Nokia TV PTC-motståndet?

Lite hjälp angående PTC motståndet. Har en Nokia TV som vikt runt
hörnet (modell ST271A2)Död i den grad att om jag använder
huvudbrytaren på TV:n blinkar dioden frampå till men inget mer. Jag
slet itu burken och jag antar att jag har något fel på Nätdelen. Där
hittar jag ett PTC-motstånd strax efter brytaren, min fråga är ska
fullt blås där om jag mäter över den ström lös med en Ohmmeter? Och
hur kan jag felsöka runt nätdelen (PTC-motståndet) om det är den som
tröttnat? Är det ett vanligt fel? Och hur får jag fatt i en ersättare?
(PTC C886 9832) Tack på förhand!
/Vilsen

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Hej.

Jag är tyvärr ingen tv-expert på något sätt och kan därför inte hjälpa dig
så mycket. Men jag tidigare bytt ett PTC motstånd i min Luxor/Nokia TV med
hjälp härifrån och vill därför bidra med det lilla jag vet.
I mitt fall var det PTC-motståndet till avmagnetiseringen, brukar sitta nära
nätdelen. (Du kan ju kolla om det är sammanbundet med några sladdar till en
slinga sittande runt bildröret).
Om den är det så är det till för avmagnetiseringen och då borde (rätta mig
om jag har fel) det inte ha ngt med uppstartandet av TV´n att göra. Min TV
startade fint utan PTC motstånd, dock med felaktig bild pga magnetisering.
Kan dock INTE garanterat att man får starta din TV utan PTC-motståndet.

För att mäta den skulle jag rekomendera att löda bort den först. Vad menar
du med fullt blås?
Kortsluten?

Jag skulle gissa att du har ngt annat problem med nätdel eller med
högspänningen.
Kan inte hjälpa dig så mycket här då jag inte har några speciella kunskaper
i detta.

Tips kanske kan vara att kolla alla utspänningar från nätagget.
Kanske också kolla efter kortslutna transistorer runt högspänningsdelen.

Iaktag försiktighet.

/ larso

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Detta PTC-motstånd sitter efter huvudrytaren (serie och vidare) och
har två ben. Jag har inte mätt upp traffon då jag började kolla
lödningar och komponenterna visuellt då såg jag att det har varit
varmt runt denna då kretskortet undet var lite missfärgat. När jag kör
en "Kontinuitetstest" (200ohm) så tystnar det efter denna komponent.
Mig veterligen är denna komponent till för att skydda utrustningen mot
Spikar på nätet normalt återställer sig denna efter den kallnat utan
skador!? Det är vad jag menar med fullt blås om man ska ha något
större motstånd i denna komponent eller om den ska var så att säga
"Sluten" så det kan ske fullt blås igenom den? Jag har haft TV:n
utlånad till en kompis som har probelm med ström toppar i sin lägenhet
då han ständigt får byta ut glödlampor som tröttnar (inlägg om nollfel
om detta undabedes ;-))Så därför har jag "låst" upp mig på denna lilla
komponent men som du säger kanske det är bättre att ta och mäta upp
sekundära men jag vill ändå ha att jag har felet på den primära sidan.
Är det några andra som har några idéer?

Re: Nokia TV PTC-motståndet?

Hej Vilsen.
Hittar inte din modell.
Menar du kanske ST71A2 ?
I.s.f. är det Mono Plus-chassi i din apparat.

PTC:n är normalt lågohmig (ca 15Ohm) , men det är inte den som är ditt
problem.
Se tips på : http://w1.455.telia.com/~u45521195/Tv/NokiaTv.htm
/Morgan

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Hej Morgan,
som novis tackar man för alla förslag dock har jag bläddrat runt på
denna länk som i och för sig innehåller massor av matnyttigt men inget
som jag direkt fastnade för. Jag ska ta mig mer tid och mäta har
slarvat lite på den felsökningsbiten utan fuskade lite snabbt över
visuellt. Men av din sista kommentar att detta inte är själva
problemet? Är det en "hint" eller bara en "gliiring"? Hur får man fram
vilket chassi det är utifrån modell numret?

/fortfarande vilsen

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
 Men av din sista kommentar att detta inte är själva
: problemet? Är det en "hint" eller bara en "gliiring"? Hur får man fram
: vilket chassi det är utifrån modell numret?
:
: /fortfarande vilsen

Först o främst  , heter din modell ST71A2 ( du skrev ST271A2) ?
I.s.f. är det Mono Plus-chassi i din tv.
Det du skriver om PTC:n är att betrakta som normalt , så ditt fel
ligger inte där.

Prova med att lossa kollektorn till linjetrissan och istället
kopplar du in en 230V:s , 60W:s vanlig glödlampa.
Detta brukar räknas som en behaglig belastning för nätdelen.

Tryck in nätbrytaren.
Lyser lampan så är _nog_ nätdelen ok.
/Morgan

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Hej Morgan och tack för ditt tålamod, sorry att jag skrev fel på
modell numret.
Det stämmer att det är som du skrev en "Mono plus 2" det står på
kretskortet om man öppnar sina ögon lite mer. Men som jag skrev är jag
novis i ämnet och därför får du hejda dig lite,
linjetrissa/kollektor?? har inte en suck. Därför skulle jag vilja få
lite mer information då du verkar besitta en hel del kompetens som du
har och verkar vilja dela med dig av(som jag tror någon gjort till dig
från början?). Ta det inte som personlig kritik útan som ett
erkännande från mig, i vilken division jag spelar i jämfört mot dig.

MVH/Vilsen

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
: linjetrissa/kollektor?? har inte en suck.

Ja du Vilsen , det här blir kanske lite för stort att greppa om.
Utan några förkunskaper om tv-teknik är det mycket svårt att felsöka
bland de olika blocken.
Tyvärr blir det nog ett alldeles för stort projekt att
försöka lotsa dej igenom detta.

Sorry.
/Morgan

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Det är lugnt, tack iallafall. Det finns säkert nå´n som kan hjälpa mig
på traven.

Nu har jag brukat lite tid på mäta runt lite och de länkar jag hittar
så ska jag ha runt 320V på "Primära" sidan (nätdelen) och på sekundära
sidan ska jag väl ha en på ca 120-150V och en på 10-20v det är några
stift och jag har inte kläm på vilken som är vad. på ett stift är
markerat "11" som jag följt banan och verkar vara "jord" dock ej
säker. När jag mäter på stiften får jag 8 volt på alla och spänningen
sjunker till 0 (noll) väldigt snabbt. Mäter jag rätt genom att mäta
direkt på trafons utgångar med lasten efter inkopplad eller ska jag
mäta efter dioderna alt/och koppla bort lasten någonstans?

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Hej Vilsen!
Jag har en sida som handlar om felsökning och grundläggande ting om
TV-apparater. Tyvärr finns en reklamstripe från yahoo (försvinner
efter 5 sek).

www.geocities.com/crtse

lycka till!
/Janne

Re: Nokia TV PTC-motståndet?
Hej Janne, tack för ditt tips och din sida proffsigt och snyggt med
information som är lätt att ta in. När jag läste igenom din site fick
jag lite fler idéer att felsöka på bl.a den transforamtor som går från
nätdelen till "lågvolt sidan" Där få jag ingen spänning alls fram till
den och vid den mellan transformatorn och en IC så satt där en konding
som ger 1.21 nF när man mäter på den, verkar lite lågt eller? den
sitter (mono plus 2) på C008 och betäckningen på den är (sida 1) wima
1000/100 K4 och på baksidan 2.5 är det någon som vet hur man får fram
dess värde.

Site Timeline