LCD Display- Anslutningar

Halloj

Har kommit över ett par LCD displayer (runt 8" 16:9) som ja tänkte skulle komma till användning någonstans, displayen är tillverkad av Sharp men verkar inte finnas att hitta schema på någonstans, de har tidigare suttit i en bärbar enhet.

Nu till själva saken jag har hittat de flesta anslutningar och vad de går till men har nu en(?) sista kvar att lösa. anslutningarna r märkta som följer..

SDA SCL VS GND VI

+P GND +5V

Det jag vet är

+P är 7-9Volt och driver belysningen i LCD:n +5 volt är förstås just det.. GND är ju just jord

SCL mäter +5 volt i inkopplat läge så även +5V och även Vs mäter 5 volt..

Med spänning inkopplad så körde jag på en kompositsignal till VI("skärm" eller vad man säger till jord) vilket resulterade i en bild som rullar horisontellt och är förvrängd samt svartvit.. Testade att lägga på signalen till BÅDE VI och SDA vilket ger bild som inte rullar horisontellt och färg, dock är den fortfarande förvrängd på det lodräta hållet...

Finns det någon standard på det här så att någon har en aning om hur jag ska få ihop det sista?!

läste någonstans ju om att SDA lämas ut i en scart på pin 12 och SCL på pin nr 10.. kan dessa "ingå" i compositsignalen? vågar man koppla på video signalen på SCL när jag mätt upp +5V på den?

Tacksam för hjälp

Reply to
G-Man

SDA och SCL är vanligen namnet på signalerna i I2C-bussen. Det är inte så att skärmen styrs via I2C?

/Ingvar

Reply to
Ingvar Esk

Hmm, måste nog köra näsan i kortet igen så! dessa är förstås speciella för varje typ av lcd? vet inte riktgigt vad jag ska leta efter på kortet måste jag säga! efter en snabb googling så var det minnen och eprom med i bilden, och jag som bara ville visa composite ;)

Tack för svaret! :)

Reply to
G-Man

i2c kommandona är specifika för varje krets. Så du måste ha dataspecen eller lyssna på i2c bussen för att plocka upp kommandon.

SCL, SDA på Scart är något annat, bör nog inte kopplas ihop utan att kolla upp exakt vad som förväntas.

Om det finns lite intelligens i skärmen så kan jag tänka mig att du ställer in styrparametrar såsom timing, justering av bilden osv via I2C.

Du behöver alltså ett riktigt datablad i alla fall.

/Ingvar

Reply to
Ingvar Esk

snipped-for-privacy@hotmail.com (G-Man) skrev:

Det är inte bara så enkelt att displayen är gjord för ett annat tv- system? Du kanske matade den med pal, fast den var gjord för ntsc? Det skulle ju förklara varför det var svartvitt. Vågar du koppla den till tv- utgången på en dator så kan du ju labba med lite olika videostandarder i videoinställningarna i datorn.

Bara en liten tanke så här sent på kvällen... Lycka till.

mvh Kent

Reply to
Kent Sjögren