Spänningsregulator med stabilt 12 volt 2 Amp i båt vid generatorladdning upp till 14,8 volt.

Hej! Jag har en sp=E4nningsk=E4nslig 7" sk=E4rm som inte t=E5l mycket mer =E4n 12 volt. Jag s=F6ker f=F6rslag p=E5 l=E4mplig sp=E4nningsregulator med s=E5 l=E5gt sp=E4nningsfall som m=F6jligt, kan L78S12CV anv=E4ndas? Beh=F6vs i s=E5 fall delkomponenter och hur stort blir sp=E4nningsfallet? Tacksam f=F6r olika f=F6rslag och scheman. // Kjell

Reply to
ergoinv

78-serien behöver ganska mycket spänning över sig innan den börja reglera rätt.

och low-drop regulatorerna är ganska sällsynta för spänning över 5 volt

om din skärm drar mycket så kanske en köpt switcad regulator är bättre - har för mig att det i Elfa fanns en området 10-18 Volt för 12 Volt ut, just det, 69-060-10 för en 25Watt aggregat (kostar iofs runt 400:-)

- finessen med dessa att den ger ut 12 Volt även när batterispänningen är under 12 Volt.

I alla fallen så förmodar jag att du kör elsystemet med blybatteri inkopplad, om du kör utan batter paralellkopplad över elsystemet så kan det bli elaka spikar och annat från båtmotorns generator - batteriet här fungerar som en utjämnare/filter samt stabiliserar generatorns reglering

Clas O har billigare i div storlekar för 'bilspänning' till div prylar. Såg det när jag sökte en till laptoppen.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

=E4n 12

gt

t?

r 5 volt

=E4ttre -

ut,

gen

kan

h=E4r

OK Jag kanske testar f=F6rst med tv=E5 parallellkopplade sp=E4nningsregulatorer UA7812 TO220, 12V, 1A fr=E5n Kjell & Co, Art 90064. Sk=E4rmen drar med en enkel kamera tillkopplad bara drygt 1 Amp. Beh=F6vs n=E5got mer =E4n str=F6m in-ut eller kan man koppla direkt p=E5 be= nen? Hur stort tror du sp=E4nningsfallet kan bli? // Kjell

Reply to
ergoinv