Lödstation?

Hur stor effekt bör man ha egentligen?
Isolation (ohm)? Spetsgänga? digitalt?

Re: Lödstation?

50-70 wattare, elektroniskt styrd. däremot är inte
visningen av temperaturen så viktig eller behöver vara digital
om du har skalad  justerratt.

värmelementet skall vara så nära spetsen som det övh.
bara är möjligt för att temperaturregleringen skall ha snabb respons.

spetsarna skall vara så korta och  grova som möjligt beroende
på arbete - långa smala spetsar kyls väldigt snabbt trots att det eldas
med 450 grade i andra ändan och är en av orsakerna till att folk
förstör spetsar fort. och man skall ha en hel uppsättning olika
spetsar för att anpassa till rådande arbete - välj gärna en station du
snabbt kan byta spetsar utan att behöva hantera heta delar
med händerna för bytet

vid ytmontering så bör man ha två lödstationer

undvik att ha gängade system när det gäller lödspetsar,
för dom kloggar igen förr eller senare när det går hål
i pläteringen och kopparoxiden under pläteringen växer
till sig och det hela blir presspassning -> lödstation
i soptunnan.

Dom flesta lödpennor är flytanden och kan ansluta till
jord via motstånd (i MOhm-klassen av högspänningstyp)
för ESD-skydd men samtidigt klara sig om man råkar komma åt
spänningsförande delar @ 230 Volt utan katastrof.

paret lödstationer använder man i många året framöver, så man skall inte
köpa den billigaste skräpet på biltema du kan hitta, utan leta efter en
som är etablerad och har reservspetsar och reservdelar även om 5 år.

Att begära offert på en uppsättning olika typer av spetsar
i samband med utvärdering  brukar vara en bra metod att
sålla agnarna från vetet - dom seriösa har alltid en god
uppsättning spetsar och reservdelar.

Elfa har weller - som är mer eller mindre industristandard

Desab som jag har skrivit om tidigare har också proffesionella
lödutrustningar - och mindre än semiproffesionellt tycker jag
inte att man skall välja även om det kostar en slant...

/TE

Re: Lödstation?

Biltemas lödstation fungerar faktiskt ganska bra, det som är  lite
dåligt så är det kvaliten på spetsarna. Men det går att montera
wellerspetsar med lite god vilja.

Däremot Weller WHS40 som Elfa säljer, har jag inget förtroende alls för.
Den är ju bara 10W klenare än en "vanlig" mekanisk weller, men
förmodligen är värmeöverföringen mycket sämre. Jag blir galen när jag
försöker löda med den, det är knappt lödtennet smälter om man så bara
försöker löda på en 0,75mm2 kabel på ett ben på en TO220 kapsel. Och det
är jädrar inga problem med en magnastat eller temptronic wellerstation!
Dessutom verkar spetsarna vara sämre.

Slutkläm: Köp inte den billigaste wellern, köp då hellre biltemas
station, eller en "riktig" weller, typ magnastat (som förmodligen är den
billigaste "riktiga" wellern).

/Kent

Re: Lödstation?

weller 80-wattare (WST-81) som företaget köpte räcker till mycket
i värmebehov - och är det en sak som man har lärt sig efter hand
så är det  att inte välja en lödstation med för lite effekt.

den här kan man smälta ned spetsen rakt ned i ett kallt lödtennbad
utan problem.

dock är den en smula dyr för privatpersoner...

---

har minne av en 18 wattare i min ungdom som verkligen inte dög till
något - och kan tänka mig att 40 watt nog är i minsta laget om man löder
Re: Lödstation?

Början på elektronikutbildningen...
man skulle löda varje kors i kopparnät. för vissa gick det hur bra som hels
för andra storjäklades det... tills vi komm på att det var 30watt och
70watts lödstationer....

30 wattaren fick man lägga på kopparnätet innan fikat om ville löde efter
fikat...

/Jimmy

Re: Lödstation?

Det finns en begagnatmarknad för dessa. Kontakta Wellers ÅF, de kan
som regel ordna fram för folk som byter mot andra varianter. Jag
gillar också de här stationerna, tror de ligger runt 4 lock i pris hos
elfa och betydligt billigare om man köper dem från en weller ÅF i
stället. (Ja Elfa suger när det gäller pris på sådant här).

Re: Lödstation?

Elfa suger nästan alltid när det gäller priser, elfa handlar
man av för att dom har ett oerhört bra sortiment och kompetent support :)

Re: Lödstation?

Och leverarar omgående. Har relevant specifikation online. Kompetent support.

Re: Lödstation?

Det är detta man betalar för!!

Då eftersom folk är så ovilliga att betala för support, lagerhållning
och sortiment samt service så att det syns på fakturan så är det
enda sättet att betala för det genom högre komponentpriser.

/TE

Re: Lödstation?

