Spänningsregulator med stabilt 12 volt 2 Amp i båt vid generatorladdning upp till 14,8 volt.

Hej!
Jag har en spE4%nningskE4%nslig 7" skE4%rm som inte tE5%l mycket mer E4%n 12
volt.
Jag sF6%ker fF6%rslag pE5% lE4%mplig spE4%nningsregulator med sE5% lE5%gt
spE4%nningsfall som mF6%jligt, kan L78S12CV anvE4%ndas?
BehF6%vs i sE5% fall delkomponenter och hur stort blir spE4%nningsfallet?
Tacksam fF6%r olika fF6%rslag och scheman.
// Kjell

Re: Spänningsregulator med stabilt 12 v olt 2 Amp i båt vid generatorladdning upp till 14,8 volt.

78-serien behöver ganska mycket spänning över sig innan den börja
reglera rätt.

och low-drop regulatorerna är ganska sällsynta för spänning över 5 volt

om din skärm drar mycket så kanske en köpt switcad regulator är bättre -
har för mig att det i Elfa fanns en området 10-18 Volt för 12 Volt ut,
just det, 69-060-10 för en 25Watt aggregat (kostar iofs runt 400:-)
- finessen med dessa att den ger ut 12 Volt även när batterispänningen
är under 12 Volt.

I alla fallen så förmodar jag att du kör elsystemet med blybatteri
inkopplad, om du kör utan batter paralellkopplad över elsystemet så kan
det bli elaka spikar och annat från båtmotorns generator - batteriet här
fungerar som en utjämnare/filter samt stabiliserar generatorns reglering

/TE

Re: Spänningsregulator med stabilt 12 volt 2 Amp i båt vid generatorladdning upp till 14,8 volt.

Clas O har billigare i div storlekar för 'bilspänning' till div prylar.
Såg det när jag sökte en till laptoppen.

Thomas

Re: Spänningsregulator med stabilt 12 volt 2 Amp i båt vid generatorladdning upp till 14,8 volt.
gt
 kan

OK
Jag kanske testar fF6%rst med tvE5% parallellkopplade spE4%nningsregulatorer
UA7812
TO220, 12V, 1A frE5%n Kjell & Co, Art 90064. SkE4%rmen drar med en enkel
kamera tillkopplad bara drygt 1 Amp.
BehF6%vs nE5%got mer E4%n strF6%m in-ut eller kan man koppla direkt pE5% be=
nen?
Hur stort tror du spE4%nningsfallet kan bli?
// Kjell

Site Timeline