TV-antennuttag inomhus

Efter att ha fått antenn och antennförstärkare installerad av en fackman
i vintras, har jag lärt känna en del brister, t ex åldrade kablar
(installerade
1980) och efter att jag gjort några förbättringar efter välkända idéer som
t ex att flytta antennförstärkaren väldigt nära takantennen, har vi nu bra
bild på digitalboxarna.

Noterade att fackmannen som var här installerade en liten modul som
gör två ledningar från en. Han kopplade denna direkt efter antennen.
Denna förgrening i två visade sig vara onödig eftersom jag dragit
om kablar längre ner, men vid installationen förstod antennsnubben
inte detta.

Modulen heter Comega Basic BS02 och har data enligt länken:

http://www.dkt.dk/download/pdf/comegabasic_se.pdf

Nu har jag två frågor som någon kanske kan svara på.

För att installera ett nytt antennuttag i ett rum, med vidareföring
av antennkabel till ytterligare rum, är det då lämpligt att använda
denna BS02-grunka för att tappa av en antennsignal samt
vidareföra?

Sedan undrar jag varför den har dämpning på -3,8 dB på sina
utgångar, enligt märkningen. Vad är det för vits med en specifik
dämpning på utgångarna?

Anders

Re: TV-antennuttag inomhus

För att apparaterna inte ska störa varandra.

Re: TV-antennuttag inomhus

ser ut som en 3 dB-splitt

man 'tappar' inte av signalen, utan delar effekten på ingången till 2
grenar/uttag - vilket medför att effekten halverar på resp utgång, därav
kallas det för 3 dB-split då halvering av effekt är just -3 dB.

prova på miniräknaren

10 * log10(0.5) = -3.010...

(LOG10 skrivs ofta som LOG på miniräknaren)

sedan har spliten i sig lite förluster så det är alltid något mera än 3
dB förlust.

Kom ihåg, du kan inte använda T-stycken för fördelning om du inte
verkligen ber om trubbel och magi i din kabeltv-distrubition.

se ovan.

/TE

Re: TV-antennuttag inomhus

Oj då. Men att koppla en sådan före antennförstärkaren under
lite sämre mottagningsförhållanden, så som antennfixaren gjorde,
är inte det dumt då?

Ja, det var väl LOG för tiologaritmen och LN för den naturliga
logaritmen, på min gamla Casio FX-180P. Fast jag kanske blandar
ihop med namnen på funktioner i BASIC nu.

Men jag hajar. Bra förklarat.

Vi vill inte ha nåt trubbel. Det här är i och för sig inte kabel-TV utan
lilla villnätet.

Men sammanfattningsvis så är det alltså adekvat användning av
splittern, när jag använder den för att, ursäkta uttrycket, tappa av ett
extra uttag från en befintlig lina?

Takantenn, förstärkare, en antennkabel ner till ett rum på övervåningen,
3-dbsplittern, fortsatt antennkabel ner till ett rum på entrevåningen. En
digitalbox vid varje uttag. Jag har provat en temporär inkoppling nu och
det ser bra ut.

Eller skulle det kunna vara så att i ett så enkelt system, så är det
effektivare användning av signalstyrka och försumbara sidoeffekter
med användning av T-splitter?

Anders

Re: TV-antennuttag inomhus

Glömde lägga till att det också fins plittar med andra förhållanden på
ugångar och när man närmar sig 1:10 så kan det kallas tapp.

om du har så dålig förhållande att bilden är en aning brusig innan
splitten så är det dumt, men har du goda marginaler och du kan dämpa
signalen typ mer än 10 dB utan att det syns på  bilden så är det OK.

det handlar om man håller näsan över vattenytan (och då spelar inte
höjden så stor roll) eller under vattenytan (man drunknar om det är så
bara någa millimeter under) och allt handlar om den extra
dämparen/splittern/långa kabeln etc. gör att man passerar gränsen eller
inte...  - påverkar det bilden så är det per definition 'dumt', annars
inte ;-)

Dom flesta programspråk brukar ha liknande beteckningar på matematiska
funktioner, dock brukar log och ln ibland blandas ihop då LOG kanske
står för naturliga logaritmen och LOG10 för dito tiologgen och det fins
ingen LN alls i språket - därför skriver i allafall jag LOG10 för att
undvika missförstånd.

