Radiostrålning

Såg på nyheterna för en liten stund sedan att
dom varnade för DECT telefoner, då de menade att basstationerna strålade
ut effekt "konstant" dvs även när inte samtal pågår. Är det sant, någon
som vet. Eller modifierad sanning? Kom att tänka på att vår dect-bas
står på morsans nattduksbord, flyttade den. Det är ju något att tänka på
även med nätansluten klockradio..
Inte så bra att ha jämte huvudet alla de timmar man sover.

/Johan Olofsson

Re: Radiostrålning

Jösses!  Bredvid sängen!  Somliga lever farligt vill jag lova.

Re: Radiostrålning

Tja, skratta du så mycket du vill. Men det vore ju intressant att mäta upp
fältstyrkorna, även om dem inte är gigantiskt höga så är det ändå tiden man
utsätts för dom som är det avgörande. Vi sover trots allt rätt många år av
vårt liv. Vet att en gammal lärare jag hade gjorde en primitiv mätning i
sitt hem med en spole och oscilloskop, och hans klockradio var en av de som
läckte mest, med tanke på hur nära man ligger med huvudet så..
Det är ungefär samma resonemang som med mobiltelefoner och basstationer.
Mobiltelefonen utsätter en för kraftigare fältstyrkor än basstationen.
Jag är inte sådan att jag går runt och oroar mig jämt för sådant, men lite
försiktighet är aldrig fel.
Jag har stått några meter från en radar- undenhet i lumpen som pulsar ut
enorma effekter,(tom hög medeleffekt) utan att bry mig nämnvärt. Men det
med tanke på den korta tiden, jag är glad att jag inte tjänstgjorde vid en
sådan.
Men varmt och gott är det säkert vid antennen på vintern ;-)
finns säkert andra situationer där man utsätter sig för högre fältstyrkor
men som man inte tänker på, lite mätningar så man kan jämföra olika
situationer vore intressant.

VH/ Johan Olofsson

Re: Radiostrålning

jo det finns nästa alltid ganska stort läckfält
runt småtrafos - sedan om 50 Hz och dess multiplar har
någon praktisk betydelse eller inte är svår att sia om

sedan är frågan om läckfälten @ 20 KHz och uppåt och dess multiplar
från switcharna så mycket bättre...

och det är inte lite heller - man får ju stå 6.3 år på
platsen för att ta emot samma energimängd från basstationensom
en nalle sänder ut på typ 4 sekunders ringning vid full effekt.

Jag menar att nallen sänder ut 200000000000 ggr mer effekt
är vad bastationen strålar tillbaka, när  nallens indikator
har precis gränsen till full markering (-80 dBm)

- nallen är inte farlig medans  basstationerna och deras
antenner skall bort.... eller om man vill, svälj elefanter,
sila myggen...

/TE

Re: Radiostrålning

För några år tillbaka i tiden så var debatten om högspänningsledningar
som
låg mycket nära eller rakt över bostadsområden, det vad jag förstår
genom andelen cansersjuka bevisat att högspänningsledningar eller
rättare sagt deras elektriska / magnetiska fält var mycket skadliga när
förhållanden var de rätta, dvs man befann sig nära dom under lång tid.
Det handlade om så låga frekvenser som 50Hz, men det var nog de
elektriska/magnetiska fälten som var farliga och inte frekvensen.

Så sant, i de sammanhangen kan man börja undra hur friskt det är
att låta en DECT stå med trots låg  uteffekt brevid sitt huvud
all tid man sover, samt en klockradio mm...
Jag har iaf flyttat bort allt sånt från mitt nattduksbord.
Det handlar ju om hur nära källan befinner sig och hur lång tid man
befinner sig vid den.

/ Johan Olofsson

Re: Radiostrålning

Statiska fält förekommer naturligt. Växelfält däremot är för det
mesta en onaturlig komponent, utom vid soleruptioner då väldigt
mäktiga växelfält förekommer, men bara under begränsad tid.

Frekvensen är inte farlig, däremot bör man betänka att det
är fråga om resonansfenomen när energin interagerar med
biologiskt material.

    JerryT

Re: Radiostrålning

Fel - vi blir faktiskt bestrålade med RF garanterat hela tiden
i form av termisk strålning - från likström och uppåt
med -174 dBm per Hz vid 20 graders omgivningstemperatur.

vi själva producerar mer strålning än omgivningen
iom. kroppstemperatur av 37 grader.

strålning på olika frekvenser är en del av naturen.

inte bara frekvens - utan också effektnivåer och det
här är det som folk missar fullständigt.

