kristall oscillator, hur ska den kopplas?

Har ett fånigt bekymmer eftersom jag inte kommer att kunna testa utan måste
göra schema för layout direkt. Jag har en komponent som behöver en klocka på
12 MHz och då hittar jag på elfa flera som verkar ok men databladet visar
man en koppling som får mig att fundera, man kallar kopplingen test
circuit - ttl- Kristalloscillatorn har jord, matningsspänning, en ingång som
ska vara no connect och en utgång som kopplas till en diod med katoden mot
utgången därefter tre dioden vända åt andra hållet till jord. Efter den
första dioden är oxå en resistor på 2k mot matningsspänning. Mätpunkten,
alltså där man ska koppla till komponentens klock ingång är efter den första
dioden.

                                    +5V

                                     2k ohm

kristallens utg------|<------>|---->|---->|-----jord

                                   till klockingång

Jag får det till att strax ovanför 2V klipps signalen och den går inte
lägreän till ca 0,7V.
Tänker jag fel? Varför har man denna koppling, min komponents datablad säger
att klockingången är TTL inport?

--
=========
mvh Harald

som
första
säger

Re: kristall oscillator, hur ska den kopplas?
kristalloscillatorn ska klocka (12 MHZ) en annan komponent...

klocka
visar
mot

Re: kristall oscillator, hur ska den kopplas?

Ja.

Varför funderar du över komponentens "test circuit"? Den visas bara av
tillverkaren för att visa hur några testdata för komponenten har mätts
upp. Den visade kretsen är bara till för att ge den testade komponenten,
i det här fallet kristalloscillatorn, en last som andra än tillverkaren
kan kopiera om man själv vill utföra tester. En "test circuit" ska
naturligtvis inte användas i din egen konstruktion.

Om kristalloscillatorns utgång är TTL-kompatibel och din komponents
ingång är TTL-kompatibel så kan du koppla ihop dem utan några andra
komponenter.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: kristall oscillator, hur ska den kopplas?
sjysst, det var detta jag hoppades på...

Re: kristall oscillator, hur ska den kopplas?
says...
Egen erfarenhet säger mig att om ett begränsat antal komponenter, t.ex. en
mikrokontroller eller ett par kretsar, ska drivas av oscillatorn kan det vara
bra att även ha ett motstånd som last mot jord.
Jag har haft problem med oscillatorer som inte har gått bra eller gett snygga
vågformer utan en extra last när oscillatorn har klockat ett par kretsar.

Storlek på motståndet har jag inte just nu.

mvh
/Björn Lindgren

I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"