Jordat eller ej?

""Rent generellt är nog nyare datorer
bättre än äldre, men tillverkare som har valt att TCO-certifiera även
själva datorn bygger enligt strängare miljönormer än andra. En svensk
tillverkare, Headlock Data (08-751 57 93) är duktiga på miljöhänsyn.

För att strålningsreduceringen ska fungera ska dator och skärm anslutas
till skyddsjordade uttag. Det är via jorden som skärmningen fungerar som
den ska. ""

PS: Ev. direkt svarande Spam i mitt namn brukar vara falskt, ifrån en
Re: Jordat eller ej?

Ahh.. här är vi vid sakens kärna. I de flesta lägenheter, åtminstone i
miljonprogrammet, finns jordade uttag _endast_ i köket. Jag kan inte ens
stå och raka mig i badrummet! Horribelt!

Nå.. här handlar det om datorer. De flesta hemmasurfare sitter alltså
med ojordad utrustning. Om det bara är att kontakta en elektriker, jaha
- vad kostar det, då, att få uttaget i hallen (där jag har min dator)
jordat? Och om jag sen vill flytta datorn eller skaffa en till i
sovrummet? Vad då? Ska jag ringa elektrikern igen? Antar att
timkostnaden är det dyra här. Och det är väl inte lagligt att göra något
själv (jag skulle inte hellre veta hur man gör). Och bor man i
hyreslägenhet - är det ens tillåtet utan att kontakta värden? Antar det
så länge det är fackmässigt utfört - eller? Många frågor.. för många för
att "vanligt folk" ens tänker på att fixa jordning.

Jag känner ingen som bor i nybyggda hus. Vet någon om det fortfarande
byggs villor och lägenheter med _ojordade_ uttag? Varför i så fall?
Datorer finns ju - och kommer garanterat finnas - i när sagt alla rum
och uttag.

--
/ Frank Östhagen,
  Göteborg.

Re: Jordat eller ej?
snipped-for-privacy@bonetmail.com says...

En viss elektrostatisk verkan kan man ju tE4%nka sig. HF6%ljet blir ena
plattan pE5% en kondensator, kopplad till jord.

Men det E4%r vE4%l framfF6%r allt fF6%r att skydda dator - kringutrustning
som vill ha jordat. Om man bortser frE5%n den frE4%msta anledningen,20%
sE4%kerheten.

mvh
Bengt

Re: Jordat eller ej?
On Thu, 10 Jul 2003 10:02:49 GMT,Plitade Frank Östhagen

Du får inte ha 220V i ett våtutrymme om inte uttaget sitter 1700 mm
över golvet. Ska du ha det för rakning så skaffar man sig ett med en
jordfelsbrytare (30mA) och då är det andra regler som gäller omgående.

En elektriker fixar det enkelt och det behöver inte bli så dyrt. En
jordkabel ska dras samt ett nytt uttag för jord ska sättas i det gamla
vägguttaget. Sedan kan man ju dra en jordad skarv från ett jordat
vägguttag till det stället man behöver det på.

Det är inte tillåtet att bygga utan jord.

Re: Jordat eller ej?

Nej. Man får ju inte ha en jordad apparat i samma rum som ojordad
utrustning.
Jorda datorn i elementet är inte heller så säkert.

/Micke

Re: Jordat eller ej?

Bortsett ifrån dubbelisolerad utrustning som man givetvis får använda
tillsammans med jordade apparater..

Nä, snarare är det farligare än att ha den ojordad..

Re: Jordat eller ej?

Just nu sitter jag med ett element under fönstret 20 cm vänster om mig,
och datorn 30 cm höger om mig. Är det alltså potensiellt farligt att ta
i datorn och hålla i elementet samtidigt?!

--
/ Frank Östhagen,
  Göteborg.

Re: Jordat eller ej?

Om datorn är ojordad är svaret ja. Jorda datorn.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Och hur hade du tänkt jag skulle göra det? *suck* Det är ju _det_ som är
problemet. Tur att jag bara tillfälligt har blivit tvungen att ha datorn
så nära elementet. Faktiskt det enda stället jag kan ha den just nu.

--
/ Frank Östhagen,
  Göteborg.

Re: Jordat eller ej?

Men dator och Internet har du råd med. Tyvärr har jag liten förståelse
för folk som inte låter elsäkerhet komma i första hand när det gäller
sådant här.

Du lär inte ha mer råd om det händer en olycka.

De levereras tillsammans med apparatsladdställ som har jordade
kontakter. Man behöver inte direkt vara Einstein för att lura ut att
den är tänkt att passa i ett jordat uttag.