När jag jobbade med elektronik så handlade man ALLT av elfa, just efterssom
arbetstiden att leta rätt på saker hos andra leverantörer och få delleveranser
osv snabbt blev större än vinsten.

Däremot handlar jag inte alltid "privat" från elfa, efterssom när jag
"hobbybygger" så är det ju min obetalda fritid det gäller..

Re: Lödstation?

Internet har nog förändrat en del..
Förr var det krångligt att hitta komponenter därav blev elfa valet då dom var
kompletta.

T.ex. på irf.com så blir man visad direkt till lokala leverantörer vilket gör
det mycket enkelt. Och Elfas sortiment saknar en del intressanta kretsar så
deras position är inte så säker längre.

Re: Lödstation?

Det beror lite på vad för sorts elektronik du jobbade med, på de
produktionsföretag som lever på att tillverka elektronik handlar man
bara hos Elfa om det är betydligt mer praktiskt annars tar man
komponentrullarna från t.ex. Hatteland och liknande.

Där är jag tvärt om. Där är Elfa suveränt tycker jag. Och
komponentmängden är så liten att det faktiskt inte svider i plånboken
när man handlar där på samma sätt som om man skulle köpa 500 000
ytmonterade 0805 motstånd av skiftande kvalisort. Då kan jag säga att
prisbilden blir enorm om man jämför Elfa med andra leverantörer...

Re: Lödstation?

Det jag gjorde var ju rätt småskaligt, oftast var det att konstruera och
löda ihop små boxar som gjorde saker (ofta anpassade signaler från en
tillverkares prylar till en annan tillverkares tillbehör), om en produkt
började sälja bra så lät man någon som sysslade med elektronikproduktion
massproducera dom istället.

Det gjorde ju att man ofta beställde olika komponenter men inte så stora
mängder..

Dessutom ville man ofta veta mer än vad som stod i databladen, av nån
outgrundlig anledning står det exempelvis inte alltid temperaturområden
på komponenter i databladen, vilket är VÄLDIGT viktigt om man ska tillverka
saker som ska sitta monterade i bilar (där det ju kan bli typ -30 till +80)
Elfas support brukade snabbt rota rätt på sån information.

Jag handlar uteslutande på Labb Elektronik, dom är väldigt trevliga att ha
att göra med, är ofta billiga och har dessutom en massa skojiga surplusgrejer :)
..Resten handlar man på elfa :)

Re: Lödstation?

Javisst, ibland är det helt klart värt extraslanten för att snabbt få
fram grejorna. Elfa är en godisbutik där man snabbt kan mätta ett sug
efter något speciellt. Men skall man ha en försvarlig mängd
komponenter lönar det sig bättre att kika runt lite på andra ställen.

Re: Lödstation?

Just spetsarna är problemet med den stationen IMHO, men går det
att modifiera så wellerspetsar passar så..

Vilken serie är magnastat då ? Själv köpte jag en begagnad WECP20 när
en elektronikfirma gick i konkurs (köpte lite annat också, exempelvis
en philips bärbar frekvensräknare för 200:- och ett fint litet labbaggregat
på 0-30v 0-3A för några hundra..), mycket trevlig sak tycker jag, snabb
uppvärmning, bra temperaturhållning (känns ju som att en del billiga stationer
inte riktigt hinner med att få upp tempen till vald temperatur om man försöker
löda nåt lite större) men framförallt är ju spetsarna otroligt bra.

Jag har även sett lödstationer med och utan pennor på diverse andra ställe,
typ butiker som säljer begagnat "skrot" osv.. det är helt klart ett
tips att hålla utkik efter, en begagnad station duger ju fint, bara man
investerar i nya spetsar, och är det tex weller så finns ju varenda del
attg köpa som reservdel.

Re: Lödstation?
Vad man ska köpa för utrustning beror en hel del på vad man har för
behov. Hemma har jag en gammal Weller och den fungerar perfekt där. Med
ett antal olika spettsar klarar jag de få lödningar jag behöver göra.
Fördelen med denna station är att det går att få den ordentlikt het. De
normala lödningar man gör hemma gäller ofta större ytor och då är mycket
värme ett måste. Finns säkert många andra lödstationer som fyller
kravet, men när jag köpte lödstationen var Weller det stora namnet.

När det handlar om finare geometrier (reparation av kretskort tex) så
föredrar jag Metcal:s produkter. De är visserligen inte speciellt
billiga, men ska du använda verktyget för att försörja dig är det
viktigt att det fungerar. Det finns en uppsjö av olika spetsar att välja
på beroende på arbetsuppgift. En av finesserna jag gillar är att du slår
på kraften och startar ditt lödjob, tiden för uppvärmning av spetsen är
nästan försummbar.

Tyvärr slutar inte kostnaden här, ska man utnyttja möjligheterna med de
smala spetsar som finns krävs ochså att man investerar i ett bra
mikroskop. Det är tyvärr mycket dyrare än lödstationen och ingenting för
en amatör.

/NS

Site Timeline