Man oroa sig för och tror att man bli sjuka av
nivåer som är 0.000000000001-del av det som nallen sänder ut
när man ringer - samtidigt så ligger man på sandhalster
och smetar in sig grillolja för att få den rätta 'hälsosamma'
färgen med ett strålningstryck på runt 800 Watt
per kvadratmeter helt frivilligt - dessutom innehållandes
kortvågig strålning som bevisligen joniserar atomer och
skadar DNA - dvs. solbad!

I barcelona så sa man att man inte jobba uppe i antennbyggnaden
mer än max 1/2 timme vid full sändning då man blev illamående
- där sände man ut över 250 MW ERP i TV och radiokanaler...

  /TE

Re: Radiostrålning

Aj då, tänkte inte på det. Tack. Vad jag ville få ur mig är att
det som varit med oss under evolutionens gång är vi hyfsat
anpassade till medans en del nymodigheter kommer
ovillkorligen att kräva sin tribut. Som det här med mobiler
och cancer. Cancerfallen har inte ökat  nämnvärt (med
reservation ny forskning), däremot har den tydligen
krypit närmare örat. Antagligen skulle cancern i dessa fall
brutit ut för eller senare. En del klarar sig, andra inte.

Jadå.

Tvärt om skulle jag vilja säga. Effekten är ju vad alla talar om,
men nästan ingen nämner hur mycket/lite effekt som krävs vid
resonans.

Melanombarn tycker jag låter som en passande beskrivning.
Tacka vet jag kvällsdoppet.

Hua !!!

Bland det första vi fick lära oss i lumpen när vi kom ombord på
båtarna var att inte klättra i masten när radarn var igång. Det
påstods att fåglar slog i däck bara de flög förbi, fast...?
Lite skepticism åt både plus och minus är väl inte skadligt.

    JerryT

Re: Radiostrålning

En källhänvisning till detta skulle vara intressant.

Precis. Där talar vi om en hel annan klass av effekt också.

Re: Radiostrålning

Ett litet inlägg i denna intressanta debatt, inte alldeles
lätt att
tolka ansvarig myndighets skrivning av hur detta ska hanteras.

http://www.av.se/regler/afs/1987_02.pdf

Vidare SSI:s kommentarer kring detta främst avseende
mobiltelefoni:

http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/Mobiltele/Mobiltele.html

Diskuterar man sedan även med teknikerna som riggar/installerar
basstationerna så blir man inte mycket klokare kring hur
detta ska hanteras.
Alla är eniga om att länkarna är klart olämpliga att stå
ivägen för sedan
finns det x antal svar på säkerhetsavstånd för
antenninstallationen.

Mobilbranschen själv har också utfört ett antal verifierande
tester för
att greppa detta, 3GIS har undersökt ett antal av sina
stationer för att
få referensvärden på strålningsnivåer.

Alla anläggningar som satts upp på fastigheter tillhörande
Svenska Bostäder har
ett säkerhetsavstånd på 2 meter till antenninstallationer.

Hursomhelst så får man ju en tankeställare om man låter bli
handsfree under en dag
och känner värmen från området kring örat.

mvh plun

Re: Radiostrålning

Den absolut största delen av den värmen kommer från dig själv dock. Du
kan göra ett litet test, slå av telefonen och låtsas prata i den 20
minuter. Åtminstone mitt öra blir i princip lika varmt som när
telefonen är på. Sedan finns det också telefonmodeller vars batterier
blir märkbart uppvärmda av en stunds tal, det är fortfarande
värmestrålning vi talar om där.

Det har nog med mer att du trycker något mot örat än att den strålar.
Även om precis ALL effekt omvandlas till värme i ditt öra är det ändå
bara tal om en medeleffekt på MAXIMALT 2/8 = 0,25 W, och är du nära
basen så lite som 0,01 / 8 = 0,00125 W

Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra den effektutveckligen med,
men ditt öra i en mikrovågsugn med denna effekt skulle inte bli
särskilt varmt...

Re: Radiostrålning

Nja är inte riktigt med på detta, hade länge en Nokia 6210
med relativt höga
SAR värden, och även bland kollegor så hade flera detta
fenomen med "varmt öra"
vid längre mobilsamtal utan handsfree.

Nokia 6210:an har inga tendenser till varmt batteri etc som
jag kommer ihåg det enbart vid samtal.