om du vill vara lite elak så kan du använda

LN(0.5) = -0.6931 Neper, som betyder precis samma sak som -3 dB, med
skillnad att ingen jävel har hört tala som Neper om man inte har läst om
transmissionsteori. (förtjusningen där över Neper inom
transmissionsteorin är att formlerna ger resultaten direkt i Neper-form
när man använder telegrafekvationerna)

förhållandet mellan Neper och dB är att det går 8.686 dB per Neper
- 8.686 är en siffra som ibland dyker upp i formlerna inom statestik och
informationsteori utan vidare förklaring var den kommer ifrån.

ja, är grenarna ungefär lika långa så är 3-db splitt utmärkt val, denna
typ av splitter är också isolerande vilket innebär att slarvig
anslutning eller öppen ända i ena grenen inte  påverkar den andra grenen
speciellt mycket - såvida att antenförstärkaren som matar splitten har
korrekt impedans på sin utgång.

det är så korta sträckor att man i det här läget inte behöver använda
splittar med annan fördelning. Ser det bra ut och fungerar, peta inte
mer i systemet - en gammal god tekniker-regel.

Är det typ hyreshus så är det ett annat läge, då man vill tappa av
väldigt lite i början för att inte överstyra dom närmast anslutna
TV-apparater medans man har allt högre kopplingsgrad ju längre ut på
kabeln och signalen dämpas.

T-splittern ger andra sidoeffekter utöver just dämpning för att en 75
Ohmskabel vid T-kopplngen helt plötsligt ser två paralellkoppnade 75
Ohms kablar och ger då 37.5 Ohm tillsamman vid punkten - en kraftig
missmatch vilket ger reflexer (en del av effekten studsar tillbaka till
antennförstärkaren) och är inte impedanse perfekt vid antennförstärkaren
så studsar det tillbaka ut igen... du får kanske skugg och spökbilder i
tv och allt påverkas så fort man ändrar på kabellängder eller någon
TV-apparat byts eller lossa antennsladden någonstan i hela anläggningen
- det är inte värt detta då denna typ av fel är ungefär som att klämma
på en ballong - klämmer man ihop i ena änden så puttar det ut någon
annanstanns hur man än gör...

Det här märks kanske inte så mycket när man har väldigt korta kablar då
skuggan sammanfaller med den riktiga kontrasten i bilden, men vid lite
längd så...

/TE

Re: TV-antennuttag inomhus

Nja bäste Torbjörn. Inte riktigt så. Alla kabel-TV don som symetriskt
fördelar signalerna så att alla utgångar har samma genomgångsdämpning kallas
på svenska "fördelare" (Cenelec/SEN standard)). Dessa finns i storlekarna
2x-3,5 db, 3x-5,5 dB, 4x-7,4 dB, 6x-10dB eller 8x-11dB. Normalt är
isolerdämpningen mellan utgångarna minst -25dB.Vid asymetrisk
signalfördelning exempelvis - 2 dB genomgångsdämpning och -7db
avtappningsdämpning kallas donet på svenska "avtappare". Här finns en mängd
olika avtappningsvärden att köpa som -6.5 dB, -8,5 dB, -10 dB, -12 dB, -14
dB, -16 dB och -20dB. Ju högre avtappningsvärde ju mindre
genomgångsdämpning. Vid -6,5 dB är det ca -3dB och vid -20 dB ca 1dB.

Om kabel-TV signaler (S-kanaler) skall användas i nätet dvs frekvenser som
inte är normala terresta TV-kanaler så är det viktigt att alla don (
fördelare, avtappare, kablar, kontakter) har en signal (HF) täthet på -70dB.
Jag har tyvärr sett nybyggda hus där hustillverkaren (oseriös
el-entreprenör) har satt in enkelskärmade kablar vilket har orsakat svåra
störningar från mobilradiosändare på vissa kabel-TV kanaler speciellt S9-10
samt DAB kanal E12. Tyvärr säljs fortfarande otäta fördelare hos många
firmor bland annat Claes i Sjön (32-7729 och 32-7730). En riktig HF tät
fördelare med passande F-kontakter kostar lika mycket. Alla KTV kablar som
säljs ute i lågprishandeln tycks dock numera vara HF täta dvs de har både
flätad skärm och folie runt den isolerade mittledaren. Men se upp för gamla
färdiga anslutningskablar som följde med videon på 1980-talet. Dom är oftast
otäta om dom inte är märkta med KTV eller FI 70 och bör vid användning i
kabel-TV nät bytas ut och därefter omgående kastas, sönderklippta.

