Problem med videokamera

Hej,

Jag skulle kopiera in lite gamla videoband filmade med vår gamla video8-kamera (Sony CCD-TR50E). Snopen blev jag när kameran började krångla efter några minuter... Först slutade den skicka ut bild, ljudet hördes men den verkade inte ge någon bildsignal alls. VHS-bandaren den var kopplad till spelade inte in ens ljudet (antar att den måste ha en korrekt synksignal för att bry sig om att spela in något). Nu verkade den helt stendöd, jag spolade fram och tillbaka och slog av och på den utan att få den att visa minsta lilla flimmer till bild. (Ironiskt nog var detta samma kväll som Vetenskapens Värld visade filmen "Digital skymning", som ganska precis behandlade mitt nyfunna problem...)

Dagen efter tänkte jag att den kanske hade lagat sig över natten, underligare saker har ju hänt, så jag testade den. Mycket riktigt fungerade den åter, men bara en stund. Sen började den flimra och tappa bilden emellanåt. Jag har testat fram och tillbaka sen dess, med olika band osv, och läget är att den flimrar och hoppar men den mesta tiden ser man i alla fall någon bild. Det verkar också vara olika på olika band. Jag har testat med en rengöringskassett, i sjätte butiken jag letade i fann jag en, men det var 200 bortkastade kronor. Ingen förbättring av det alltså.

Har någon här några idéer om vad problemet kan vara? Svårt/dyrt att fixa? Jag har tidigare mekat lite med en trilskande VHS-video, så jag vet hur noga det är att allt mekaniskt sitter perfekt. Jag fick aldrig riktigt rätt på trackinghuvudet igen i den videon... Men kan det vara något annat, som man kan fixa själv eller inte kostar för mycket (dvs mer än vad en begad kamera kostar på blocket)?

Alternativt, känner någon till ett ställe som hyr ut video8-kamera eller -bandare i Malmö-Lund till ett rimligt pris? Tanken är mest att få över grejorna till datorn så man kan bränna dvd i stället.

Tack på förhand, Erik Eriksson

Reply to
Erik Eriksson

låter inte som klisterdöden i alla fall, då hade en rengörnning hjälpt efter var gång det trasslade - bandmedia från runt 80-talet ligger helt klart i farosonen för denna 'farsot' då nästan alla bandtillverkare använde samma lim, som inte visade sig var åldersbeständig...

får se när motsvarande 'farsot' upptäcks på CD-R media eller liknande om 10 år... huga...

Torbjörn Ekström

noga

kamera

Hej Erik. Det som brukar jävlas med gamla Sony-kameror är bandguiderna. De lossnar och skruvar upp/ner sej själva, och då ligger bandet fel i höjdled på videotrumman. Tycker nog ändå inte att symptomen stämmer riktigt , men det är ju enkelt att öppna luckan och känna på dom med fingrarna. En annan sak är lödfel på kontaktlisterna mellan de olika kretskorten. Fast det kräver en total nermontering.

Börja med att känna på bandguiderna (just för att det är enklast).

/Morgan

Reply to
Morgan

. det är ju enkelt att | öppna luckan och känna på dom med fingrarna.

Hur känndes dom? /Morgan

Reply to
Morgan

Jo, de två som drar bak bandet känns faktiskt lite lösa (man kan vicka på dem), men i och med att de sitter rörligt så antar jag att de aldrig känns helt stumma? Alltså, plattan de sitter på rör sig, det är inte bara rullarna som glappar. Ska jag pröva se om jag kan spänna dem på nåt vis?

Tack, Erik

Reply to
Erik Eriksson

Mm, nä bandet jag använde när det började strula var faktiskt det nyaste i hela samlingen, det är nog inte mer än drygt ett år gammalt.

Jo det enda som gäller är att kopiera allt man vill spara med jämna mellanrum. Tyvärr ska man väl vara lite tidigare ute än jag var med videobanden nu, men än ska det väl inte vara för sent att få dem kopierade.

Reply to
Erik Eriksson

rullarna

Dom är "sladdriga" , och den vita rullen ska rulla lätt , men på toppen av dom sitter en spårskalle.Det är den som inte ska vara lös. Med den (spårskallen) har man möjlighet att justera höjden på hela "benet". Om den lossnar utav sej själv , så kan den gänga upp/ner sej , och det är inte rätt. /Morgan

Reply to
Morgan

Japp, de skall vara lite glappa, under drift trycks de i allmänhet fast i en klyka så att de sitter still. Om man ger sig till att pilla på den skruvskalle du nämner så skall man bara känna att det går lite trögt. Prova ett halvt varv eller så och skruva sedan tillbaks till ursprungligt läge. Dessa skruvar används för att trimma in spårets vinkel över bandet och är en vital inställning för att man skall kunna spela in band på en maskin och upp på en annan.

Vad gäller ursprungsproblemet så undrar jag om det inte kan vara någon elektrolytkonding i spänningsförsörjningen som torkat så att någon spänning blir dålig när det blir lite varmare. Har sett liknande på en gammal videokamera (8mm) jag pillade med för ett tag sedan.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson