Pc => VHS

Hur bra /dåliga är grafikkortens TV-utgång för att mata redigerade videofiler till VHS'en?

Finns det andra, smidigare lösningar än att mata över TV-ugång?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

"Morgan Ohlson" skrev i meddelandet news:4CBcb.26111$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Allt beror väl på hur höga krav du själv har. Har du s-video utgång från ditt grafikkort så tycker jag själv iaf att kvaliten blir väldigt hög.. Ganska ok med komposit också, men inte lika bra. Det alldra bästa är ju att få ut videofilmerna samma håll som de kom in, vanligast digitalt genom DV-in på kameran. Har din kamera inte DV-IN så får du ta det den analoga vägen istället.

Annars får du köpa ett analog-kort, där det finns S-video utgång, dem sägs vara ganska bra, speciellt "Studio DC10plus", som även ligger shyst i pris.

Mvh Johan

Reply to
Johan Stenkilsson

"Johan Stenkilsson" skrev i meddelandet news:zaCcb.26117$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Blir det sämre än en Charles Bronson rulle från 70-talet? ;o)

Hade inte tänkt på att vanlig TV-ut från grafikkortet tskulle vara en svag länk så jag uppfattade inte den fördelen med DV-in förr'n's det var för sent.

pris.

Med analog-kort så menar du alltså vanligt grafikkort, men med S-videoutgång, eller? Vad är fabrikatet på kortet, heter det bara Studio...... ?

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson

Studio DC10 Plus tillverkas av Pinnacle Systems,

/ MW
Reply to
me

+Johan Stenkilsson wrote

Personligen tycker jag den blir rätt usel.

Dock har det ju mycket med kortet i fråga att göra, och jag har bara testat med ett väldigt gammalt grafikkort, samt tre modernare laptops (Dell CPx, Dell C600 och Fujitsu-Siemens C1020) och det är tämligen usel kvalitet.

Jämför man detta med min gamla SGI indy med videokort i så är det som natt och dag.. visst, en elak jämförelse, men skillnaden är verkligen ENORMT stor.

..Men precis som du säger beror det väl på vilka krav man har.

Jag tycker skillnaden är extremt liten faktiskt.. kanske är jag som har för bra och korta kablar iofs, för jag skulle tro att den största vinsten med S-video kommer om man ska överföra signalen en längre sträcka ?

Fast nu var det ju ut från datorn som var frågan, och där blir det ju analogt om man vill kunna visa signalen.

..Vad det gäller video-in så brukar det ju vara ÄNNU sämre.. oftast klarar inte ens korten full framerate i full PAL-upplösning, det är rent patetiskt år 2003 när alla dom klassiska flaskhalsarna borde vara undanröjda för länge sen.

Vad är det för speciellt med dom utgångarna - högre bitupplösning (>

8-bit per färg och hänsyn taget till gammacorrektion så att kvantiseringsbruset inte syns i dom mörka områderna ens om man ljusar upp signalen i efterhand) ) och subpixel (dvs. varje 1/768-pixel är uppbyggd av tex. 2 pixlar), eller bättre brusgolv och lägre interferenser?

- TV-systemet är ju som så urursel att oavsett hur bra kvalitet man skickar in, ger ursel resultat ut hur man än gör...

Hmm. är det inte just vid längre sträckor som S-video tappar kvalite fortare än composite, dvs. S-video startar med högre kvalitet, men tappar den fortare per meter kabel än motsvarande composite??.

sen.

Korten och video-chipen klarar det i flesta fallen (kanske inte de USB-baserade pga. låg garanterad bandbredd då vi pratar om över 30 Mbyte/sek utan avbrott eller stockningar), men inte drivrutinerna alla gånger, kanske för att men helt enkelt _inte vill_ det och försöker styra behovet till dyrare HW (som pinnacles DC10 och DC20) eller att man skall köpa 'uppgradering' till den medföljande video- redigeringsprogrammet och får en drivrutin som just hanterar fullframe...

--
Kan videocapturekortet visa fullframe ala 768 × 576 × 25 Hz
på skärmen via någon application, så kan kortet också spela in

Det här har jag sett mycket tydligt med så gammalt kort som miro-PCTV
med BT8x8-chip - chipet kan _massor_ med olika saker med olika
upplösningar, filter och alla möjliga andra finjusteringsregister
- inget som visas ut till användaren eller åtkommligt via API.
Den urspungliga win95-drivrutinen klarade fullframe via API:erna,
men var enormt buggig med slumpässigt frysande dator med beroenden
på vilken färgrymd man använde i API:et osv.  - klantbuggar skulle jag
vilja säga, och det kom förståss inga nya uppdateringar iom. miro
absoberades till pinnacle.

Det kom iofs nya drivrutiner för nya OS (läs XP) i form av paket
för alla pinnacles olika kort rekursivt sas., men gemensamt med
dessa var att de inte stöder fullframe med full upplösning i
moderna OS som XP, vilket störde mig oehört eftersom jag hade
'facit' i hand och visste att HW:n klarade fullframe
med full upplösning på en 500 MHz dator med win98, men kunde
inte göra detta på en 3 GHz burk med stor HD och modern OS...

nå, det var opensource-drivrutiner som löste problemet tillslut.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

+Torbjörn Ekström wrote

Vet ej, iofs finns det ju en zillion inställningar man kan göra också, men dom vet man ju ändå inte vad dom gör så dom petar man helst inte på, men framförallt så märker man stor skillnad om man exempelvis tar en bild (nån slags testbild tex) och visar den på en TV, då blir den skarp och fin från indyn, men "suddig" från PC-korten.. på nån av laptoparna kan man slå av nån antiflimmergrej så blir bilden skarpare, men då flimmrar det så man blir tokig, det gör det inte från Indyns videokort, ingen aning om varför.

Jo, dessvärre, men att visa en bild på ca 640x480 (i.e den normala upplösningen som är närmast PAL) är inga problem egentligen..

Det låter ju väldigt elakt om så är fallet.

Det är ju inte så säkert iofs.. även om några flaskhalsar är undanröjda..

Sånt suger..

För Windows eller för opensource-OS ?

från

testat

CPx,

ju

för

med

genom

klarar

patetiskt

länge sen.

Ja, vad jag förstår borde jag haft DV-in på kameran... men eftersom jag inte begrep att grafikkort fortfarande inte klarar ordentlig tv-ut-kvalitet så förstod jag inte att DV-in hade ett värde.

Om jag förstår er rätt så är det ändå så att ett grafikkort med S-video-ut vanligen är bättre än komposit-ut....... stämmer det?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

---8 nå, det var opensource-drivrutiner som löste problemet tillslut. ---8

Reply to
Anders

Tror jag att det var - det fungerar i allafall mycket bättre än vad orginaldrivrutinerna någonsin har gjort...

Misstänker att mycket av koden för BT8x8-chipet kommer från linux-världen... :-)

Där har capturingen fungerat i många år, men jag saknar application liknande virtualdub i linux...

=?ISO-8859-15?Q?Torbj=F6rn_Eks