Det står också klart och tydligt i manualen i de flesta fall att

    a) Datorn skall anslutas till jordat utag. SKALL. Inte "om det
       finns" eller "bör om du känner för det", utan skall.

    b) Garantin upphör i regel gälla om något händer med utrustningen
       och den varit ojordad.

Precis.

Att de flesta gör så gör inte saken bättre.

Om du köper en tvättmaskin som skall anslutas till trefas och du
ansluter den till enfas så är det väl inte den som säljer som gjort
fel. Om du inte följer inkopplingsanvisningarna som står klart och
tydligt är det väl inte säljarens fel?

Tyvärr har vi i Sverige en standard som gör att jordade stickproppar
kan anslutas till ojordade uttag i många fall.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Jordat eller ej?

Varför passar jordade kontakter i ett vanligt uttag?

Re: Jordat eller ej?

Säkert historiska skäl... och man byter inte ut redan monterade
kontakter bara för att man inför nya och bättre standarder.
Det bästa var ju om man ändrade benvidd eller gjorde det
inkompatibelt med det gamla på något annat sätt - men troligen
vågade man inte ta den risken - dessutom gäller det
att inblandade länder kommer överens om detta, då
'våra' kontakter  fins i hela norden inklusive Island
samt i tyskland (mer länder?) - Frankrike har en
variant med allt lika oss förutom en fet jordpinne rätt
ut ur uttaget och som släpper sist vid utdrag
(det är därför apparatsladdställen numera har
jordhål in i kontakten) - har man fel sladdställ eller inte någon
'platt' rakapparat-sladd så är det omöjligt att använda dessa
uttag...

Re: Jordat eller ej?

Fet-pinnen finns även i Polen och i Belgien. Däremot har Belgien en helt
annan typ av telefonkontakt, men det är en annan diskussion...

Re: Jordat eller ej?

Ja där har du rätt. Det är en nackdel.

Skulle gärna vilja ha en ny frisyr  :-)

Min AT-dator har en 2-polig brytare.
ATX-datorer bryter inte ens strömmen.

Jag håller med där.  Just det här att den går att vända
är en nackdel i flera fall.

--

 + Ken +

Re: Jordat eller ej?

Nej, egentligen inte. Min dator inhandlades i '96, när min ekonomi var
bättre. Det är en Pentium 120 MHz med 1,2 GB hårddisk och Windows 95,
14" suddig skärm. Sant. Ingen tror mig men det är en sån dator jag har.
Ingen CD-brännare, inget riktigt grafikkort ... Men den är betald!
17.000 spänn kostade den! Plus skrivare. Ingen sa att jag skulle ha
jordade uttag då, förrän jag läste monteringsanvisningen. Satt ett par
månader i köket.. tills jag insåg det ohållbara i det.

Telia ADSL för 275 kronor/månad (gruppanslutning) är egentligen mer än
jag har råd med men jag prioriterar tillgången till Internet såpass
högt.

Jag skulle fundera på att vara utan Internet ett halvår om det gav mig
jordade uttag i lägenheten, men 275*616%50 så det kan jag nog bara
glömma. Dessutom tror jag inte Teliasonera går med på att sätta
abonnemang på "hold" ett halvår?

Sen kan jag sitta med min _jordade_, gamla dator och spela off
line-spel.. ;-)

Tja.. i min naivitet tror jag väl att min hemförsäkring och den allmänna
sjukförsäkringen, samt släkt och vänner, tar hand om det mesta.

Nej, men när jordade uttag inte finns i de flesta hem? Något är väldigt
fel här.

Jag kan inte så mycket om elstandarder och elfaser, eller månfaser för
den delen, men när en kompis köpte tvättmaskin för många år sen så fanns
det ingen kontakt med, bara tre(?) sladdar som stack ut. Och det fanns
inget uttag på väggen i badrummet, utan bara en sån där av/på-brytare
som man måste skruva upp för att få in sladdarna. Så han fick ju kalla
på sin farsa som är elektriker. I Norge kommer tvättmaskinerna med
vanliga jordade kontakter och i badrummen finns det vanliga, 220 volts
uttag. Enklare för konsumenten som slipper göda elektrikerna i onödan.

Själv använder jag tvättstugan. :-)

--
/ Frank Östhagen,
  Göteborg.

Re: Jordat eller ej?
klipp klipp

Ja, men det finns så mycket idag som är "väldigt fel". Tag bara allt
slarv med underhåll, brandsäkerhet o.s.v.

Jag föreställer mig att det inte varit någon allvarlig olycka med
ojordade datorer. Om det blev det och slogs upp i kvällspressen, så
skulle det kanske bli fart. Och det skulle sysselsätta elektriker för
ett bra tag.