Som en kuriosa kan nämnas att det går att bygga en -6 dB fördelare med två
stycken 75 ohms motstånd (metallfilm) i serie med mittledaren ( y-koppling)
på  varje ansluten kabel. Isolerdämpningen mellan kablarna blir dock mycket
lägre, -12dB, än när man använder en HF tät -3.5 dB fördelare,-25dB, gjord
av bredbandiga HF transformatorer.

Ulf med 40-år i branchen.

Re: TV-antennuttag inomhus

funktionen mer än själva 'prylen', vilket kan skapa förvirring ibland då
combiner eller splitt kan vara samma typ av fysiska pryl.

TV-branchen har säkert sina beteckningar på olika saker som jag inte vet
om.

inte mer... - själv har vi produkter där man vill ha mellan 120 - 160 dB
isolation för att inte få negativ inverkande överhörning...
då blir det ofta semiridge-kabel eller tennfylld flätskärmad kabel

i tunnlar etc så är det korrigerade helsvetsade kopparskärmkablar från
1/4" upp till 1-5/8" (UMTS kräver sådant om man skall komma längre än
några 10-tals meter och vill ha någon effekt kvar i andra ändan...)

det där är tyvärr väldigt välkänt bland tex radioamatörer, men det
dummaste var när någon förstärkte upp alla kanaler från dåvarande
stjärn-TV och sände ut på antenn så att grannarna runtom i området kunde
ta in detta gratis i Vasastan (i stockholm) och ett stort vaktbolags
mottagarantenner var uppe i wennergrens centrum någon km bort... - då
blev det fart påde på kabelTV-bolaget, PTS med polis som
dörröppnare/hantlangare och förståss folk från vaktbolaget själva ;-)

min bakgrund är arbete med 7/16,  N-kontakter och SMA och ibland APC
(tex till nätverksanalysatorer), där BNC och PL (UHF-kontakt) etc går
bort direkt. F-kontakter hör också till den kategorin...

N-kontakter för krimpning kostar ungefär 50:-/st i större partier och
det är svaravande och pressade grejor med hög mekanisk precision med
riktig guldplätering på mittstiften etc.

TV-grejorna blir lite löjliga i jämförelse då en TV-kontakt (F-kontakt
etc.) i sin blisterförpackning på elgiganten kostar mer än så då det i
princip är bara HF-läckande skit för pengarna - om det kostar mer än 2:-
i tillverkning så skulle jag bli förvånad...

att det fungerar övh. förvånar mig ibland, man sätter fast skärmen med
en klammer i tex TV-förstärkaren och mittstiftet dras fast med en skruv etc.

Sådan förekommer inte inom mobiltelefoni och mobilradio, där är allt
krimpat eller lött för att bibehålla geometrin så mycket som möjligt
ända in på kretskortsnivå, där vinklade kontakter och adaptrar ses med
största misstänksamhet och undviks om möjligt. Man vill ha ståendevåg
bättre än 20 dB i alla lägen och upp till flera GHz trots att systemet
kanske bara används för 400 MHz etc.

Inte ens QMA som är snäppversionen som försöker ersätta SMA är lika täta
som SMA-kontakterna... sådant är viktigt om man vill ha 160 dB
överhörningsdämpning!!!

Där kan jag inget annat än instämma!.

en sådan lösning ger också högre genomgångsdämpning, 6 dB till
utgångarna istället för 3 dB (+ 0.5 för egna interna förluster) som en
normal transformatorkopplad split.

(obs. eftersom vi pratar om dämpning så används positiv belopp på
dämpgraden, -6 dB dämpning är detsamma 6 dB förstärkning om man läser
bokstavligt - många gör fel på detta även inom 'branchen'. Motsvarande
negativ impedans ger också förstärkning...)

TV är lite speciellt då den skall hantera från 70 MHz till 960 MHz i
samma enhet - bredbandigt så det förslår.

