AC-mätning

Hej

En klurig fråga..

Eftersom jag vill kontrollera allting och rita vackra kurvor vill jag mäta
strömförbrukningen i vårt hus. Vi har en gammal mätare med 5 tåtar som jag
kommer åt. Skyddsjord, nolla, och tre faser in i mätarskåpet.

Om jag vill mäta strömförbrukningen i realtid måste jag som jag förstått
sätta strömtransformatorer på de tre faserna.
Problemet är att då måste jag ha en elektriker som kopplar ur tåtarna
(kostar pengar) och trä på tre ringkärnor.

De tre trådarna är säkert 3-4 mm3 och ganska styva. Om jag typ tätlindar en
annan ledare säg 10 varv runt var och en av de tre fasena då borde det väl
bli en spänning i den spolen som varierar med strömmen i fasledaren.

Kan man räkna ut hur mycket ström det går i ledaren om man vet spänningen på
något sätt? Blir det en linjär funktion ?

Resultatet tänkte jag skicka in i huset med en 432MHZ länk till en server
som på lediga stunder kan logga resultatet och rita kurvor...

Hälsningar Håkan

Re: AC-mätning
Hej Håkan!

Kan verka lockande att göra som du föreslår men det fungerar inte vid så låg
frekvens som 50Hz tror jag :-(  En del bilservicemätare gör en "pic up" som
du föreslår för att mäta signalen till tändstiften men det är
frekvenskomponenter i MHz klass och hög spänning som kan kapacitivt kopplas
på detta sätt.

Tånganperemeter då behöver du inte bryta strömkretsen!

Kan du löda ihop elektronikkomponenter och har en mätare som har någon liten
oregelbundenhet på "mäthjulet", ett litet jack i kanten. Då kan du försöka
göra som S.Adams i USA.
http://www.seanadams.com/pge /

Jag har programvara så att man kan logga signalen m h a en Windows burk
=|8-)

Hörru du den där 432MHz-länken verkar intressant. Vad är det för nåt?

/Svennis
http://w1.213.telia.com/~u21316909 /

Re: AC-mätning
Har försökt något liknande men problemet är att "mitt" hjul är väldigt
regelbundet. Men det finns en röd punkt på det som jag försökte detektera
genom att klistra fast en reflexdetektor på glaset.  Funka inte :-( kanske
fel avstånd, focus eller att pricken ger för litet ändring av den
reflekterade signalen.

433 MHZ menade jag se www.bhiab.se  sändare/motagare billiga är dom också
:-)

mvh/Håkan

Re: AC-mätning

har annvänt sådanna saker

det går att känna av punkten, man får ha en ganska känslig reflexdetektor med
rätt fokusavstånd och ofta får man mörka hela mätarn så man inte får för mycket
ströljus

Re: AC-mätning

Det är en skam att bhiab säljer 433MHz sändare/mottagare.
Dels stör de radioamatörerna på deras band ,dels kan din utrustning bli
störd av bl.a  radioamatörernas effektstarkare sändare.
Använd om möjligt i stället det nya bandet 869 MHz. Det är ett frekvensband
endast för sådan användning.

/Per-Åke
Egentligen är det pts eller ero (mfl. kanske) som ska klandras för att
det blev tokigt med frekvensplaneringen en gång i tiden.

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!

Re: AC-mätning

en

Det finns delbara strömtransformatorer, dök på google, så borde du få några
träffar.

MVH Per I

Re: AC-mätning
Ska prova en sak. Har hittat en transformatorbyggsats på www.svebry.se
transformatorer transformatorbyggstas EI-60
om man bygger den runt en av fasledarna borde det väl fungera som en
strömtransformator????

40 kr inkl moms. Ska genast skicka efter en att testa... friskt kopplat
o.s.v.

Håkan

Re: AC-mätning

Den funkar nog, men två saker att hålla reda på.

