Varningsdiodkoppling

Frågan är om den här frågan platsar bäst i elektronik- eller
telefonigruppen. Nå, jag provar väl här och hoppas att jag inte får på
pälsen för det. Det handlar ju om att bygga med elektronik...

Eftersom jag har telefonmodem råkar jag emellanåt ut för att koppla upp mig
när någon annan i huset redan ligger på linjen. Inte så roligt. Är
telefonerna kopplade som de "ska vara" kommer mitt modem att bryta helt för
den andre. Är det kopplade parallellt ställer jag till med oväsen...
Ingetdera är bra.

Alternativt springer jag först runt och kollar om sambo eller tonåringar
sitter i något rum och ringer. Men det glömmer jag i nio fall av tio bort
att göra och det är alltså inte poulärt att  mitt modem blandar sig i
samtalet eller rent av bryter det.

Men jag vill minnas att jag sett någon koppling för länge sedan där två
telefoner var inkopplade på samma linje och där en liten dosa med en
lysdiod(er) indikerade att linjen var upptagen eller ledig. Frågan är nu hur
den var inkopplad. Någon som kan ge mig ett tips?

Bengt-Olof

Re: Varningsdiodkoppling
mig
för
hur

Hade du tänkt dig typ en sån här?
http://www.shell.linux.se/icom2002/blandat/1/index.htm

Mvh Hans

Re: Varningsdiodkoppling

En sådan grej gjorde jag och om jag inte minns fel så fick
jag koppla lysdioden på andra hållet för att det skulle
fungera!
((IP))

Re: Varningsdiodkoppling

I pricip kan du sätta en lysdiod i serie med ena ledaren, men eftersom
telefonin i sverige polväxlar vid B-abonnetsvar så måste det matas via
likriktarbrygga eller eller ha 2 antiparalellkoppade lysdioder.

För säkerhets skull kanske det är lämpligt att montera 1N4148 eller
liknande i serie med lysdioden då deras backspänningstålighet inte är så
bra. (man kan inte alltid lita på att 'den andre' gör jobbet
och håller ned spänningen vid tex. transienter)

Obs!! dioderna får inte vara för stora och ligga i den olinjära
området från 2 mA och uppåt - gör dom det så låter det illa samt
att telefonernas anpassningar inte fungerar. 1N400x-serien dioder
(den 'vanliga 1-Amp dioden som 'alla' har) är tex. lite i
största laget.

Linjeströmmen är mellan 4 och 50 mA (kan gå upp till 80-100 mA
teoretiskt - men mycket sällsynt) och 'vanliga' lysdioder
kan användas utan att dom bränns upp - välj inga fancy grejor
som som högintensiva eller liknande - bara vanliga röda eller
gröna 3 mm dioder (även om högintensiva blå är ganska häftigt - man
missar inte dessa när den lyser, ta hem ett par på prov,
men förvänta inte att det fungerar i längden eller
är stryktåliga. :-) ).

Det är bra om du har ett par extra och bygger så att dom är
lätta att byta - de kan ryka vid tex åskväder eller likande.

/TE

Re: Varningsdiodkoppling

får på
koppla upp mig
helt för
oväsen...
tonåringar
tio bort
sig i
där två
en
är nu hur
eftersom
via
är så

Man kan lägga en bipolär lyt över allt ihopa så påverkas ljudet mindre
då signalen går genom lyten istället för de olinjära dioderna. Ovsett
lyt eller ej så uppfyller man inte inlänkningsresistanskravet som
fanns för några år sedan med en sådan koppling.... Däremot uppfyllde
man dämpningskravet med hjälp av en lyt. Byter man dioderna till
bättre antiparallella opto så kan man uppfylla inlänkningsresistansen
också :) Nu är dock kravet bort som så många andra krav som fanns när
"televerket" satt spelreglerna.

Beträffande linjeströmmen så är kravet på en telefon att den skall
fungera från 10 mA. Tror inte det är många som fungerar om
linjeströmmen blir så låg som 4 mA, då händer då mycket konstigt i
telefonen.... I Norge kan linjeströmmen komma ända upp till 300 mA när
ett visst fel uppstår i stationen, kravet är att telefonerna skall
överleva detta :)

DAnne

Re: Varningsdiodkoppling

Ja, nu är elektroniken i korten hos AXE växeln betydligt bättre än för tio
år sedan.
Då gick det bra att använda telejacket för att ladda batterierna för
"free-style":en

Re: Varningsdiodkoppling

Vill minnas en enkel koppling med triac i varje  jack. Triacken tände
och ledde bara när alla telefoner var pålagda. Triacken ledde linjen
till den som tog upp luren först. Det gick åt en triac och en resistor
för varje jack. Har dock ingen ritning men någon annan har kanske
arkiverat den någon gång. fanns i tidningen som numera heter
Ljudobild.
Dioderna är också bra om man ligger före dem som redan använder
linjen.
Steve

Re: Varningsdiodkoppling
On Wed, 21 Jan 2004 12:51:37 GMT, Steve Dahlqvist

Det var kanske två triacar, hittade den här sidan
http://www.tanakawebb.com/tekniksida/tele2.html

som verkar handla om kopplingen.
Steve

Re: Varningsdiodkoppling

Hoppsan så mycket info jag fick! Stort tack alla som bidragit till mitt
förbättrande vetande! Får se vad det blir av det hela.
Och än en gång kan jag konstatera att detta med newsgrupper är en oerhörd
tillgång. Det finns gott om folk som vet - sån'a som man aldrig skulle fått
fatt på utan det här mediet!

Än en gång tack som sagt!

Bengt-Olof

Re: Varningsdiodkoppling

Var det inte Allt om elektronik ?

Jag minns iaf också den kopplingen, och den var ju ganska genialisk
tyckte jag då, det stupade dock på att triacarna som användes var
svåra att få tag i, och framförallt dyra.

Re: Varningsdiodkoppling

Jag har en mycket enkel schema för samma sak utan triacker/transistorer men
hittar den inte just nu ( så klart ).
Har byggt den och den fungerade utmärkt. Hmm, dock i finland men är det
någon större skillnad på telestandarden mellan länderna?

Re: Varningsdiodkoppling

Då kör du inte svenskt Intertex/Powerbit-modem ser jag.
Den känner av det där och bryter inte ifall linjen redan
är upptagen. Man får istället ett meddelande på skärmen.
Den finessen fanns redan 1995 när jag köpte mitt modem.

Re: Varningsdiodkoppling

Det finns inte på mitt powerbitmodem iaf..

Re: Varningsdiodkoppling

Jo alla har den finessen vad jag vet.
Det är dock inget man skryter om och därför kan man lätt
missa det ifall man inte läser i instruktionsboken så noga.

Site Timeline