I smalbansdöverföring typ inom bandet 450, 900, 1800 MHz med kanske bara
20-50 MHz använd bandbredd  så nöjer man sig ofta med wilkinson-splittar
som är baserad på att från 50 Ohms ingången har man två stycken 71 Ohm
transmissionsledning i en kvarts våglängd (för använd frekvens) till
resp utgång och sedan har man 100 Ohms motstånd mellan utgångarnas
mittstift.

Det blir då en brygga och man får då isolation mellan utgångarna med 6
dB +  returdämpningen av ingåendes utrustnings portimpedans - i de
flesta fall bättre än 26 dB isolation (35 dB är inget ovanligt). Samma
gäller för transfomatorbaserade splittar.

iom att det är symetri och reaktiv imedansmatchning så ligger båda
utgångarna i fas från ingången och därmed ingen spänning över 100-Ohms
motståndet - alltså tappar man ingen effekt utan all ineffekt fördelas
på båda utgångarna.

Kopplar man gemensamma ingången till ett bandpassfilter så får man
egenskapen att isolationen mellan utgångarna finns bara i
frekvensområdet där filtret släpper igenom signal med god
ståendevågförhållande medans det ger dålig isolation (6 dB) mellan
splittens utgångar i området där filtret spärrar.

När man bygger system med olika frekvenser från olika håll med
filterkombiner (diplexer) som kombinerar flera band så kan det ger stora
överaskningar om man inte tänker på sådant...  (eller snarare lärt sig
av smärtsamma och kostsamma erfarenheter av typen gör om, gör rätt)

Tja, själv har jag bara hållit på handfast med RF i ca 10 år - dock inte
TV-branchen, utan mer åt radiokommunikation i tunnlar etc.

Innan dess så var det telefoni.

/TE

Re: TV-antennuttag inomhus
70dB HF-täthet räcker väl med de nivåer man har inom KTV teknik exempelvis
inom fastighetsnät, D3 nät. Där överstiger normalt inte utnivåerna från
fastighetsförstärkaren i källaren ca 108 dBuV ( 42 analoga TV kanalers
belastning) vilket är ca 1mW, 0dBm, kanal i 75 ohm. Detta får i värsta fall
ge en maximal utstrålning på 20dBpW vilket är den norm som gäller i Europa,
CENELEC. Denna har jag själv varit med och skapat under många års arbete i
CENELEC kommitten i Brussel.

I trunknäten(stats och områdesnät), D1 och D2 nät, använder man lägre
utnivåer från förstärkarna ca 90-98dBuV.
Detta för att kunna innehålla de tillåtna samlade
intermodulationsegenskaperna (-60dB inom en TV kanal) hos ett större antal
kaskaderade förstärkare. Dessa beräkningar gäller nät med analoga och
digitala KTV signaler.

Arbetsområdet för TV-signaler in till TV och video (även digital boxar) är
min 60 dBuV och maximalt 80dBuV. Normnivån är 68 dBuV dvs signaler kring 70
dBuV är vad man bör eftersträva. Jag tycker dock att det verkar som vissa
COFDM (Boxer) digitalboxer är okänsligare ( kan vara andra faktorer som
spelar in) än analoga mottagare och ibland vill de ha signaler närmare
80dBuV.

Detta gäller i princip också för förstärkare i näten. Innivåer under 60dBuV
till förstärkare som har ett brusmått på ca 5 dB ger mer brus i nätet
(bilden). Vid dimensionering av kabel-TV nät gäller det således att inte
understiga denna innivå men också inte överstiga den maximal utnvån som
förstärkaren kan klara med de antal kanaler man har i nätet.

SWR ( anpassningsdämpning) är normalt i olika don ca 14 -dB inom 5-860 Mhz
( beroende på vilken klass, dvs var i nätet dom sitter). Detta är
tillräckligt för KTV användning.

F-kontakter är rätt använda tillräckligt bra för KTV ur SWR och
skärmningssynpunkt. Dessutom kostar dom inte mycket, i större påsar ca 2-3
kr styck, hos Claes i Sjön etc ca 6 kr styck. En av de sämsta kontakterna
som ofta används i mätinstrumentsammanhang inom KTV är BNC, som både glappar
och lätt går sönder då 75 och 50 ohm kontakter ofta förväxlas.För grövre
kablar i D1 och D2 nät används KTV specialkontakter.