Tror nog att en viss misstänksamhet bör råda kring detta och
att man bör använda
någon form av handsfree utrustning.

mvh plun

Re: Radiostrålning

Höga SAR-värden beror ofta på att telefonen har effektiv antenn vilket
medför att sändaren kan arbeta på lägre effekt. Förutsättningarna för
en bra antenn ökar väsentligt om telefonens jordplan längdmässigt är
minst 0.25 våglängder långt. Som i din telefon, vilket ju är bra.

Helt korrekt. Du får samma fenomen om du håller en ishockeypuck intill
örat några minuter.
Den utstrålade hf-effekten är en marginell värmekälla i sammanhanget.

Nej det sprider bara osäkerhet att inte förstå varifrån värmen kommer.
Testa ishockeypucken några minuter och du har inhämtat ny kunskap.

Det finns massor av bra skäl för att använda handsfree såsom att
förbättra värmavgivningen från örsnibbarna vars viktigaste funktion är
att kyla hjärnan vilket är bra dessa dagarna och du får bägge händerna
fria till annat.

/Alf

Re: Radiostrålning

Hmmmm ?

Hur det är med örats funktion för kylöverföring vet jag
inte, finns det några stora
blodkärl i ett öra ? Borde vara minimalt jämfört med hela
huvudets kylande effekt.
Om jag hade elefantörön så tappade man ju den kylande
"fläktfunktionen" som elefanten
använder sina öron till vid ett mobilsamtal.

Pucken jämfört med mobilen haltar också eftersom man inte
håller sin telefon
mot örat hela tiden, den förflyttas i små steg upprepade
gånger vid ett samtal.

Eftersom SAR värdet är ett mått på en överföring W/kg så är
iaf jag misstänksam
där mobiltelefonen överför vilket inte pucken gör (iofs om
jag gnuggar pucken så
uppstår friktionsvärme).

mvh plun

Re: Radiostrålning

jag observerade nyss efter en längre tids telefonsamtal i vanlig telefon
att telefonörat var mycket varmare än det andra örat. Jag tror inte
magnefältet i luren har ett smack med den värmen att göra.

-- bara mina 2 öre(o)n :-)

Re: Radiostrålning

Hur skeptisk du än är så kommer det inte mer än max en kvarts watt ur
din nokia som om ALL den energin omvandlas till värme i ditt öra
fortfarande inte torde värma dig särskilt mycket.

Re: Radiostrålning
något jag finner lite lustigt är alla dessa som skaffar headset för att
inte bestråla huvudet så mycket, och sedam skaffar trådlösa headset!?

Vore det inte en bra ide ur säkerhetssynpunkt (jag vet att det är
praktiskt osmidigt) att _inte_ utrusta mobiltelefonerna med
mic/högtalare i enheten utan ta bort dessa och sätta in en kontakt för
ett tråd-headset istället?
På det viset tvingar man bort strålningen från huvudet åtminstone.

// Heppen.

Re: Radiostrålning

Problemet är att det kanske inte hjälper med trådheadset. Det finns
undersökningar som har visat att headsettråden tar med sig minst lika
mycket HF-energi till huvudet som man annars skulle ha fått om man höll
telefonen vid huvudet.

Det finns istället headsets som för över ljudet från telefonen till
huvudet genom luft sista biten och det tycker jag verkar intressant och
ska prova någon gång.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Ja hur är det med den saken egentligen?
Även där förnekar forskarna detta medan andra säger emot.
Det effektivaste är att göra som jag, ha telefonen avstängd
hela tiden.

Du menar alltså med en slang?

Re: Radiostrålning

Det är nog mycket svårt att säga med säkerhet hur det ligger till.

Visst är det så, men i mitt fall är det helt omöjligt. Olika människor
måste kunna nå mig och jag har ingen möjlighet att i förväg veta vilken
fast telefon jag kommer att vara i närheten av, om det finns någon alls
i närheten. Däremot om jag t ex sitter på ett kontor under en hel dag så
brukar jag vidarekoppla mobilen till kontorstelefonen så att dom som
ringer mig ändå kan använda mitt mobilnummer som är det dom känner till.

Under flera år hade jag ingen fast telefon hemma eftersom det var
meningslöst eftersom jag så sällan var hemma.

Ja. Säljs av Maxicom i Borås. Ingen vidare hemsida just nu, men det blir
säkert bättre igen: http://www.maxicom.se

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451