Strömförsörjningsproblem bil-EQ

Godkväll gruppen.

Jag försöker laga en equalizer för bilbruk. Den matas med 12V, och har en
liten switchad strömförsörjning som driver upp spänningen till +/- 15V. Det
verkar vara en ganska vanlig design, en SG2525 får 12V matningsspänning via
en transistor som styrs via remote-ingången på EQ:n. SG2525:an i sin tur
driver två mosfetar, som drar varsin ände på en liten ringkärnetrafo till
jord. Mittuttaget på primärlindningen är kopplad till 12V.

Det enda felet jag har hittat är transistorn som driver switchkretsen. Den
är utbytt, men blir ruskigt varm. Av någon anledning drar switchkretsen en
ampere. Det är det jag inte förstår, hur kan det gå åt 1A för att styra ett
par mosfetar?? Varmt blir det också, både msofetarna och transistorn som
matar switchkretsen. Efter bara några sekunder börjar det ryka från
transistorn som driver switchkretsen.

SG2525:an, mosfetarna, transsitorn som driver 2525:an är utbytta. Tyvärr
hjälpte det inte. Jag undrar bara helt enkelt om det är någon som har något
tips? Jag börjar bli lite trött på den här jäkeln nu...

MVH
Kent

Re: Strömförsörjningsproblem bil-EQ

Nu har jag mätt och provkört lite till. Switchkretsen fungerar, den ger
en fin fyrkantvåg med hyfsat kort till-tid, frekvensen fick jag till
50KHz.Den lämnar +/-15V efter trafo och likriktare. EQ:n har två kort
med en jäklar massa OP på, det ena kortet har jag kopplat bort
tillfälligt. Nu drar den 500mA in på 12V, men mäter jag
strömförbrukningen till eq-kretsen efter strömförsörjningen så drar den
delen bara runt 110mA. Är det normalt att man förlorar så mycket i
strömförsörjningen? 500mA in, men bara 110mA ut? Switchkretsen blir inte
varm, men däremot mosfetarna som drar transformatorn. Där mosfetarna är
kopplade till änden på primärlindningen är det även en kondensator på
10nF och ett motstånd på 10ohm seriekopplade till jord. Dom motstånden
blir lite varma också, men det är någon form av avstörning antar jag?

mvh
Kent

Re: Strömförsörjningsproblem bil-EQ

Det
via
ett
något

Vilken spänning har du över kollekter och emmiter på transistorn när den är
öppen och aktiverad? Om spänningen är hög kan det vara så att basen inte
får tillräklig för att öppna transistorn helt, vilket gör att
spänningsfallet över
transistorn minskar spänningen till mosfetarna och detta gör att
switchnings-
tiden blir längre, strömen ökar och mosfetarna varmare. Kanske är det fel
vid remote-ingången till basen på transistorn.

Transistorn är kanske ersatt med fel typ.

/Jörgen

Site Timeline