Fördröjning

Hej

Ett nytt litet elektroniskt problem.....

Har gjort en applikation med en LCD-display och en PIC-krets. Jag tänder
LCD-bakgrundsbelysningen med ett kommando från PIC.en. :-)
och sköter fördröjningen med en 555:a.

Processorns interna Timrar har så mycket att göra så jag vill inte använda
dom för att släcka LCD:n
Har kopplat 555:an som en vanlig monostabil vippa

Tändkommandot fungerar fint varje gång man rör en knapp på min pryl så tänds
LCD:n

Problemet är att den släcks efter RC-tiden även om jag fortfarande håller på
och trycker på knapparna
Tänds direkt igen men det är litet irriterande.
Min fråga blir alltså kan man med en enkel koppling kanske 2 st 555:or
koppla så att tiden flyttas fram varje gång man får en tändpuls så att
LCD:n lyser alltså hela tiden man trycker på knapparna och RC-tid efter
sista knapptrycket.

Ett nytt tändkommando ska alltså få tiden att börja om utan att LCD:n
släcks..

Jag tror ni förstår.......

Hälsningar Håkan Olsson

Re: Fördröjning

tänds

Använd t ex en 74xx123 istället. Den är "retriggerable", d v s du kan ge den
en ny puls innan tiden som ges av RC-nätet löper ut.

--
Michael

Re: Fördröjning

Om du kopplar en diod från kondensatorn på ben 6-7 till ingången (som du
triggar med en låg nivå) så kommer kondensatorn att laddas ur vid varje
ny triggpuls, och tiden kommer att börja om igen. Ett strömbegränsande
motstånd i serie med dioden kan vara bra om du har en stor kondensator,
så du inte belastar din triggkälla för hårt.

mvh
Kent

Re: Fördröjning
Tack för tipsen Michael och Kent

ska prova båda varianterna
har skickat efter kretsar både 74HC123 och motsvarande cmos

mvh/Håkan

tänds

Re: Fördröjning

Kul!
Rapportera gärna hur det går!

--
Michael

Fördröjning...

On 2004-01-09 snipped-for-privacy@telia.com said:
   >Newsgroups: swnet.teknik.elektronik
   >Håkan Olsson
  Hej, Du letade efter delar till Chicony Laptop,
  h”r av dig till mig p† f”ljande adress
   snipped-for-privacy@swipnet.se

(G.M.Y) Bosse.

Net-Tamer V 1.11.2 - Registered

Re: Fördröjning
Hej
Jag skickade först efter 10 st. 4047:or men lyckas inte få den att fungera i
monostabilt läge.

Jag använde + trigger benet men märkte att den triggades så fort jag rörde
benet med en tråd använde 47 k till jord på det benet. sänkte till 10 k och
sedan 1 k men samma sak hände varje gång jag rörde benet triggades kretsen
och fastnade i triggat läge ????
Astabila läget fungerar så C och R är ju rätt kopplade.

Provade sedan kretsen nedan ungefär som du menade Kent.

Fungerade helt perfekt på en gång, men min elektroniska envishet vill ju ha
en förklaring till problemet med 4047:an

Om jag får era adresser Michael och Kent skickar jag till er varsin 4047a om
ni vill hjälpa till att lösa problemet.

Jag har ett par frågor till om kretsen nedan. Finns det någon risk att Q2
belastas för mycket när den laddar ur transistorn. Kortsluter den eller är
det en kontrollerad urladdning genom förspänningen genom 1k motståndet.

krets

http://www.terrypin.dial.pipex.com/Images/555MonoRetriggerable.gifdatablad

Datablad 4047

http://www.ee.washington.edu/stores/DataSheets/cd4000/cd4047.pdf

Hälsningar Håkan

tänds

Re: Fördröjning
urladdar kondensatorn menade jag förstås. Att det ska vara så svårt att
skriva rätt..........................

och
ha
om
använda
håller

Re: Fördröjning
Hopplöst nu fungerade inte länken

http://www.terrypin.dial.pipex.com/Images/555MonoRetriggerable.gif

fungera
rörde
kretsen
4047a
Q2
är
http://www.terrypin.dial.pipex.com/Images/555MonoRetriggerable.gifdatablad
tänder
efter

Re: Fördröjning

Det är faktiskt relevant att tala om urladdning av en transistor (vid högre
frekvenser) m h a en s k "Miller-killer".

--
Michael

Site Timeline