya satelliter, om de inte pekar mot samma som de analoga sändningarna utgår
från?

Re: Analog parabol till digital mottagare?
använda
utgår

Vet inte faktist. Har aldrig installerat en parabol själv. Sådan information
borde ju Canal Digital och Viasat kunna hjälpa dig med.

Re: Analog parabol till digital mottagare?

En sida där dom flesta satellitkanaler finns med,
både analoga och digitala är på: www.lyngsat.com

Re: Analog parabol till digital mottagare?

Skall du bara titta på Canal Digital, räcker det med 1W, alltså ett
huvud. Skall du även kunna ta in t.ex. Viasat, behöver du ett huvud
till mot 5E. Om parabolen är tillräckligt stor (>1m) går det bra med
sidmatning. Annars räcker i varje fall i de södra delarna av landet
med en liten 35 cm:s parabol. En sådan kan du få för en billig peng
begagnad, kolla i annonser och loppisar.

Ditt gamla huvud kan passa. Bäst är om det är ett Universalhuvud (tar
hela frekvensområdet). Är det inte det fungerar det ändå, men du kan
bara ta in vissa av kanalerna. Testa så får du se. Ett nytt
universalhuvud kostar från runt hundralappen till sådär 400:- kronor.
Jag kör med huvuden från Kjell och Co. och det fungerar alldeles
utmärkt.

--

/Josef S.

Re: Analog parabol till digital mottagare?

Parabolen är inte varken "digital" eller "analog", den bara tar emot
radiosignalen
från satelliten. Det är mottagaren som bestämmer vad du tar emot för signal,
alalog eller digital.

Så självklart kan den gamla parabolen användas men som sagt universal huvud
skall det vara.

Ralph