Moderna batterier

Gamla batterier kan jag rätt bra. Men de nya är jag inte uppdaterad på.
Jag har nyss köpt en kamera med Li-Ion batteri. Det har 3 poler! Jag
misstänker att den 3:e polen är en nolla men vet inte. Dessutom verkar de
innehälla en elektrolyt?
Kan någon ge en något förkaring?
                                        Bo

Re: Moderna batterier

3:e polen är väl för laddelektroniken.

--

Mysko

Re: Moderna batterier

Li-ion batterier har hela tiden sedan de introducerades i början på
90-talet haft ett visst säkerhetsproblem: De tål inte överladdning
eller kortslutning. Då menar jag inte att batteriet slutar fungera:
Det fattar eld, till kvällstidningarnas förtjusning. Därför sitter det
en säkring och någon form av laddelektronik/termostat i batteriet för
att förhindra detta. Snåla pirattillverkare sparar in på dessa
detaljer. Det finns idag Li-ion batterier som tål elektrisk
misshandel, men jag vet inte om de är så vanliga. Slutligen måste
Li-ion batterierna laddas med viss spänning/ström beroende på hur
uppladdade de är för att de inte skall gå sönder.

Och jo, de innehåller en elektrolyt men den skall visst vara blandad
med något så att den inte rinner. Finns det någon som tagit isär ett
Li-ion batteri och kan berätta hur det ser ut? Det verkar vara
populärt med "torra" batterier idag. Till och med bly/syra batterierna
finns med gel så att det inte går att spilla ut syran.

Brasklapp: Jag jobbar inte med batterier utan ovanstående kommer från
mig som lekman.

/Clas-Henrik

Re: Moderna batterier
On Thu, 5 Feb 2004 18:42:22 +0100, "bo johanson"

Sådana batterier innehåller laddningselektronik.
Om de laddas fel kan de lätt explodera!

Re: Moderna batterier

[...]
:
:

Samma här.
Jag skulle också vilja att någon kunnig undervisade mig lite.
/Morgan

Re: Moderna batterier

surfa lite till de stora batteritillverkarna (Sony, panasonic,
Duracell osv.) så fins det ofta väldigt detaljerade beskrivningar
och datablad på deras olika batterier.

tyvärr så får man bara titta och inte köpa då detta,
riktar sig till batteripackstillverkare och inte
privatpersoner.

/TE

Re: Moderna batterier

Tack för vägledningen.