Pre-amp tips

Hej!

Nu har jag Googlat runt, och även experimenterat en del, men känner att jag skulle behöva lite handfasta råd.

Utgångsläge:

Jag har byggt ett slags "sensor" som kan ses som en förvuxen el-gitarr-pickup. Den består av ett antal permanent-magneter som är omgivna av en mångvarvig spole.

Det ohmska motståndet i spolen är ca 6Kohm. (ca 2000 varv 0.05 mm)

Sensorn skall känna av när ett järnhaltigt föremål (i praktiken ett huvud på en golfklubba) rör sig över den på ett par centimeters avstånd. När så sker kommer en spänningspuls att genereras i spolen, och denna spänning vill jag ta hand om i en dator och analysera. I realiteten har jag två sensorer vars pulser jag vill analysera samtidigt.

Om jag kopplar sensorn till mic-ingången på en PC så ger den tillräcklig spänning för att driva ingången, och man kan se (t.ex. med Windows ljudinspelare) att det kommer en puls.

Eftersom jag vill köra två kanaler så är inte Mic-ingången något bra alternativ, eftersom den är mono. Line-in på en PC däremot är stereo.

Då får jag dock problem med att line-in är ganska okänslig. Jag måste således ha en extern förstärkning för att det skall fungera.

Jag har provbyggt lite och har fått det hela att fungera, men bara under gynsamma omständigheter. Det som har fungerat är ett enkelt förstärkarsteg med en transistor. Jag tror dock att ett sådant steg har för låg förstärkning. Jag bytte PC nyligen, och på den nya PC:n verkar jag inte få tillräcklig signal. Det känns som om jag behöver en mera robust och anpassbar konstruktion.

Jag skulle behöva en två-kanalig förstärkare med följande egenskaper. (Ett tämligen handfast schema som jag kan bygga från)

- Matningsspänning 5V (det som finns att tillgå är matningsspänningen via USB ur datorn som driver lite annat (som fungerar *bra*)

- Reglerbar förstärkning, och jag tror att det handlar om upp till några

100 ggr (man kan ju mjukvarumässigt ställa förstärkningen på line-in, men jag vill gärna kunna reglera det även "hårt", om inte annat för att undvika överstyrning på ingången)

- Frekvensen handlar om (låga) audio-området (man kan inte slå en golfklubba snabbare)

- Inga krav på Hi-Fi eller annan *snygghet*

Mina studier så här långt leder mig att *tro* följande: Det här kan man bygga med en billig op-amp, men man måste ha:

-Single supply 5v

-AC-koppling (men här är jag inte helt säker)

Det finns mycket skrivet om op-amp:ar i olika applikationer, men det hela är alltför teoretiskt och allmänt för att jag skall få riktig klarhet. Jag har ingen egentlig utbildning som täcker detta...

Vad jag skule önska mig är ett tips om ett kopplingsschema som kan uppfylla mina behov, som jag tror är ganska simpla...bara man vet hur det skall göras.

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

en OP-amp är mycket enklare att hantera än att bygga transistorförstäkarsteg - så du är helt klar inne på rätt tankegång.

Den mest 'basic' OP-amp-konstruktion är en inverterande förstärkare och förstärkningen bestäms då av kvoten mellan ingångsmotståndet och återkopplingsmotståndet.

(se appnote för din aktuella OP-amp)

AC-kopplat på in och utgång är också enklast då biasering till tex 2.5 volt för en 5-volt OP-amp, görs med en spänningsdelare mellan 0 och matningsspänningen (+ en avkopplingskonding mot jord) och kopplas in på '+' ingången på op-ampen, och utgången på OP-ampen kommer lydigt att ligga på 2.5 Volt +/- några mV offset. Iom att det är AC-koppad utåt så spelar detta ingen som helst roll.

Om du inte vet vilken förstärkning som är lämplig, så kan du stoppa in en trimpot eller gärna en mångvarvig dito istället för återkopplings-motstånd och det är bara att justera tills lämplig nivå.

med en 10 K ingångsmotstånd och 1 MOhm trimpot så kan du få förstärkning mellan inget alls och upp till 100 ggr spänningsförtärkning (100 ggr spänning = 10000 i effekt = 40 dB förstärkning).

När du har hittat bra område så kan det med fördel ersättas med en fast motstånd nära men något under den uppmätta värdet från poten och 10 eller 100 k trimpot i serie för smalare reglerområde, då 1M-pot ofta innebär att man vrider i mikrometersteg i ena eller andra ändläget...

titta i appnötterna för OP-ampar, inveterade förstärkarsteget brukar oftast vara den första schemat som visas i appnoten.