Symmetrisk fördelning är "fördelning". Asymmetrisk fördelning är
"avtappning". Att sedan dvs Svengelska förkortningar används är beklagligt
men inte ovanligt i elektronikbranchen.

För att uppnå 70dB  skärmmått på don måste elektroniken/komponenterna var
inneslutna i en helt tät metall burk. De av mig angivna donen hos Claes i
Sjön har stora gluggar där kablarna går in dvs skärmmåttet är troligen inte
bättre än ca 50dB. Det var OK för centralantennanläggningar av gamla sorten
med endast terresta E-kanaler i nätet men helt otillräckligt, otillåtet, i
moderna KTV nät med S-kanaler.

Otillåten utsändning av KTV kanaler och dvs piratdekodrar var populärt in
början av KTV utbyggnaden. Numera finns motsvarande personer på Internet
fullt sysselsatta att tillverka dvs virus eller hacka Pentagon.

Ulf
SM 0 CGL sedan 1959 (VHF/UHF)
fd teknisk chef StjärnTV/ UPC 1985-2001

Re: TV-antennuttag inomhus

Läckkabel (för tunnlar) brukar ha en dämpgrad av omkring 70 dB på 2
meter avstånd.

-70 dBm (som 20 dBpW motsvarar, om jag räknat rätt) är var man försöker
komma _upp_ till på 2 m avstånd vid läckande kabel - för mig är det
hiskeliga nivåer :-)

din effektkrav av läck gäller den totala uteffekten med alla kanaler vad
jag förstår - så per 25 kHz, 200 kHz eller 3.84 MHz (UMTS)
så blir det inte så mycket effekt. dock skulle en KTV-ledning teoretiskt
i en tunnel med S-kanaler som träffar olyckligt i frekvens mycket väl
kunna störa ut mottagarna för brand och polis om man har dom servicarna
installerad i tunneln. En typisk mottagare har kanske 12 dB Sinad
vid -112 dBm eller liknande - problemet med FM-mottagare generellt är
att de tappar känslighet vid påstrålad brus och bredbandiga störningar
och man hör inte alltid när en sådan mottagare är utstörd (squelch etc.
verkar fungera som vanligt i sin vanliga inställning osv.) mer än att
folk inte kan kalla upp vedebörande längre...

Men största problemet just nu är alla lysrör med HF-don mha.
spreadspektrum-modulerade switchare (för att slippa filtrera så mycket
för att klara EMC:s 120 KHz mätbanbredd) och smetar ut störningarna från
i stort sett från likström till 900 MHz ...

här skulle jag gärna se begränsning motsvarande dina 20 dBpW
mätt över _hela_ frekvensområde mellan 30 MHz till 3 GHz ur just
EMC-aspekt, för då skulle det inte gå att fuska med spread-spectrum
teknik som man gör idag. elektromagnetiska nedsmutningen från
kraftelektronik blir värre och värre...

,

Samma bekymmer har man när man håller på med linjära optiska länkar för
RF (och även TV-kanaler) då rätt uppbalanserade nivåer är mycket viktiga
för att nyttja den spurriosfria dynamiken i Opton så bra som möjligt.

Vi använder ju en del typiska '(K)TV-trissor' i helt andra sammanhang
just för att de är designade så bredbandigt och med hyffsat höga
IP3-värden (viktig för låg IM).

kul med lite mer exakta siffror

68 dBuV = -40.8 dBm

80 dBuV = -28.8 dBm

huu - är det verkligen så höga nivåer ??? - varför oroar sig då folk om
UMTS-basstationerna när de egentligen borde oroa sig för Radio och
TV-sändarna som har varit igång sedan 50-talet och hur mycket de har
ökat sjukdomsfallen med signifikant ökning runt 60-talet typ...

Jag fick uppfattnigen rent visuellt  att min TV slutar har synliga spår
av brus i bilden vid ungefär -60 dBm (-48.8 dBuV)

Många av oss i mötet har gissat lite olika värden, jag baserade min på
följande:

termisk brus -174 dBm/1Hz bandbredd
5.5 MHz Bandbredd = 67.4 dB (förmodligen lite mindre som används visuellt)
brusfaktor mottagare = 5 dB
40 dB S/N då jag antog ca 1:100 i kontrast på bilden mellan ljusast och
mörkast och däri brusbotten (du indikerar att det är 60 dB som gäller
iom IM-kravet på 60 dB). Att det är mera än 1:100 har man senare
konstaterat då en 8-bitars ADC i videokapturekort inte riktigt räcker
till...

