Moderna batterier

Gamla batterier kan jag rätt bra. Men de nya är jag inte uppdaterad på. Jag har nyss köpt en kamera med Li-Ion batteri. Det har 3 poler! Jag misstänker att den 3:e polen är en nolla men vet inte. Dessutom verkar de innehälla en elektrolyt? Kan någon ge en något förkaring? Bo

Reply to
bo johanson

3:e polen är väl för laddelektroniken.
--

Mysko
Reply to

Sådana batterier innehåller laddningselektronik. Om de laddas fel kan de lätt explodera!

"bo johanson" skrev i meddelandet news:lgvUb.7915$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net... : Gamla batterier kan jag rätt bra. Men de nya är jag inte uppdaterad på. : Jag har nyss köpt en kamera med Li-Ion batteri. Det har 3 poler! Jag : misstänker att den 3:e polen är en nolla men vet inte. Dessutom verkar de : innehälla en elektrolyt? : Kan någon ge en något förkaring? : Bo : :

Samma här. Jag skulle också vilja att någon kunnig undervisade mig lite. /Morgan

Reply to
Morgan

Li-ion batterier har hela tiden sedan de introducerades i början på

90-talet haft ett visst säkerhetsproblem: De tål inte överladdning eller kortslutning. Då menar jag inte att batteriet slutar fungera: Det fattar eld, till kvällstidningarnas förtjusning. Därför sitter det en säkring och någon form av laddelektronik/termostat i batteriet för att förhindra detta. Snåla pirattillverkare sparar in på dessa detaljer. Det finns idag Li-ion batterier som tål elektrisk misshandel, men jag vet inte om de är så vanliga. Slutligen måste Li-ion batterierna laddas med viss spänning/ström beroende på hur uppladdade de är för att de inte skall gå sönder.

Och jo, de innehåller en elektrolyt men den skall visst vara blandad med något så att den inte rinner. Finns det någon som tagit isär ett Li-ion batteri och kan berätta hur det ser ut? Det verkar vara populärt med "torra" batterier idag. Till och med bly/syra batterierna finns med gel så att det inte går att spilla ut syran.

Brasklapp: Jag jobbar inte med batterier utan ovanstående kommer från mig som lekman.

/Clas-Henrik

Reply to
C-H Gustafsson

surfa lite till de stora batteritillverkarna (Sony, panasonic, Duracell osv.) så fins det ofta väldigt detaljerade beskrivningar och datablad på deras olika batterier.

tyvärr så får man bara titta och inte köpa då detta, riktar sig till batteripackstillverkare och inte privatpersoner.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Tack för vägledningen. /Morgan

Reply to
Morgan