Väldigt enkel transformatorfråga

Godkväll.

Jag har en hyfsat stor transformator. Den är på 3000VA, 48V med mittuttag. I verkligheten är det två sekundärlindningar med mittuttag som är paralellkopplade. Det jag vill ha ut är 24V, upp till 120A. Följande koppling borde fungera:

L1 +24V o---. ,------>|----o----------o )|( | )|( | ) '------------|----. )|( | | N )|( | | o---' '------>|----o | | | L1 | | o---. ,------>|----o | )|( | | )|( | | 0V ) ,------------|----o-----o )|( | N )|( | o---' '------>|----'

(created by AACircuit v1.28 beta 10/06/04

Men, så var det en liten fundering: Man kommer ju bara att ta ström ur ena halvan av varje sekundärlindning under varje halvperiod. En "vanlig" likriktarbrygga (graets-brygga (har glömt stavningen)), drar ju ström genom hela sekundärlindningen, bägge sidorna av mittuttaget. Fast det är ju inte lämpligt i det här fallet, eftersom det är 24V jag är ute efter, och inte 48V. Men kan jag utnyttja hela transformatorns kapacitet även med min tänkta koppling? Och ungefär hur mycket ström kan man få ut?

3000VA, 24V borde bli närmare 125A. Men jag vill minnas att det inte var så enkelt...

Om någon är nyfiken, så är det strömförsörjning till en Telmabroms, med ett mustigt PWM steg emellan. Bromsbänksprojektet närmar sig slutfasen! (Det var jag som frågade om frihjulsdioder (till spolarna i telmabromsen) för ett tag sedan till detta projekt. Postar från en annan dator idag.)

MVH Kent Sjögren

Reply to
Mtcmogge

Fantastisk snygg ASCII-grafik det där :-)

Program som tillverkat detta ???

Nej förmodligen kommer du att få en lite reducerad kapacitet om du kör kontinuerligt, då effektförlusten ökar i kvadrat med strömmpulserna iom halvågslikrikningen i trafolindningarna.

Men en broms så antar jag att du inte kör med fullkapacitet i några längre tider och därmed kan ta ut en måttlig överlast kort tid utan att det blir för varmt i trafon - för säkerhets kan du alltid sätta dit en eller ett par tempsensorer på de varmaste punkterna du kan hitta efter en stunds körning på max - så att ditt program skriker till om det börjar bli rejält varmt (> 70 grader celcius)...

Tja du är en av de få som kör seriösa projekt, medan de flesta av oss (mig inkluderat) bara snackar om det...

Lycka till med detta projekt, och berätta gärna hur det går !!!

Torbjörn Ekström

Jag vet inte men jag misstänker AACircuit...

Reply to
Anders

Torbjörn Ekström skrev:

AACircuit, programmet skickade med en egen liten "signatur" när jag kopierade schemat, jag lät det ligga kvar. Riktigt smidigt att rita med faktiskt! Sparar ju en hel del tid...

Det har du ju rätt i, 3000VA är säkerligen angivet som kontinuerlig last. Vi bromsar säkert inte mer än max 20 sekunder, och säkert inte ens det på max last. Då är det nog inga problem, vi provar så!

Tackar!! Nu är det mycket övertid på jobbet, jobbar man 7-20 (21 ikväll) ett par kvällar i veckan så blir det inte så mycket gjort. Men vi bromsade ur 400Nm ur en original cheva 350 (V8) häromkvällen! Fast då matade vi bromsen med 12V batterier, bara för att få prova lite. Kraften mätte vi med en lastcell, och en hembyggd mycket enkel instrumentförstärkare (ELFA hade en smidig krets: INA125. Inbyggd spänningsreferens också!). Jag berättar gärna hur det går, och säkert dyker det upp fler frågor innan det är färdigt...

/Kent Sjögren (mycket sömnig, ursäkta ev. stavfel)

Reply to
Kent Sjögren

Tänk hur en svetstransformator är byggd - typiskt ett system som lever på att man skör intermentent med bara kanske max 20 - 30% utnyttjadegrad tidmässigt och hinner svalna därimellan.

förmodligen skulle den behöva vara mer än dubbelt så stor om den körde kontinuerligt

- och så effektanpassningens gyllene regel, när spänningen ut från generatorn/trafon halveras pga. last så avsätts det lika mycket värme i trafon som i lasten, och det är i stort sett den termiska massan och klenaste trådbitens kylning som bestämmer hur länge du kan sköra med denna last innan det blir för varmt i trafon (och säkringarna till trafon håller förståss)...

Det betyder att du förmodligen kan ta ut väldigt stora effekter ur trafon i 20-30 sekunders perioder (med ordentlig kyltid mellan) utan någon större fara, se till och ha riktigt rejäla och kylda dioder bara, så att du inte får sammanbrott där...

- det är ofta kislet som går sönder först och drar med sig resten, när det väl går sönder...

såg inte speciellt många och störande sådana :-)

Torbjörn Ekström