Tillsammans ger det då:

-174 dBm + 67.4 + 5 + 40 = -61.6 dBm

med  60dB S/N (kontrast 1:1000) skulle det ge -41.6 dBm vilket är ganska
nära dina -40.8 dBm (68 dBuV)

problemet är att skillnaden mellan kontrast 1:100 och 1:1000 märks inte
så mycket på en gammal sunkig luxor från 1974 typ...

(här räknat på 50 Ohms system, men då det är bara ca 1 dB skillnad
mellan 50 och och 75 Ohm system så kan det betraktas som avrundningsfel...)

ang. BNC är vi överens - de är skitkontakter som glappa hemskt även när
de är nya - efter lite användning med NVA (nätverksanalysator) så inser
man hur dåliga dom är...

en 50 Ohms BNC-hanne i en 75 Ohm BNC-hona så är honan förstörd pga
sönderexpanderad hylsstift i honan...

(Obs det är mittstiftet som bestämmer könen på kontakten)

någon kanske skulle upplysa Claes om detta....

dom flesta, för att inte sägan nästan alla vet inte om sådanahär saker,
än mindre inköpare att det fins regler och regulationer som styr sådant här.

En sak är väl att de sänder och kanske retar kabelTV-bolagen iom
uteblivna intäkter, men problemet är att de påverkar 3'-parts
radiotrafik men förstår inte detta,  att just frekvensutrymme i luften
är en begränsd naturresurs och i många fall upptagen, och sänder man
något så bredbandigt som TV-kanaler på S-band så är sannolikheten
väldigt stor att man trampar någon på tårna...

/TE

Re: TV-antennuttag inomhus
Angående EMC kraven så handhades dessa av en annan grupp inom CENELEC så jag
var aldrig involverad i dessa krav, gudskelov. EMC normer är en mardröm ur
standariseringssynpunkt, speciellt mätmetoderna. Skulle 20dB PW max tillåten
utstrålning också appliceras på vanliga PC system så fick vi nog slänga 5
miljoner databurkar bara i Sverige.

I princip är det riktigt att om man går mycket nära (ca 1 meter) en TV kabel
(D3 husnät) med en smalbandig mottagare (25Khz) så finns det en risk att
TV-signalerna kan störa komradion. Pröva med en bärbar scanner så får du se
själv. Nu är det i första hand för  bildbärvågen som är risken är stor så
det rör sig inte om så många frekvenser. Ljudbärvågen ligger normalt vid
grannkanaldrift på -13 dB till -16dB relativt bildbärvågen så risken är
mindre där. Dock kan även färgbärvågen med frekvensen bildbärvåg+4.73 Mhz
vara en störningsrisk.

Ju fler digitala KTV signaler med QAM modulation som används i KTV näten ju
mindre blir störningsrisken då energin blir mer utsmetad över hela den 8 Mhz
breda TV kanalen.

De flesta, om inte alla D1 och D2 kablar, med större utsträckning (1-10 km)
i stats och områdesnät, har helsvetsad skärm med en HF täthet på ca 120 dB.
Där är läckageproblem mindre speciellt eftersom de flesta är är nedgrävda i
marken eller ibland ligger i tunnlar. Jag tror inte att några trunknät om
dom är rätt gjorda och servade kan störa kom- radiotrafik. Risken är störst
i D3 husnät med gamla otäta anslutningkablar mellan uttag och TV-apparater.
Dessutom är ju trenden att många trunknät speciellt på D1 statsnätnivån
ersätts med analoga fiberöverföringar vilket reducerar störningsrisken till
noll.

Jag tror att Claes i Sjön m.fl högaktningsfullt struntar i vad jag säger då
jag sedan fem år inte har någon officiell status inom normarbetet för KTV
system. Det är upp till CANT och andra organisationer att dra detta
lass.Rent juridiskt är det dock så att alla nät oavsett om dom enbart
används för terresta TV-kanaler skall ha don med en HF täthet på 70 dB.
CENELEC gör ingen skillnad på användningsområde för näten. But, who cares!

