Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Hej,

Har dator och en hel del annan utrustning anslutet till ett ojordat
nätuttag. Dåligt, jag vet, men det är så det är för tillfället.

När jag nu ska sätta in exempelvis ett nytt kort i datorn, ska jag då
innan jag tar i kortet jorda mig mot datorchassit ("datorns jord") eller
mot t ex en vattenkran ("riktig jord")? Borde spela roll eftersom de har
olika potentialer.

Tack på förhand.

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Förslagsvis datorns chassi eftersom potentialen kort<->dator snarare än
kort<->vattenkran när du sätter kort i datorn som har betydelse.
Betänk dock att när du tagit i chassit får du chassi potential, medans kortet
kanske har en helt annan..

Om du inte har esd armband (och matta) så ta upp kortet genom att hålla det i
kanterna där det är mindre kopparbannor. Och ta sedan i datorchassit.

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Det är datorns jord du skall urladda dig emot - kom ihåg, det handlar om
potentialutjämning mellan dig - datorn och kortet som skall sättas i,
går ev. uraddningsström fel väg tex. en kontaktstift eller ledare på
kortet så går någon IC -nästan- sönder med skumma och intermententa
fel som följd.

Det bästa är att skaffa en sådandär ESD-handledsband (fins på elfa
mfl.)som man ansluter till datorns jord innan man övh. tar av kåpan
- i sådana här armband så fins det skyddsmotstånd (många MOhm) så att
man inte blir grillad om man råkar sätta fingrarna i något
spänningsförande - samt att ev urladningsknäppar blir lugnare om det
sker övh.

/TE

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?
On Tue, 05 Oct 2004 23:56:20 +0200, "c.j[dot]w"

Du hade inte tänkt rycka ut nätsladden?
Eller man byter kanske kort "live" numera ;-)

/Alf

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Även om man rycker sladden så är det ändå spänningsskillnader
(potentialer) mellan ensjälv, kortet och datorn. Den potentialen
måste man eliminera.

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?
snipped-for-privacy@netatonce.net says...

Barfota och stampade jordgolv hade sina fördelar...
Problemet med statisk elektricitet var iofs inte lika aktuellt då.
mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Barfota och fotsvettig borde vara ännu bättre?  :-)

/Bengt

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Ett bra tips är att använda en grendosa av jordtyp, de gör att dina
enheter med jordpropp på nätsladden kopplas ihop med sina chassier.
De gör att risken minskar för skador på t.ex. grafikkort och
bildskärmens ingångar om du råkar koppla dem ifall dator och
bildskärm är anslutna till nätspänningen då.

Du skall "ansluta" dig själv mot datorchassiet, inget annat.
Det är ju datorn du skall jobba med.
Det är spänningsskillnaden mellan dig och datorns enheter
som skall bort.   Har alltså inget med riktig jord att göra.
Att gå bort till köket och "jorda sig" och gå tillbaka
till datorn är totalt vansinne (som vissa faktisk gör!).
Då har man inte förstått vad det är frågan om.

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?
Tack alla för alla svar.

Å andra sidan - man kan tänka sig att chassit på disken när den
levereras har potential "riktig jord". Om jag tar i datorchassit, dvs
laddar upp mig med "datorns jord" och sedan tar i en komponent på disken
är risken att det blir en ström från komponenten ner till jord - en
ström som kanske bränner något på vägen. Eller tänker jag fel?

En sak till - för att krångla till det hela ytterligare lite. Jag har
ett TV-kort i datorn. När jag vid ett tillfälle anslöt antennkabeln, tog
jag utan att tänka på det i skärmningen på kabeln samtidigt som i
datorchassit - och kände då tydligt att en ström flöt. Detta innebär att
jag har "riktig" jord in på TV-kortet, men sedan då? Är denna jord
sammankopplad med datorns jord? Och innebär det då att jag får "riktig"
jord i hela datorn - och därmed även i all annan utrustning på
arbetsplatsen (eftersom allt är sammankopplat med jordade grenuttag)?

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

Om du hade datorn inkopplad till vägguttaget (oberoende om
datorn var på eller inte) så hade du en flytande
spänningspotential i bl.a. datorns chassi på 110Vac och
det pga avstörningskondensatorerna i ingången på kraftagget
och avsaknaden av jordat vägguttag där datorutrustningen
var inkopplat. Spänningspotentialen på skärmen i antennsladden
kan ligga på upp till kanske 110Vac mot 'sann jord', detta pga att
antennsystemet är jordat vid husets antenncentral och sedan
så sitter det ett antal tv/video/stereo inkopplade som gör
att spänningenspotentialen i antennsystemet har olika nivåer
beroende på var man mäter. Även när man mäter mellan jorden
på vägguttagen vid två olika platser så får man
spänningsskillnader (t.ex. från ett vägguttag i översta
lägenheten och ett i nedersta i samma trappuppgång).

Ja all datorutrustning (och all annan utrustning som var
kopplad till datorn galvaniskt) fick samma potential som
antennuttaget i din lägenhet hade vid det tillfället.
All typ av signalskärmar/jordar är ihoppkopplade med datorn
chassi om det inte sitter någon typ av galvanisk isolatorer
(t.ex. optisk överföring) på in/utgångarna.

Om man har en dator ansluten till ett ojordat uttag och
kopplar in ett par hörlurar till ljudkortet så kommer
hörlurarna att ha en spänningspotential av ca 110Vac mot
'sann jord' eftersom 'skärmen' på hörlurarna är ihoppkopplade
med datorchassit som är ihoppkopplad med avstörningsfiltrer
på ingången på kraftaggregatet.

Re: Bli av med statisk elektricitet - mot datorjord eller sann jord?

"Disken" ?

Om du har personlig kroppskontakt med datorn så har du samma spänning
som datorn och då är det ofarligt för datorn att ta i delarna i datorn.
Om du skall ta i någon del (hårddisk, instickskort m.m.) som finns
utanför datorn skall du först ta i en chassiedel på den enheten,
t.ex. bakplanet (plåvinkeln) på ett instickskort och metallhöljet
på en hårddisk så att du inte kommer åt kretskortet eller dess
komponenter för att ladda ut eventuella laddningar på ett säkert sätt.

En ojordad dator är spänningsförande. Det var det du kände.
Se här  http://www.hut.fi/~then/mytexts/ungrounded_pc.html
Skall du jobba med en dator skall du ALLTID dar ur nätsladden,
det räcker inte med att stänga av strömbrytaren bakpå datorn.
En kabel-TV-anläggning är dessutom jodad någon hel annanstans
och därför finns det ofta några volt mellan din egen jord i bostaden
och kabelanläggningen. Därför bär man ha en isolerare på TV-kabeln.

Site Timeline