Detta kanske också visar att risken för ett elfel är liten. Så nyss som
i förrgår kom min fot åt elementet när jag pillade med en datorlåda, och
det brände till. Obehagligt, men kanske inte så farligt - multimetern
säger 0,7 volt likström.

Om risken är liten, så finns den i alla fall. Dessutom finns det några
andra aspekter - se
http://www.elsak.se/vanlfrag/privatpersoner/svar/installation/mitten.htm
. Så jag har blivit övertygad, och ska skaffa jordade uttag snart.

En aspekt på elsäkerhet som jag inte förstått kanske någon kan förklara.
I den eviga "anpassningen till EU" tillhör att elektriker numera måste
jobba med levande el. Det betyder nog att dom inte ska ta ut proppen
först, eller?

Re: Jordat eller ej?
<klipp>

 Hmm.. ja och nej :-)
 Du måste ha "C-licens", dvs en genomgång om arbete på spännings-
 förande anläggning. Dessutom måste du ha en massa extra, verktyg,
 plaster, golvmattor m.m. Alla dessa verktyg skall vara godkända för
 arbete på spänningsförande anläggning. I princip är arbetet uppdelat
 i olika zoner. Avstånd från spänningsförande detalj.
 Skärma av, isolera, etc.
 Fick en dagskurs (1998 ) på Volvo ihop med driftelektrikerna.
 Vi på Celero är ju "fastighetselektriker" mest ( numer ).
 På kursen fick vi jobba med olika elskåp etc, i en praktikdel. Och
 sedan var det en teoridel.
 Jag har ett sådant kort, utfärdat av STF Ingenjörsutbildning AB.
 Där står det : Certifikat. Elarbetsansvarig enl skötselföreskrift-
 ernas AVD C.

 Det hela är igentligen lite strunt. Har du gjort något galet, så
 något hänt, då har du gjort fel. Om inget hänt så har det varit
 "rätt" gjort. Alltså allt ansvar på elektrikern. Så tolkar jag det
 i alla fall .....

      Med Vänliga Hälsningar / Lars Hellström
   Celero Support AB / Ett företag i Volvokoncernen.

Re: Jordat eller ej?
says...

<KLIPP>
Om datorer:

PCn var väl från början avsedd för kontorsmiljö, och där förväntas det vara
jordat.
En (hel) del hemdatorer från 80-talet hade inte jordade anslutningar till
(el-)nätet, vilket var bättre med tanke på de hemmiljöer de oftast användes i.

<KLIPP om tvättmaskiner och faser>

Köper du en tvättmaskin i dag lär du nog få en med vanlig stickpropp.

På sätt och vis skönt att slippa, fast man missar en sak som påtvingar struktur
i sitt liv.

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Jo, "de flesta" som har sysslat med datorer några år har ett par gamla
häckar liknande min +/- stående, antingen och samlar damm, eller till
lite andra avlastningsfunktioner. Brandvägg t.ex. Men jag har ju bara
denna.. Hade en 286:a innan, men den fick virus runt 97 och då hamnade
den i soporna.

Jag har bara denna. Kan inte ens köra nätverk med en annan för backuper
och ominstallation osv. Fast fick nyligen hjälp med det av en kompis
(och hans dator).

Jag kan inte minnas hur många sladdar som stack ut nu, men det var visst
trefas har jag för mig.. över 300 volt. Svjv får man inte hålla på med
sånt själv? Och bra är väl det i så fall, men det är ju löjligt att man
behöver elektriker för att flytta.

Jodå.. högt upp satt den, ansiktshöjd, typ, och jag är normallång. :-)

Hmm.. vi har visst fått Mièle hos oss nu. Rätt bra maskiner tror jag men
med för dåliga plastdetaljer för att stå i ett betongghetto. Fiskade upp
sladden till den ena maskinen i går.. den hängde ner i vattnet i
avloppsrännan. Säkert välisolerad sladd, men ändå. ;-)

Men till ämnet igen. Jag litar på era kunskaper om hur viktigt det är
med jordning osv. men det är ju omöjligt för mig att fixa jordning här.
Tänker väl som de flesta att hade jag de pengarna lägger jag de hellre
på nya glasögon, fixa hålet i tanden innan den ruttnar bort, en ny
dator, ny soffa så man slipper skämmas osv. Finns många hål(!) att
stoppa pengarna i när man har <7000/mnd netto. Typ.

Men sommarvärmen är lik för alla - fattig som rik. Nåja.. de rika har
väl air condition.. hmm. Ut i solen nu. :-)

--
/ Frank Östhagen,
  Göteborg.

Re: Jordat eller ej?

Tänkte inte på det, så kan det också vara även om jag inte stött på
någon sådan ännu.