Ulf

Re: TV-antennuttag inomhus

  Otäta anslutningskablar, då måste man väl räkna ett uttag som nån
hejare kopplat själv och som har struntat i att ansluta skärmen som rätt
otätt åxå?

Är ju hemma hos folk å ser en massa konstiga kopplingar och får sedan
höra: Oj vilken bra bild det blev nu då.

Å det enda man gjort är att byta uttag å ansluta skärmen riktigt.

Men en fråg som jag gärna skulle vilja ha svar på är, hur många uttag
kan man koppla i en serie?

Vi har order om att inte byta mer än 3 stycken i en serie, och att det
första uttaget i serien då ska ha 10 dBs dämpning och dom övriga ska ha 8dB.

Men har även hört att kopplar man in 5 i serie ska det första ha 14dB
dämpning och det sista ha 4dB dämpning och dom övriga ska ha 8dB.

Kan du eller Torbjörn förklara detta lite enkelt, behöver inte vara
massa beräkningar å prylar med, då jag aldrig läst nått om detta mer än
i det här mötet.

Men för mig så är dämpning en "försvagning", så att ha mer dämpning på
det första uttaget fattar jag inte.

--

Mysko

Re: TV-antennuttag inomhus

Skilj på dämpning ut till ansluten apparat resp. det som passerar tappen.

Det som passerar tappen vill man helst skall dämpa så lite som möjligt
medans den delen som går mot mottagaren inte skall få för mycket från
förstärkaren när man är väldigt nära den (vilket bruka gälla de första
anslutningarna)

Målet är att dämpningen från förstärkarens utgång till TV-uttag skall
vara lika för alla anslutna TV-apparater i fastigheten, och längre
kabelsträckor med högre dämpning kompenserar man med tappar med lägre
kopplingsöflust mot TV-uttaget och vice versa.

exempel:

0 dBm
     -6   -0.18   -4   -0.46     -4  -1.26    -4                förlust i
----------+-------------+-------------+-------------+          kabel och
           | -14         | -10         | -5          |          tapp
           |             |             |             |
         -20 dBm     -20.63 dBm     -19.64 dBm    -19.9 dBm     TV-Uttag

(Värdena har inte koppling till faktiska TV-signalnivåer, detta är bara
exempel)

och på så sätt med varierande tappar efter kabellängd så får man samma
nivå i alla uttag.

(dock finns det ett problem - dämpgraden varierar med frekvens på
kablar, medans inte tapparna. - det gör att fördelningen blir fel för
låga frekvenser om man har fått det 'platt' för höga frekvenser och vice
versa...)

----

Att exakt trimma in på milli-dB som ovan gör ingen och 'dina' tummregler
med stegingen efter antal uttag gör att man trots att kabellängder
mellan lägenheter (dvs dämpning) etc. inte är precist bestämt utan man
nöjer sig att slutliga resultatet är inom TV:s användbara dynamik och
gällande för alla kanaler - det får inte vara för mycket eller för lite
för att fungera bra och ändå brusfritt.  (dvs mellan 40.8 - 28.8 dBm
enligt tidigare uppgift).

---

förtydligande beskrivning av vad som menas i ovanstående skiss

        -6 (dämpning i kabel) -0.18 (genomgångsdämpning i tapp)
Re: TV-antennuttag inomhus
torbjorn.ekstrom skrev:
<saxa>

Jodå, nu ramlade poletten ner. Var faktiskt hos en kund som hade 3
uttag, men jag trodde det bara var 2 så jag satte in en 8:a i första
jacket. Men kunden ringde efter en stud å medelade att modemet hade gått
ner igen, fast jag såg det gå upp innan jag for. Modemet satt som 3:e
jack nämligen. Men efter byte till en 10:a i 1:a jacket hoppade det
igång direkt.

Kul att se när praktik å teori hänger ihop ;)

Nja jag kan hålla med dig, men det var dom första raderna som gav mig
svaret. Jag behöver ju inte räkna i mitt jobb, (det får dom på kontoret
göra) så den delen tittade jag inte på, men förstår ändå hur du menade
på ett ungefär.

