Överspänningsskydd

Skall till Tanzania i sommar och skall då ha med en del elektrisk
utrustning, bl a datorer. Ett problem i de trakter jag skall till är att
elsystemet är väldigt instabilt och det är väldigt lätt till att nätdelar
blir överbelastade och går sönder på grund av för hög spänning.

Vad finns det för produkter för att erhålla en jämn spänning till tex en
bärbar dator, funkar det med sådana här
http://www.netonnet.se/item.asp?iid56%545 eller skyddar den bara mot spikar
och sånt. Tips tack!

Re: Överspänningsskydd

Nej sådana duger inte alls!
Den skyddar enbart mot korta höga spikar långt över
vad en nätdel pallar med under lite längre tid.
Hur hög spänning kan du drabbas av?
Normalt är att nätdelar numera klarar upp till 264 volt
enligt specifikationerna.

Re: Överspänningsskydd

det där är bara mot snabba spikar, när dom kommer så går säkringen

jag vet inte vad som kan passa förutom en Nätspänningsstabilisator
kolla på elfa
men dom är tunga och svindyra, men funkar mycket bra
en 200w väger 8 kg :-) och kostar över fem tusen + moms

Re: Överspänningsskydd

För att skydda sig mot för hög/låg spänning
så måste det vara någon typ av UPS. Helst en ups
med AVR-trimning (Korrigerar överspänningar utan
att anstränga batteriet. Sparar batterieffekten
för tillfällen när det verkligen behövs.)

www.inwarehouse.se/sr.asp?catAC%CU&sortorder=bymfr

http://www.apcc.com/products/category.cfm?id13 %

Re: Överspänningsskydd
On Sat, 22 May 2004 12:35:36 +0200, demmpa

Frågan är då hur hög spänningen kan vara på elnätet där nere
och om då sådana här apparater klarar så hög spänning.
Det är ingen vits att skaffa en UPS som också den går sönder.

Re: Överspänningsskydd

Tja, i Indien så är det helt normalt att 220-Volt spänningen
varierar mellan 400 Volt och 95 Volt under dagen...
- och aggregatet skall funka och lämna ström i hela området också...

(sådana konstruktioner som tål detta har ganska mycket
  lägre verkningsgrad än aggregat som är anpassad för
  välfostrad västerlänsk elnät - robusthet och hög
  verkningsgrad är ofta ömsesidigt uteslutande
  i dessa fall)

Om man säger så här, det är säkrast att köpa PC-aggregat som
är tillverkade för landet den skall användas i...

det gäller också UPS... något som flera stora UPS-tillverkare
lärde sig den hårda vägen (som kina och indien).

/TE

Re: Överspänningsskydd

Ett nätaggregat som klarar 50-500 volt vore fint  :-)

Re: Överspänningsskydd

Det är reglertekniskt svårt att bygga saker med sådant inområde och i
synnerhet om den skall vara stabil från kortslutning till avbrott
(genom hela impedanscirkeln), vid kapacitiv till induktiv last osv...
och blir ganska dyrt. Omöjligt är det inte men det kommer kosta
förstås.

Re: Överspänningsskydd

Min gamla rakapparat klarade (om jag minns rätt) 10-270V, lik eller
växelspänning..

Rätt nice, å andra sidan är inte effektuttaget för att driva en
rakapparat så våldsamt heller..

Re: Överspänningsskydd

Min nuvarande Philips rakapparat är en sådan som klarar
just det du beskriver. Den har inbyggt laddningsbart batteri.

Re: Överspänningsskydd

Lasten på en rakapparat varierar inte så våldsamt så det kan jag tänka
mig fungerar. Det är dock ändå imponerande att man tänkt hela vägen
ner till bilbatteri. Snällt.

Re: Överspänningsskydd

Sanningen är dock att den inte går att köra direkt på 10V
om batteriet är helt urladdat och batteriladdningen blir
också rätt långsam med 10V, men det fungerar att ladda.
Det är bara att plugga in nästan vart som helst.
Sådant gillar vi   :-)

Re: Överspänningsskydd

Absolut!

Re: Överspänningsskydd

Jepp, kan ju kopplas till nästan vad som helst :) ..Jag har ett svagt minne
av att det till och med fanns en busbillig biladapter till den, den lär
med all säkerhet ha bestått av en rak kabel, möjligen med en säkring
i cigpluggen :)

Re: Överspänningsskydd

Exakt rätt  :-)

Re: Överspänningsskydd

Detta var (är) en braun, den bästa rakapparat jag haft f.ö, tyvärr
så kostade ett nytt batteri och skärdel tillsammans en bra bit mera än
vad en helt ny rakapparat av samma märke kostade, så det blev en sådan
istället.. den är tyvärr inte lika bra, och har inte heller finessen
med "multiström" utan har en 100-230v AC "nätdel" integrerad i
nätkontakten..

Re: Överspänningsskydd

Skärhuvudena behäver knappast bytas på min eftersom de
är av en bra konstruktion, är väl 15 år gammalt nu,
men de laddningsbara batterierna har jag bytt,
men de måste lödas. Inte så dyra från ELFA.

Re: Överspänningsskydd

Fast nog märks det att dom inte har samma "bett" som när den var ny,
och den är ändå använd ca 10 år.. ..det klart att den funkar men..

Nä nu när jag ändå inte använder den borde man egentligen öppna den och
titta vad det egentligen är för batterier, det är säkert NiCd iofs
men det går väl att byta mot NiMh (efterssom NiCd inte lär gå att få tag
i idag) om dom är nån slags standardstorlek.

Re: Överspänningsskydd

Slitagepryl som inte klarar omild behandling, kostar mycket då det är
hög precision påstås det. Har för mig att
"http://www.relectric.se /" tyckte man skulle byta skärhuvud typ varannat
år.

Elfa har NiCd m lödöron, troligen har du ett batteri storleksmässigt som
R6. Annars kan du alltid kolla på länken ovan för reservdelar.

/Niklas

Re: Överspänningsskydd

Jag minns att det stod något liknande i manualen, vilket känns lite
överdrivet, men som sagt, 10 år tog ut sin rätt..

Ska kolla där, fäörst måste jag bara hitta rakapparaten så jag
kan ta sönder den och titta efter :)

Site Timeline