mystisk stegmotor

Hej

Hittade en stegmotor i min elektroniklåda med vidhängande växellåda utan
märkning. Stegmotorn har 48 steg/varv. Kopplade upp den med en PBD3517
stegmotordrivare och en stampprocessor för att få reda på utväxlingen.
Vid en snabb koll verkade utväxlingen vara 100:1 4800 steg för ett varv. Men
vid närmare undersökning visar det sig att vid 4722 steg drar den sig litet
litet framåt för varje varv. (10 cm visare rör sig ungefär 5 mm på 150 varv)
och vid 4721 steg drar den sig sakta bakåt.(10 cm visare 10 mm på 40 varv)
Alltså skulle utväxlingen vara mellan 98,375 och 98,354 till 1. Jag kör den
sakta så den hoppar inte över några steg.
Kan en växellåda ha en sådan utväxling???

Vad kan annars vara förklaringen ?

mvh/Håkan

Re: mystisk stegmotor

hmm. bruka man inte vilja ha udda tandning just för att
inte samma kugg skall gå i samma uttag på andra drevet
hela tiden utan sakta flytta sig runt.

det i kombination med stegmotorns stegning så kanske
man får en vandring och därmed inte en helt jämn kvot.