Försök räkna ut hur många varv 230-spolen har, eller
åtminstone kvoten eller volt per varv.

Precis som att man kan räkna volt per varv
så kan man räkna ampere per varv (ampervarv)
mellan antal varv på sekundären och primären.

är spänningen 1/230 del på sekundären
av 230-primären så är strömkvoten
230 ggr större på sekundären än primären
då produkten av ampervarven skall vara
samma på båda sidorna.

dvs. vid en trafo med ett varv på sekundären
och 230 Varv på primären så ger 1 Ampere på
sekundären, 1/230 Ampere på primären.

Och det viktigaste - 230 Volt spolen skall _alltid_ vara
kopplad till en last - en effektmotstånd av så lågt värde
som möjligt mätmässigt samt att strömmen på 230V spolen
aldrig överstiger märkströmen när trafon har max ström
igenom sig - annars kan den brinna...

Utan lastmotståndet så kan spänningarna bli
livsfarligt höga och slår sönder ingångssteg mm.,
så se till att lastmotståndet är svårbortagbar tex.
att den löds direkt på trafons uttag .

en 15 VA trafo kan 'officiellt' dra 65 mA på sin
230 spole, och skall du kunna mäta 100 Ampere peak
på din fasström (inte orimligt när kylskåp, TV och
monitorer startar) så handlar det om en kvot på 1533 eller
om man vill - du skall fixa en lindning med varvtal
som ger ca 150 mV på sekundären.

Och då dom flesta småtrafos som jag mätt på, brukar ge ca
0.2 Volt per varv så är en ögla - u-böj av fasledaren genom
trafon är en ganska lämpligt värde, tror jag.

själv skulle jag också använda 3 trafo (dvs totalt 6 trafos)
för att mäta spänningarna - helst inkopplade på samma
ställen, just för att få samma fördröjningar, frekvenskarakär
mm. som strömtrafos samt slipper trassla med 'skarp'
230-volt för interface mot spänningsmätningen.

---

ett sätt att kolla kvoten/antal varv om du inte hittar annan
information, är att blada ihop trafon med 230-spolen, slå på 230-ström
Re: AC-mätning
Om man som jag har el-värme som huvudsaklig förbrukning så domineras ju
lasten av resisitiva värmepatroner kompletterade av dito laster för värmning
av tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner. Fasproblemet i lasten som
sådan blir då inte så besvärligt i sig men däremot så får man ändå
fasfenomen på grund av en blandning av enfas, tvåfas och trefas
belastningar. Givet att man mäter strömmen per fas, sedan summerar och
multiplicerar med 230V så beräknade jag för länge sedan följande visningsfel
vid olika belastningsfall:

Enfas mot noll: 0%
Tvåfas mellan två faser: +16%
Trefas mellan två olika par av faser: -9%
Trefas D (triangel) 0%
Trefas Y: 0%

Givet förstås att spänningen verkligen är 230V samt att alla laster är
resistiva. I mitt fall tyckte jag detta var tillräckligt bra. Således
lindade jag tre transformatorer med 1000varv sekundär och kopplade 220 ohm
samt en varistor tvärs var och en av dessa. Därefter en germanium diod (låg
framspänning) till en konding på 47uF på var och en av kretsarna. Sedan de
tre kondingarna i serie för summering och så mätte jag över allt detta.
Hyfsat proportionellt mot effekten vid mina belastningsfall.

Glöm inte varistorn eller annat skydd mot kortslutningsströmmar. I primären
kan dessa ligga på upp till 20kA. Mina varistorer är på 39V,  1kA.

Inte helt exakt förstås, men det dög för mig. Beror på vad man ska ha det
till.

Lars-Örjan

Re: AC-mätning

Tack så mycket för alla upplysningar.....vem har sagt att det ska vara
lätt....suck
Ska läsa igenom allt grundligt när jag är utvilad...

mvh/Håkan

värmning
visningsfel
(låg