Tackar för att du tog dig tid. Gillar verkligen att läsa dina inlägg
(förutom när du kommer till matten då) man lär sig alltid nått nytt.

--

Mysko

Re: TV-antennuttag inomhus
Först och främst så räknar man inte i dBm inom kabel-TV världen utan i
Europa i dBuV och i USA dBmV. Dvs hur många dB signalen är över 1uV
respektive 1mV 60%dbuV. Därifrån kan man räkna om till dBm om man nu skulle
vilja detta och då är 0dBm/1mW = 109 dBuV i 75 ohms belastning. Då alla
instrument för kabel-TV visar dBuV eller dBmV så har man i praktiken ingen
större användning av dBm begreppet inom kabel-TV system.
dBm används först och främst inom annan telekom som exempelvis övrig
radiokommunikation.

Börvärdet för insignal till en TV/video eller digital box är 63-77 dBuV +-
3dB. För beräkning av signal i antennuttag används dessa värden. Antal
kaskaderade uttag rekommenderas till max 7 stycken (ComHem 5 stycken).
Skillnaden i nåvå mellan lägsta,VHF och högsta ,UHF, använda TV kanal skall
ej överstiga 12 dB i något uttag. För FM-radio signaler är nivåerna 10 dB
lägre än TV-kanalerna

Genomgångsdämpningen är mycket större än de teoretiska värdena.Här är
värdena för de vanligaste uttagen.

 4 dB utkoppling, genomgångsdämpning  3.8 dB
 7 dB     "                           "                    2.8 dB
10 dB    "                           "                    1.8 dB
13 dB    "                           "                    0.9 dB
16 dB    "                           "                    0.9 dB

Förutom den förlust i signal som görs i avtappning av signal så finns det
förluster i HF transformatorer och anslutningskontakter i uttaget.

För kablar så kan man generellt räkna med ca 20dB per 100 meter kabel vid
860 Mhz. Detta kan dock variera beroende på kabel typ från ca 16 db (1.0/4.8
kabel) till långt över 30 db för smalkabel.

Om vi gör ett kopplingsexempel med sju uttag med 20dB/100 meter kabel så kan
det se ut som detta.
Vi räknar med att det är 20 meter till första uttaget= -4 dB och 5 meter
mellan varje uttag =-1 db för 860 Mhz.
Insignal till kaskadnätet  från förstärkaren är 90 dB inom 47-860 Mhz. Alla
avtappare, genomgångsdämpning (pass) och kabel värden är angivna i dB
dämpning. Utnivå är dBuV.

 Uttag / tapp / pass / kabel /dämpning ut tot
/utnivå
 1         -13    -1     - 4    13+4
73
 2        - 13    -1     -1     13+1+4+1
71
 3        - 10    -2     -1     10+1+1+4+1+1
71
 4         -10    -2     -1     10+1+1+2+4+1+1+1
69
 5          -7     -3     -1     7+1+1+2+2+4+1+1+1+1                     69
 6          -7      -3    -1     7+1+1+2+2+3+4+1+1+1+1+1             65
 7          -4      --     -1     4+1+1+2+2+3+3+4+1+1+1+1+1+1    64

Sista uttaget är avslutat med ett 75 ohms motstånd. Här kan man se hur
viktigt och ibland kritiskt beräkningarna av ett kaskadnät är. Det bästa
nätet är ett stjärnnät där en fördelare distribuerar signalerna individuellt
och lika till varje lägenhet/ TV-apparat. Då behövs endast hänsyn tas till
kabel och uttagsdämpning samt genomgångsdämpning i fördelaren.En
åttavägsfördelare har en genomgångsdämpning på 11dB.

Om ett stjärnnät installeras med ovanstående förutsättningar så ger en
ungefärlig nätberäkning följande värden.
Utnivå förstärkare 90 dBuV. Fördelare -11 dB, kabeldämpning ca -5 db (25m),
uttagsdämpning-7dB. Slutnivå i alla åtta anslutna uttagen 90,-11,-5,-7= 68
dBuV= perfekt nivå.

Så enkelt är det! Dock, att installera ett nät utan en nivåmeter är som att
köra bil med förbundna ögan. Man styr efter krasch ljuden

Ulf

Re: TV-antennuttag inomhus

Kanske digitalTV kommer att sålla agnarna från betet sås ? :)

Site Timeline