Överspänningsskydd - Page 2

Re: Överspänningsskydd

Fungerar så himla bra att jag inte har behov av bättre.
De slipar sig själva när de snurrar.

Mina var NiCd från början och NiMh numera.

Re: Överspänningsskydd

Skärhuvudena behöver knappast bytas på min eftersom de
är av en bra konstruktion, är väl 15 år gammalt nu,
men de laddningsbara batterierna har jag bytt,
men de måste lödas. Inte så dyra från ELFA.

Re: Överspänningsskydd

[...]

Jag fick se statistik när jag vad där sist. Vid ett tillfälle hade
spänningsloggern (som används av bl.a. kraftbolagen själva) dött efter
att nålen ritat ett streck rakt igenom den högsta spänning som den
kunde markera på 1100 V...

Iofs var det då oväder så det hette duga, men att bygga nått som
stoppar för sådant det är _svårt_.

Ett sätt jag stötte på I Montenegro var att bygga en 300 VDC
batteribank och därefter ladda den via en enkel likriktare och
laddregulator. Batterierna tog i stort sett alla spikar som kom igenom
regulator/likriktare och den delen var så billig (200 spänn) att man
böt den i stället för säkring. Finessen med 300 VDC var just att den
likriktade nätspänningen 230 VAC * SQWRT(2) = 325 VDC och 22
blybatterier i serie gav 303,6 VDC och det gav en reglermån på ca 20
V, alldeles lagomt. Laddströmmen var mycket låg mot vanliga UPS:er.
Avbrotten man slogs med var till sin natur mycket korta men kunde
inträffa periodvis.

Re: Överspänningsskydd

I sådana fall får man köra med överspänningsskydd som ger
regelrätt kortslutning vid överspänning.
Det blir ju avbrott då, men är bättre än att grejorna går sönder.

Re: Överspänningsskydd

Det är detta som är det svåra - att man med
gasurladdningrör (tex. comgap) kortsluter och därigenom
reflekterar ut spiken är en del av skyddsstrategin, men
räcker inte - röret måste hinna tända också...

Därför är det alltid kombinationsskydd med rör, varistorer och
halvledare, det sistnämda för att ta hand om dom första ns/us
innan resten hinner komma igång - och är det direktträff så
hjälper det inte med någonting, det som är för klent - brinner,
har blixten hoppat 100-tal meter i luft så är den sista mm
luftgap i modemtrafon inget som helst hinder för blixten att komma
åt telefonlinjer som inte är samma sak som jord - där är bara
skydd/övergång mellan elnät och telenät nere i elcentral
som erbjuder lättare väg för blixten, som kan skydda utrustningen.

Det handlar inte om att stoppa en blixt, det går inte
- bara erbjuda den  ofarligare och mer lättframkommliga
vägar...

Det är alltid värst att vara sist i en ledningsnät, det
ger samma effekt som den våta handukens snärt just för
att det blir  impedansövergång från något som transporterade
en våg till något om inte kan transportera vågen längre och
det blir hög amplitud (spänning/hastighet) innan vågen studar
tillbaka in igen i nätet. Om det är låga förluster så kan en
sådan våg studa flera gånger med minskande ampilitud i ett nät.

/TE

Re: Överspänningsskydd

Måste vara snabba också, snabba som fan. Vad ett sådant skydd gör är
egentligen att skapa en impedansreflektor och reflektera tillbaka
spikten ut på nätet.

När många runt omkring dig börjar använda dessa kommer spikarna inte
längre en och en... utan de kommer i svärm där de ibland tar ut
varandra ibland läggs samman till riktiga monster... det blir svårare
och svårare för olika typer av skydd att återställa och hinna ta nästa
spik innan något slipper igenom. I extremfallen upphör aldrig
bombardemanget med snabba transienter och då kan utrustningen aldrig
gå eftersom den i princip är kortsluten jämt och när den inte är det
producerar den egna transienter genom korta snabba strömuttag när den
väl "vågar" koppla ut sig på nätet igen mellan skurarna av spikar.

Re: Överspänningsskydd

Säkring och seriemotstånd bör man tydligen ha i så fall.

Re: Överspänningsskydd

I princip vad du vill ha är ett snävt 50 Hz filter. Som sagt... det
går att skydda sig, men det är inte enkelt eller billigt.

Re: Överspänningsskydd

Vem har sagt att det skall vara billigt?   :-)
Billigt = dåligt

Re: Överspänningsskydd

Jag skulle vilja formulera om det som "Billigt = Rätt kvalitet / Rätt
pris" :)

Det är oftast dyrt att köpa _för_ billigt...

Re: Överspänningsskydd

 Ja absolut!

Re: Överspänningsskydd

Nej. Jag är osäker på om man vill ta med så mycket bagage bara för en
dators skull.

/

Re: Överspänningsskydd

Kan lätt överstiga tillåtna 20 kg i turistklassen :)

Re: Överspänningsskydd

Man kan ju alltid hyra ett separat fraktflygplan,
de brukar ju orka med en hel del last  :-)

Re: Överspänningsskydd

Billig chartersemester med eget portabelt kärnkraftverk ombord en
Hercules :)

Re: Överspänningsskydd

Bara du inte använder metallfilm-motstånd - dom är
värdelösa i dessa sammanhang och tål inte transienter.

Min erfarenhet från telekombranchen skulle jag säga
2 Watt kolmassamotstånd  eller 8 watt trådlindat för
samma 'tålighet' - speciellt efter när jag har sett
resterna efter trådlindade 2-watts motsånd efter 2 Ws
pulser i 10-tal us området - som finska televerket
använde  i sina prov förr i tiden...

  /TE

Re: Överspänningsskydd

Samma sak om man försöker koppla av transienter längre in i bygget med
ex. tantalkondensatorer. Se för f-n till att den omvända polspänningen
aldrig överskrids, samt att _rätt sorts_ tantal används på _rätt
ställe_ det finns som bekant många olika klasser.

Själv är jag alltid ganska skraj för dem, även om jag inser att de är
bra kondingar är antalen apparater jag sett förstörda pga brunnen
tantal fler än jag vill räkna och minnas...

Ofta konstruktionsmissar pga okunskap men ibland helt oförklarliga
brandhärdar...

Det skall vara _Sisu_ i grejerna på andra sidan sundet :)

Re: Överspänningsskydd

funderade lite och om jag skulle råka ut för att behöva ha något sådant skulle
jag nog bygga något själv

en modell som funkar när man har så låg last som en bärbar vore att ha ett
lagom seriemotstånd med relativt hög effekt och ett värde som gör att laddaren
nätt och jämt fungerar när man kör allt på ungefär 180 v

sen gör man en enkel spännings begränsare av en likriktarbrygga , en kraftig
transistor och en lagom zenerdiod

det  gör att när spänningen går över vald begränsningsspänning så börjar man
bränna bort överskottet över serimotståndet

borde få det att funka upp till 500v utan större problem

vad har du för effektutag i den bärbara?

Re: Överspänningsskydd
spikar

Hmpf...Tycker det skulle vara enklare efter att läst denna tråda att fixa
ett lämpligt portabelt elverk....

Givetvis efter kontroll att detta är lämpligt att driva elektronik då alla
inte är det.

Men det hjälper inte mot skräp via eventuella I/O, men det var väl inte
frågan (det) heller ;-)

"Hoppar ner i skyttegraven"

Re: Överspänningsskydd

nätdelar

Ja det lutar nog åt att vi fixar en utrustning vi behöver i Dar es salam för
där bör dom väl ha sånt som funkar.

HB

Site Timeline